פייסבוק תאחד את אפליקציות וואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר

"ניו-יורק טיימס": איחוד האפליקציות יתבצע ברמת התשתיות וידרוש את עבודתם של אלפי עובדי פייסבוק לצורך שינוי המבנה שלהן, אך הן ימשיכו לפעול כשלושה שירותים עצמאיים

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: רויטרס

מנכ״ל פייסבוק, מארק צוקרברג, מתכנן לאחד את שלושת אפליקציות המסרים המיידיים של החברה, וואטסאפ, אינסטגרם ופייסבוק מסנג׳ר, זאת לפי דיווח של ה"ניו-יורק טיימס". הדיווח מבוסס על ארבעה מקורות המעורבים במהלך, אשר ביקשו להשאר בעילום שם משום שהוא עדיין סודי, ונמצא בשלבי עבודה מוקדמים שצפויים להסתיים עד 2020.

המהלך מגיע בתקופה בה פייסבוק מעורבת בשערוריות רבות, ועשוי לסייע לצוקרברג לחזק את שליטתו במחלקות השונות של החברה.

איחוד האפליקציות יתבצע ברמת התשתיות, וידרוש את עבודתם של אלפי עובדי פייסבוק לצורך שינוי המבנה של שלוש האפליקציות, אך הן ימשיכו לפעול כשלושה שירותים עצמאיים. לפי הדיווח, צוקרברג הורה כי כל שלוש האפליקציות יכללו הצפנה מקצה לקצה, מהלך חשוב שנועד להגן על הודעות כך שיהיו נגישות רק למשתתפי השיחה.

התוצאה של איחוד כזה תהיה שבעליו של חשבון פייסבוק יוכל לשלוח הודעה למשתמש וואטסאפ ולהפך, דבר שאינו אפשרי כאשר השירותים נפרדים.

ה"ניו-יורק טיימס" מדווח כי לפי המקורות, צוקרברג מעוניין כי מהלך זה יוביל לעלייה בשימושיות של מוצרי פייסבוק, ויגדיל את השימוש של מיליארדי משתמשיה במוצרים השונים של החברה. אם יותר אנשים יפנו למוצרי הרשת החברתית בשביל לשלוח מסרים מיידיים, הדבר עשוי לפגוע במוצרים המתחרים של גוגל ואפל למשל. בנוסף, התלות של המשתמשים באפליקציות פייסבוק, יאפשרו לה לשלב יותר פרסומות בשירותים הללו, לפי המקורות.

עבור פייסבוק, זהו עשוי להיות צעד חשוב למינוף של כמות המשתמשים הגדולה בשתי האפליקציות הללו לטובת הכנסות. כיום, לאינסטגרם יש מיליארד משתמשים ולוואטסאפ יש מיליארד וחצי משתמשים, אך הן מקור הכנסה שולי יחסית עבור פייסבוק.

השינויים החדשים צריכים להעלות שאלות בנוגע לפרטיות, בעיקר סביב האופן בו המידע ישותף בין שלוש האפליקציות. כיום, וואטסאפ דורשת להרשם אליה באמצעות מספר טלפון, בעוד פייסבוק דורשת ממשתמשים להרשם בזהותם האמיתית, ואף חוסמת חשבונות שמשתמשים בשמות בדויים או בכינויים. האיחוד של שלוש השירותים יאפשר לפייסבוק להתאים את זהות המשתמשים עם מספרי הטלפון שלהם.

בעוד פייסבוק מסנג׳ר היא אפליקציה שצמחה מתוך החברה, וואטסאפ ואינסטגרם נרכשו על ידי פייסבוק. בעת הרכישה, הובטחה לחברות הללו עצמאות, אך עם הזמן הפופולריות שלהן גדלה, והן הפכו לנכסים משמעותיים עבור פייסבוק, ולכן שליטתו של צוקרברג גדלה בשתי החברות. המייסדים של אינסטגרם ושל וואטסאפ עזבו את החברה בעקבות אי הסכמות בנוגע למידת המעורבות של צוקרברג במוצריהם.

מפייסבוק נמסר ל"ניו-יורק טיימס": "החברה עובדת על הפיכת אפליקציות המסרים המידיים שלה למוצפנת מקצה לקצה ובוחנת דרכים להקל על משתמשים להגיע לחברים ומשפחה לכל רוחבה של הרשת. כפי שאתם יכולים לצפות, יש דיונים רבים כאשר אנחנו מתחילים את התהליך הארוך של החלטה על הפרטים של המהלך".