האישור ההיסטורי ליצוא קנאביס: מי החברות הישראליות שירוויחו מהמהלך

ההמשלה צפויה לאשר מחר יצוא קנאביס מישראל, אולם לא כל החברות ירוויחו מהרפורמה באותו האופן • מי במרוויחים, ומה המשמעויות?

קנאביס רפואי \ צילום: שאטרסטוק
קנאביס רפואי \ צילום: שאטרסטוק

סקטור הקנאביס עוצר את נשיפתו לקראת הדיון בישיבת הממשלה הצפוי מחר (א') ב-11:30, אשר עשוי להביא לאישור היסטורי לייצא קנאביס רפואי מישראל. מדובר בהזדמנות כלכלית שהוערכה בעבר בין 250 מיליון שקל ל-4 מיליארד, אשר עשויים להתחלק בין החקלאים, מפעלי הייצור, המפיצים והגורמים העסקיים המתווכים בין הגורמים השונים ומנהלים את הפעילות.

ההערכות בשוק הן כי היצוא יאושר סופית מחר. ישנה עדיין אפשרות כי סדר היום ישונה ברגע האחרון וכן כי ההחלטה תישלח לבדיקה נוספת, אולם אלה כרגע תרחישים פחות סבירים לאור התמיכה הגורפת במהלך. משרדי החקלאות, המשפטים, הבריאות והאוצר תומכים במהלך, משרד ביטחון הפנים התרצה לאחר שנחקק חוק המעניק לו תקציבים וסמכויות למנוע זליגה.

מניות חברות הקנאביס זינקו ביומיים האחרונים בממוצע של סביב 25% על רקע הציפיה לאישור היצוא. זאת, למרות שלא כל החברות הבורסאיות מושפעות ממנו באותה הצורה. היצוא הוא רק של מוצרים העומדים בכללי הרפורמה החדשה, כלומר גידולים בתקני GAP, וייצור בתנאי GMP. מבין החברות שכבר מגדלות קנאביס רפואי ויש להן זיקה לחברה נסחרת, החברות BOL ואינטרקיור (קנדוק) הן בעלות תקני גידול, אך החברות תיקון עולם, בטר קנאביס (וייטסמוק), טבע אדיר ופרמוקאן (מדיקל קומפריישן) עדיין לא הסדירו את התקן ועלולות לאבד את הרישיון אם לא יעשו זאת עד סוף מרץ.

באשר לעיבוד הצמח, היום רק לחברות פנאקסיה ו-BOL. החברות החדשות בשוק - כמו טוגדר, היי פארמה, קנאשור, יו ניבו - עדיין לא השלימו את הקמת החוות / מפעלים שלהן ולכן עדיין אין להן אישורים, אך כולן מכוונות לתקינה החדשה.

יצויין כי רוב החברות הללו פועלות במרץ להקים ם פעילות בינלאומית שאינה תלויה ביצוא, וביניהן אינטרקיור, טודר, בטר קנאביס, פארמוקאן.

ישנן גם חברות לא בורסאיות שעשויות להנות מן המהלך. חברת בזלת שהיא המובילה היום בהפצה מאובטחת של קנאביס רפואי בישראל, מקווה להשיג עד ה-31.3 את התקן למפעל חדש. החברות שיח ו- MIC , כבר מגדולת קנאביס על פי התקן החדש. גורמים חדשים בשוק כמו חברת הוליקאנה וקאנאפארם פועלים גם הם להשיג אישורים עד למועד הקובע. גם חברת Cann10 אשר משווקת מוצר הגדל אצל שיח ומיוצר במפעלי פנאקסיה, עשויה לשחק במשחק היצוא דרך קשריה הבינלאומיים.

ככל הנראה, לא יותר יצוא של חומר גלם בלתי מעובד, כלומר לא פרחים וסיגריות אלא שמנים, טבליות וכדומה. אם אמנם יותר יצוא של מוצרים מעובדים בלבד, הרי שכל המגדלים יצטרכו להעביר את המוצרים שלהם דרך המפעלים המאושרים, שיהיו המרוויחים מן המצב. היום ישנם כאמור שני מפעלים מאושרים - של פנאקסיה ושל BOL . צפויים להצטרף בהמשך גם בזלת, קנאשור ויו ניבו.

תידרש תקופה של מספר חודשים כדי לגבש את הנהלים המדוייקים ליצוא. על פי הצעת המחליטים המובאת מחר לאישור, הנהלים יגובשו תוך כחצי שנה והיצוא יוחל לצאת לדרך בפועל בתוך כ-9 חודשים.

עד כמה מחכה השוק העולמי למוצרים הישראלים? המדינות המייבאות כיום קנאביס רפואי עם THC הן: גרמניה, קנדה, צ'כיה, הולנד ודנמרק, כאשר לגבי קנדה המצב החוקי לא לגמרי ברור, אך בפועל אין יבוא למדינה היום. למדינות רבות ניתן לייצא מוצרים שמכילים CBD, חומר פעיל הנחשב למקל על כאב ומונע דלקות, אך לא THC, החומר הפעיל הממסטל בצמח. על פי ההערכות, המחיר של הקנאביס מישראל יהיה תחרותי מול מחירי הייצור המקומי בעיקר במדינות הקרות.