האירו רושם תנודה מטה בצל הנמכת תחזית הצמיחה בגרמניה

ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי ואמר כי הריבית תיוותר על כנה עד לסוף 2019 ואף "מעבר לכך אם יהיה צורך" • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

נגיד ה־ECB, מריו דראגי / צילום: רויטרס
נגיד ה־ECB, מריו דראגי / צילום: רויטרס

המסחר בשוק המט"ח מתנהל הערב על רקע הדיווח לפיו שר האוצר הגרמני הנמיך את תחזית הצמיחה של הכלכלה, וזאת בצל הנתונים החלשים במדינה וחוס הוודאות סביב יציאתה של גרמניה מהאיחוד האירופי.

הממשל הגרמני הנמיך את תחזית הצמיחה ל-2019 ל-1% לעומת תחזית קודמת של 1.8%. מדובר בהנמכה דרמטית של התחזית.

 האירו מאבד 0.7% ונסחר סביב 1.13 דולרים, ובכך משלים נפילה של 1.6% מול הדולר בשבועיים האחרונים. 

מוקדם יותר היום, הבנק המרכזי של אירופה (ECB) הותיר את הריבית ללא שינוי ואמר כי הריבית תיוותר על כנה עד לסוף 2019 ואף "מעבר לכך אם יהיה צורך". נגיד הבנק המרכזי מריו דראגי אמר בנאום שלאחר הריבית, כי נתוני המאקרו בגוש האירו בשבועות האחרונים נמוכים מהצפוי, והכלכלה תמשיך להתרחב אם כי בקצב נמוך מהצפוי.

לדברי אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "דראגי, נאלץ בשבוע שעבר לשכנע את חברי הפרלמנט האירופאי שאירופה לא נכנסת למיתון. הדבר האחרון שחסר לה, לאחר הסתבכות הברקזיט. מה שבולט ושונה בהתכווצות הנוכחית היא שהיא מרוכזת בגרמניה וצרפת, עמודי התווך של האיחוד. במצב כזה קשה לראות את גרמניה מסוגלת פוליטית למחול לחובות של מדינה אחרת באיחוד, אם תידרש לכך".

"נזכיר גם כי גרמניה הייתה הגורם העיקרי בגוש שדחף בשנים הקומות ליציאה מריבית שלילית, אל מול מדינות הפריפריה שלחצו להותרתה", אמר כהנוביץ. "נראה שה-ECB לא רק שלא יעלה ריבית בטווח הנראה לעין הוא אפילו יתקשה להצדיק את צמצום המאזן שהחל איתו בסוף השנה שעברה, מה שכבר בא לידי ביטוי במעשיו בפועל". 

הליש"ט  יורדת 0.3% מול הדולר ונסחרת סביב 1.302 דולרים, הדולר אינדקס (DXY) עולה 0.5%. 

בשוק המקומי, האירו  ירד 0.15% ושערו היציג נקבע על 4.18 שקלים, הדולר  ננעל ללא שינוי ושערו היציג נקבע על 3.683 שקלים.