רכב שמתחבר לאפליקציית העונג במוח: יגואר F-TYPE

האחות החדשה במשפחת מכוניות הספורט של יגואר עולה 150 אלף שקל פחות מאחיותיה ושומרת על אותם ריגושים חזותיים ודינמיים • נקווה שתשרוד את ה"ברקזיט"

חברת יגואר ידעה לא מעט משברים בתולדותיה, ממלחמת עולם ועד כלכלה עולמית קורסת. אבל דווקא ב-2019 היא עלולה לאבד את זהותה הבריטית - ואין לכך שום קשר לשוק הרכב.

בריטניה מתקרבת בימים אלה במהירות לעבר פרישה מהאיחוד האירופאי ללא הסכם מסגרת, מה שמכונה בבריטניה "NO DEAL BREXIT", וזה תסריט האימים של כל יצרן רכב שמייצא מבריטניה לעולם. משמעותו הטלת מכסים כבדים על ייצוא רכב מבריטניה ופגיעה אנושה בשרשרת האספקה והלוגיסטיקה. יגואר כבר הודיעה כי פיטורים של כ-4,500 עובדים ברחבי הם "בלתי נמנעים" וקראה לעובדים במפעליה בווסט-מידלנדס להצטרף לתוכניות פרישה מרצון.

בינתיים, ובלי קשר, היא ממשיכה לחזק את הזהות שלה בעולם הרכב ויגואר F-TYPE קופה החדשה, בגרסת הבסיס החדשה שלה עם מנוע 2 ליטר טורבו, היא בהחלט תעודת זהות מרשימה. העיצוב של ה-F "ההתחלתית" הוא תענוג לחושים כמו של כל האחיות לסדרה. יש לה פרופורציות רחבות-נמוכות אקזוטיות, חרטום מושחז, חישוקים ענקיים, פרופיל צד דמוי טיפה מתוחה ושליש אחורי עם ירכיים חושניות וסופר רחבות, שחתולים אוהבים לרבוץ עליהן בלילות קרים. הוסיפו לתמונה חלון אחורי צר, שממשיך ברצף את הגג הנמוך, פסי אור רוחביים ומעוצבים ופגוש אגרסיבי, שבמרכזו צמד מפלטים ענקיים, וקיבלתם יצירת אומנות מודרנית.

מ-0 ל-100 בתוך 5.7 שניות

תא הנוסעים הוא פרסומת ליתרונות של חדר כושר ודיאטה. הכניסה לתא הנמוך דורשת חוליות גב תחתון גמישות ואינה ידידותית לבעלי כרס. תנוחת הישיבה נמוכה ותכליתית, המושבים הספורטיביים בעלי התמיכה הבולטת חובקים את צידי הגוף באינטימיות ולמרות שבסיס הגלגלים נדיב יחסית, נהגים גבוהים יאלצו להסיט את המושב רחוק לאחור כדי למנוע מפגש בין הראש לתקרה.

עמדת הפיקוד המינימליסטית לא נכנעת לטרנד הדיגיטלי וממשיכה להחצין לוח מחוונים אנלוגי קלאסי עם מינימום של LCD . יש כמובן מערכת מולטימדיה עם מצלמת נסיעה לאחור ומערכת ניווט גלובאלית, ויש ריפוד עור וגימור מוקפד אבל אין יותר מדי פינוקים. הכול פשוט, נוח להפעלה ומוכוון-מטרה.

והמטרה היא "קדימה". פגשנו במכונית הזו בעבר עם מנוע V6 בנפח 3 עם 340 ו-380 כ"ס ויש לה גם גרסת V8 מפלצתית בנפח 5 ליטר. לפיכך, תהינו כיצד היא תרגיש עם מנוע ארבעה צילינדרים טורבו בנפח 2 ליטר, שמסתפק ב-300 כ"ס "בלבד". נמהר להרגיע את החוששים. המנוע הקטן מרגיש מצוין בתא המנוע של בת האצולה הבריטית.

ותאוצות, בלי עין הרע, לא חסר. הפחתה של כ-58 קילו במשקל, מספקת לגרסה הזו יחס הספק/משקל דומה מאד לזה של ה-340 כ"ס, ולמרות שאפשר לזהות השתהות מזערית בהאצה ראשונית, הטורבו בועט את המכונית מאפס ב-5.7 שניות, רק ארבע עשיריות יותר מגרסת ה-340 כ"ס, המכונית גם צוברת מהירות בקצב שהופך את הסביבה לתפאורה במשחק וידאו.

המחיר: 575 אלף שקל

בעיר ובפקקים, תכנות התיבה האוטומטית ותגובת הדוושה הרבה יותר ידידותיים ולינאריים מאלה של ה- V6. בשילוב עם ספיגת זעזועים מעט פחות נוקשה וצריכת דלק (קצת) יותר הגיונית, מקבלים את הגרסה הידידותית ביותר לנהיגה יום-יומית "ישראלית" במשפחת ה-F.

כל זה לא גורע מהיכולות הדינמיות המהוללות, שכוללות היגוי חד, מהיר ומענג, העברות משקל מלוטשות ואחיזת כביש אימתנית, שגם יודעת לשחרר החלקות זנב על פי דרישה. בתנאים קיצוניים היא גם הרבה פחות מפחידה ויותר נשלטת מאחיותיה הגדולות. נשארו מעט מאוד מכוניות כאלה בשוק.

יגואר F-TYPE קופה 300 עולה 575 אלף שקל, שהם כ-150 אלף שקל פחות מהגרסה הבאה אחריה עם מנוע V6. במחיר הזה מקבלים מכונית, שמחוברת אלחוטית לאפליקציית העונג במוח. היא לא רק המשתלמת ביותר במשפחה אלא, אולי, גם הזדמנות אחרונה לרכוש יגואר ספורט בריטית אמיתית מעט לפני שהמותג יימכר לאיזה מיליארדר סיני אלמוני ויעבור לייצר בסין. ממש כמו שקרה לאחרונה ללוטוס הבריטית. אם זה יקרה, יהיה זה יום עצוב לחובבי הרכב.