ועד עובדי בזק: "רוכש שלא יגן על זכויותינו יצא בידיים ריקות"

במכתב ששלחו העובדים למנכ"ל אינטרנט זהב דורון תורג'מן, על רקע חזרת קרן סרצ'לייט למו"מ לרכישת השליטה בבזק, הם דורשים לא לשנות את ההסכמים עמם: "אם לא יופגו חששותינו - ניאלץ לנקוט צעדים ארגוניים"

הפגנת עובדי בזק בינלאומי / צילום: תמר מצפי
הפגנת עובדי בזק בינלאומי / צילום: תמר מצפי

ועד עובדי בזק דורש מהגורמים המתעניינים ברכישת השליטה בחברה להבטיח שכל ההסכמים עם העובדים יישמרו, בטרם תושלם עסקה כלשהי, ומאיימים בצעדים ארגוניים אם הדבר לא יתרחש - כך נודע ל"גלובס".

הפנייה מצד העובדים מגיעה על רקע הדיווחים האחרונים בנוגע לאיתור רוכשים פוטנציאליים, ובהם חזרתה למשא ומתן של קרן סרצ'לייט, ועל הקשיים שעימם מתמודדת אינטרנט זהב המחזיקה בביקום, החברה-האם של בזק. אינטרנט זהב נמצאת במצב של הסדר חוב מול נושיה מחזיקי האג"ח, שצפויים למנות נציגות במטרה למכור את ביקום ולהציל את חובם.

במכתב ששלחו העובדים למנכ"ל אינטרנט זהב דורון תורג'מן הם כותבים: "מידיעות שפורסמו בימים האחרונים אנו למדים שהנהלת אינטרנט זהב לבדה, או יחד עם נציגות בעלי החוב, צפויה להיכנס להידברות עם קרן סרצ'לייט או עם גורמים אחרים על מנת להביא למכירת אחזקות אינטרנט זהב בבי קומיוניקיישנס (ביקום)... מכירת אחזקות אינטרנט זהב בבי קומיוניקיישנס מהווה למעשה מכירת שליטה בבזק.

"בשונה מבעלי שליטה שבאים והולכים, העובדים רואים בבזק את ביתם ואת מקור פרנסתם, ולפיכך מכירת שליטה בבזק מלווה בחששות רבים(...) העובדים מחויבים להגן על איתנותה הפיננסית של בזק לטווח הארוך, על הביטחון התעסוקתי של העובדים ועל זכויות עובדי בזק והגמלאים. נבקשך להביא לידיעת נציגות בעלי החוב וכן לידיעת כל רוכש פוטנציאלי כי רכישת שליטה בבזק, במישרין או בעקיפין, ללא הפגת החששות האמורים, תיאלץ את העובדים לנקוט צעדים ארגוניים ותותיר את הרוכש בידיים ריקות".

במקביל, וללא קשר לכך, ועד עובדי בזק מתעתד להגיש בקשה להכרזה על סכסוך עבודה. זאת בעקבות שתי החלטות שהתקבלו בשבוע שעבר במשרד התקשורת, המרחיבות את השימוש של החברות המתחרות בתשתיותיה של בזק. "אם נותנים למתחרים להשתמש בתשתיות בזק, והמשרד החליט על הדדיות בהשקעות, אז גם אנחנו רוצים להשתמש בתשתיות המתחרים", אומרים בוועד, שהחליט כי כאשר סכסוך העבודה ייכנס לתוקף ייעצרו כל עבודות החברה בפריפריה.

ההחלטה הראשונה מחייבת את בזק להקצות שימוש ב"גוב אפס" - בור התקשורת הקרוב ביותר לפתח בית שנמצא בשטח ציבורי, שממנו מתקבלת התקשורת הביתית באמצעות כבלים. במסגרת פריסת הסיבים של פרטנר וסלקום הן נדרשות לבנות מערך גוב אפס עצמאי, אך טענו שהדרישה מקשה עליהן מאוד, היות והן נדרשות לקבל אישורים מרשויות מקומיות, והדבר כרוך בבירוקרטיה ועיכובים וכמובן גם בהפרעות לדיירים. משרד התקשורת קיבל את עמדתן לאחר שבדק ומצא שאפשר להשתמש בגוב של בזק מבלי שהדבר יפגע בתשתיותיה או ישבש את שירותי התקשורת שלה.

ההחלטה השניה שקוממה את ועד העובדים אינה חדשה, אך תוקפה מחדש לאחרונה: במסגרתה מתחרותיה של בזק יוכלו להתחבר ישירות לארונות התקשורת שלה, במקום לקבל מבזק את הגישה ללקוחות מקצה לקצה כפי שהדבר נעשה היום. בחלק מהמקומות, שבהם יש לפרטנר ולסלקום ריכוז גבוה של לקוחות, עשויה להיווצר להן כדאיות כלכלית בהתחברות ישירה לארון התקשורת ומשם ללקוח, במקום לקחת מבזק את החיבור מקצה לקצה. פרטנר וסלקום משלמות עבור התנועה ועבור הגישה, כאשר מתקצר היקף השימוש ברשת בזק הן נדרשות לשלם פחות עבור התנועה, ולכן תיאורטית הדבר יכול לחסוך להם בהוצאות. בזק טענה נגד ההחלטה שאין כיום פתרון פיזי המאפשר חיבור של מתחרה לארון התקשורת, אך משרד התקשורת דרש שבזק תמצא פתרון כזה - בדמות התקנת מתג נוסף בצמידות לארון.