בונו יעזור לכם לשפוט: האם ההשקעות שלכם מועילות לחברה האנושית או לא?

סולן U2 וקרן ההשקעות הפרטיות TPG הקימו חברה שתמדוד שינויים חברתיים וסביבתיים כתוצאה מהשקעות

בונו, סולן U2 / צילום: REUTERS/Arnd Wiegmann
בונו, סולן U2 / צילום: REUTERS/Arnd Wiegmann

סולן להקת U2 וקרן ההשקעות הפרטיות TPG מארה"ב משתפים פעולה כדי להוכיח שהשקעות שמיועדות להועיל לחברה האנושית בכללותה עושות את מה שהן מצהירות שיעשו.

בונו ושותפיו בקרן האקוויטי הפרטי הודיעו על הקמת חברה חדשה, Y Analytics, שתשתמש בשיטה שהם פיתחו למדידת שינויים חברתיים וסביבתיים כתוצאה מהשקעות.

זהו המאמץ התורן האחרון בהתמודדות בין עשרות יוזמות בתחום שמכונה impact investing, "השקעת השפעה", סוג נכסים חדש שחברות השקעה פרטית מפתחות כדי לייצר גם השפעה חברתית וסביבתית לצד הרווחים. החברה הזו צמחה מתוך Rise, קרן ההשקעות בסך 2 מיליארד דולר שהקימו TPG ובונו במשותף.

"אם הקפיטליזם צריך להיות כוח שוחר טוב, אנחנו צריכים להיות מסוגלים למדוד מתי הוא עושה טוב, ומתי הוא מזיק", אמר בונו. "המתמטיקה היא המוזיקה כאן. חשיבה מעורפלת לא תעשה את זה. אנחנו צריכים עובדות קרות וקשות".

הספקנים אומרים ש- impact investing כזו אינה אלא ניסיון להציג את קרנות האקוויטי הפרטי באור חיובי. במשך שנים, קרנות ההשקעות הפרטיות הללו נאלצו להדוף ביקורת על גזל נכסים טובים מחברות, התחמקות ממיסים, העמסת חובות על חברות ופיטורי עובדים.TPG מנהלת נכסים בהיקף כולל של 103 מיליארד דולר.

"אני מאמין שזה בעיקר שיווק", אמר אננד ג'ידידהרדס, לשעבר אנליסט בחברת הייעוץ מקינזי ומחבר הספר "המנצח מרוויח הכול, המסכה של שינוי העולם". לדבריו, הציבור שומע את הכותרת 'TPG, קרן impact, בונו', וזה נשמע טוב. זה מוכר לנו את הרעיון שאנשי פיננסים חיוניים לפתרון הבעיות של אי שוויון, ומסתיר מאיתנו את האופן שבו אותם אנשי פיננסים הם חלק גדול מאי השוויון הזה, ומהבעיות החברתיות שהם מנסים לפתור".

"אני מבין את הציניות", אמר בונו. "יש פה קליפות בננה על הרצפה. אני מאוד מודע לזה. היו הרבה ניסיונות לייצר עלי תאנה לחברות שעושות דברים רעים, ואז הן תורמות כסף כדי לפצות על זה. אני יודע".

Y Analytics מודדת השקעות עם מה שהיא מגדירה כ"מכפיל ההשפעה של כסף". למספר הזה מגיעים עם מחקר עצמאי שקשור לכל השקעה. לדוגמה, TPG העריכה השקעה בחברת מוצרי חלב איטלקית בהתבסס על ההכנסה שהיא מניבה לאלפי בעלי משקים קטנים שמספקים את החלב.

"רשת השקעות ההשפעה העולמית", שהיא גוף לא כוונת רווח, זיהתה בכל העולם השקעות כאלו בהיקף 228 מיליארד דולר ב-2017. ניק אודונויו, מנכ"ל חברת ההשקעות הבריטית CDC גרופ, אמר בכנס מקצועי באוקטובר שיש 150 דרכים למדוד שיפור חברתי וסביבתי, ואי היכולת להסכים על הגדרה אחידה לתעשייה החדשה הזו היא "הפיל שבחנות".

הסכמה על גישה אמינה למדידת השקעות שמיועדות להניב השפעה חיובית עשויה לסייע למשוך טריליוני דולרים של הון פרטי לקרנות שעוסקות בכך, לפי ביל מקגלשן, מנהל ב-TPG. לדבריו, ההון הזה נחוץ כד לעמוד ביעד 17 המיזמים בני הקיימא של האו"ם עד שנת 2030. הרשימה הזו כוללת מחיקה של העוני העולמי, ושיפור מערכות הבריאות והחינוך.

"אם נשיג את היעד שלנו, נסייע לעידוד חבורה של מתחרים אפקטיביים ואמינים שייכנסו לשוק הזה, כי זהו היקף ההון שנזדקק לו בסופו של דבר", אמר מקגלשן.

השיטה מסתמכת על מחקר אקדמי, חברות עצמאיות ומוסדות כדי להעריך את ההשקעות.

מריאן הנקוק, בכירה לשעבר במקינזי, תנהל את Y Analytics. לחברה יש צוות של שבעה עובדים וכן יועצים חיצונים כמו רוברט צימר, נשיא אוניברסיטת שיקאגו. TPG לא מסרה כמה היא משקיעה בחברה החדשה.

הנקוק מסרה ש- Y Analyticsתקל על השוואת השקעות בסקטורים שונים כמו חינוך ואנרגיה. "זוהי דיסציפלינה שיכולה להתפתח עם הזמן לבנצ'מארק - שיטת מדידה מקובלת על כולם", היא אמרה.

הניסיון ליצור השקעות שיכולות ליצור יתרונות חברתיים בתעשיית ההשקעות הפרטיות שמגלגלת 3.4 טריליון דולר על ידי מנהלים כמו רונלד כהן, אחד ממייסדי אייפקס שבונו מתאר כ"גיבור שפתח אותנו לצורת חשיבה אחרת".

"בסופו של דבר תהיה לנו חשבונאות מקבילה של השפעה חברתית וסביבתית במערכת הפיננסית", אמר כהן ל"וול סטריט ג'ורנל". "אנחנו מתקדמים לשם ללא הפוגה".