גיוס חובה לבנות: האם יכול להיות שישראל וצפון קוריאה מחזיקות בתפיסות דומות?

למרות החוק שמחייב כל צעיר וצעירה להתגייס, לא כולם תומכים בשירות נשים בצה"ל • תשאלו למשל את ח"כ אייכלר מיהדות התורה שאמר כי "צפון קוריאה היא המדינה היחידה שיש בה גיוס חובה לבנות" - האם יכול להיות שהוא צודק? • המשרוקית של גלובס

ישראל אייכלר / צילום: אתר הכנסת
ישראל אייכלר / צילום: אתר הכנסת

סוגיית השוויון בנטל מלווה גם את מערכת הבחירות הנוכחית. זוהי למעשה הייתה הסוגיה שבגינה נפלה הממשלה, לפחות באופן רשמי. בראיון לתכנית 'המהדורה המרכזית' ברדיו קול חי, התייחס חבר הכנסת ישראל אייכלר מיהדות התורה לחוק הגיוס ולשאלת שילוב האוכלוסייה החרדית בצה"ל.

אייכלר אמר כי שירות הצבאי לצד נשים הוא סכנה גם לחרדים שאינם תלמידי ישיבות, וציין גם שהוא תומך בביטול שירות החובה בישראל. "אנחנו צריכים לדאוג לכך שגם אלה שלא נמצאים בישיבות, גם הם לא יתגייסו, כי אי אפשר להתגייס לצבא שבו יש גיוס חובה לבנות", אמר חה"כ.

בהמשך ציין המראיין, אבי מימרן, כי "ברוב העולם, חוץ מאיזו מדינה או שתיים, אין צבא חובה ואין גיוס חובה", ואייכלר הוסיף: "צפון קוריאה היא המדינה היחידה שיש בה גיוס חובה לבנות". מסתבר שאייכלר לא ממש טעה.

לפי נתוני ה-CIA, ישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם בהן מונהג ונאכף גיוס חובה לנשים, מתוך למעלה מ-40 מדינות שבהן קיים גיוס חובה. כפי שציין אייכלר, גם בצפון קוריאה קיים גיוס חובה לנשים, אך חובה זו קיימת במספר מדינות נוספות. באריתריאה קיים גיוס חובה לגברים ולנשים לא נשואות וללא ילדים. בצ'אד, נשים חייבות להתגייס לשירות צבאי או לאומי באורך שנה. בקיץ 2016 הורחב גיוס החובה בנורבגיה לנשים, הנדרשות להתייצב לשירות חובה באורך 19 חודשים.

בשורה התחתונה: אמירתו נכונה ברובה. ישראל וצפון קוריאה הן שתיים מהמדינות היחידות בעולם שבהן מונהג ונאכף גיוס חובה לנשים, לצד אריתריאה, צ'אד ונורווגיה.

פורסם במקור ב-23.12.2018