הרכש המקומי של משרד הביטחון ב-2018 עמד על 11.6 מיליארד שקל

צבר ההסכמים וההזמנות של המשרד עם חברות ישראליות הסתכם ב-2018 ב-45 מיליארד שקל • מספר ההסכמים שנעשו ללא מכרז עומד על פחות מ-10%

חייל צה"ל / צילום: שאטרסטוק
חייל צה"ל / צילום: שאטרסטוק

משרד הביטחון רכש ב-2018 מהתעשייה הישראלית בהיקף כולל של 11.6 מיליארד שקל, כך מסר מינהל הרכש של המשרד. מנתוני המינהל עולה כי אשתקד הופנו כ-40% מכלל הרכש שעשה משרד הביטחון במשק הישראלי לטובת זרוע היבשה של צה"ל והוא הסתכם בכ-4.32 מיליארד שקל.

עוד עולה מנתוני המינהל כי אשתקד חלה עליה קלה בהיקף הרכש שהמשרד עשה במשק הישראלי לעומת 2017. צבר ההסכמים וההזמנות של משרד הביטחון עם חברות ישראליות הסתכם ב-2018 בכ-45 מיליארד שקל.

ההפגנות ואירועי הפרות הסדר התכופים בגדר הגבול עם רצועת עזה הובילו ב-2018 לרכש בהיקף של כ-40 מיליון שקל מחברות ישראליות, שמכרו למערכת הביטחון אמצעים מיוחדים לפיזור הפגנות, רחפנים ועוד. עוד נמסר כי כ-27% מההזמנות שנעשו בשנה שעברה, הופנו לספקים שפועלים מהפריפריה ומישובים שהוכרו כיישובי קו עימות בצפון ובדרום.

בשנה שעברה נרכשו אפודי קרב בכ-50 מיליון שקל מחברות בצפון הארץ, וגם אספקת הביצים לכלל יחידות הצבא נעשית מלולים במושב בדרום, שמהם מסופקים מאות אלפי ביצים מדי שבוע.

ראש מינהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון, אבי דדון אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי במהלך השנה שעברה חלה עליה במספר המכרזים שפרסם המשרד טרם ביצוע תוכניות רכש: כ-7,700 מכרזים פורסמו ב-2018, עלייה של כ-500 מכרזים ביחס ל-2017.

דדון הוסיף כי אשתקד גם חלה ירידה במספר ההתקשרויות שעשה משרד הביטחון עם ספקים שנהנו ממעמד של ספק יחיד (שההתקשרות איתם נעשית בלי מכרז י.א). לדבריו, פחות מ-10% מכלל העסקאות של מערכת הביטחון נעשו עם ספק יחיד.

בעבר הופנתה ביקורת חריפה כלפי משרד הביטחון אודות התקשרויותיו עם ספקים בלי פרסום מכרזים וניהול הליכים תחרותיים שבכוחם להוזיל מחירים. "השנים הקרובות יתאפיינו ברכש של פלטפורמות מרכזיות לכל הזרועות, אוויר, יבשה וים ואנחנו נפעל בכל דרך כדי לשמר ולחזק את הרכש הישראלי בכל עסקה", אמר היום דדון.