הסנאט האמריקאי קיבל חוק פרו-ישראלי, אך 19 דמוקרטים התנגדו

ההצבעה מדגישה קרע במפלגה הדמוקרטית בין אוהדי ישראל לבין אלה שמתנגדים למדיניות ממשלתה בשטחים • החוק החדש מסדיר הסיוע לישראל ומעניק הגנה למדינות שחוקיהן מענישים פעילות BDS • סנטור ברני סנדרס, בין המצביעים נגד, טוען: הטלת הגבלות על BDS מנוגדת לחירות ההבעה

ברני סנדרס / צילום: רויטרס
ברני סנדרס / צילום: רויטרס

הסנאט של ארה"ב קיבל אתמול (ב') חוק שמעניק הטבות משמעותיות לישראל, לרבות מתן תוקף של חוק פדרלי לחבילת הסיוע הענקית לישראל, בסך 38 מיליארד דולר ל-10 שנים, שהשיק ברק אובמה, ומתן הגנה לאותן מדינות בארה"ב שחוקיהן מענישים פעילות BDS (חרמות, משיכת השקעות וסנקציות נגד ישראל).

הצעת החוק התקבלה ברוב של 74 קולות נגד 19. כל 19 המתנגדים הם סנטורים דמוקרטים, בכללם ברני סנדרס.

זו הייתה ההצבעה הרביעית על הצעת החוק הפרו-ישראלית בשבועות שחלפו מאז שכונס הסנט ה-116. בשלוש ההצבעות הקודמות הצביעו הדמוקרטים נגד יזמת החקיקה בגלל החלטה עקרונית של המפלגה, שלפיה הקדימות הראשונה במעלה של מחוקקים על גבעת הקפיטול צריכה להיות סיום השבתת הממשל. במילים אחרות: כל עוד הממשל מושבת, הדמוקרטים לא יתנו ידם לשום הצעת חוק שאינה מבטלת את ההשבתה.

בעקבות סיום ההשבתה, העלה ראש סיעת הרוב הרפובליקאי בסנאט, מיץ' מקונל, את הצעת החוק להצבעה בפעם הרביעית, והפעם היא התקבלה, אם כי, כאמור, 19 דמוקרטים הצביעו נגדה. כל המתנגדים נמנים עם הפלג הליברלי של המפלגה. חמישה מהם מתמודדים על מועמדות מפלגתם לנשיאות, או בוחנים אפשרות להצטרף למירוץ: הסנטורים אליזבת וורן, קרסטן ג'יליברנד, שרוד בראון, ג'ף מארקלי וברני סנדרס. מתמודדת נוספת על המועמדות הדמוקרטית, קאמלה האריס, לא השתתפה בהצבעה.

כל ה-19 נימקו את הצבעתם בהתנגדות להטלת הגבלות על פעילות BDS במדינות ארה"ב. הסנטור סנדרס הסביר זאת כך: "בעוד שאינני תומך במדיניות BDS, אנו חייבים להגן על הזכות שמעניקה החוקה לכל אמריקאי לעסוק בפעילות פוליטית. ברור לי שהצעת החוק הזה תפר את התיקון הראשון לחוקה (שמבטיח את חירות ההבעה)".

למעשה, האיגוד האמריקאי לזכויות האזרח (ACLU) הגיש תביעות משפטיות נגד ארבע מדינות בארה"ב, שבתי המחוקקים שלהן קיבלו חוקים שמגבילים קידום או יישום פעילויות כסנקציות נגד ישראל, משיכת כספים ממנה או מחברות שמקיימות עימה עסקים או הטלת חרמות עליה. הארגון פנה בכתב לכל הסנטורים על גבעת הקפיטול בבקשה להצביע נגד החוק.

אבל העובדה שפלח כה גדול מהסיעה הדמוקרטית בסנאט (19 מתוך 47) הצביע נגד הצעת חוק פרו-ישראלית מובהקת (כלולים בה גם סעיפים לחיזוק הברית בין ארה"ב לירדן והטלת סנקציות נוספות על משטר אסד בסוריה), נותנת למפלגה הרפובליקאית הזדמנות לנגח את הפלג הליברלי במפלגה הדמוקרטית ולמתגו כאנטי-ישראלי. הרפובליקאים מנסים לצייר את חברי הפלג הזה כקיצונים ואפילו כאנטישמים. אכן, מחוקקים לא מעטים בפלג הליברלי הביעו בהזדמנויות שונות התנגדות למדיניות ממשלת ישראל בשטחים, אך רובם המכריע הדגישו שהם תומכי ישראל.

הרפובליקאים ממקדים את ביקורתם באילחן עומאר ורשידה טליב, שתי הצירות הדמוקרטיות המוסלמיות שנבחרו - בפעם הראשונה בתולדות ארה"ב - לבית הנבחרים. שתיהן ידועות כתומכות נלהבות ב-BDS. עומאר תכהן בוועדת יחסי החוץ של הבית, מינוי מכובד שלא ניתן, בדרך כלל, לצירים שאך זה נבחרו.

מקורות בוושינגטון, המודעים לחשיבת ישראל בסוגיה זו, אמרו ל"גלובס", בעקבות בחירתה, כי מינוי עומאר לא ישנה את המגמה הפרו-ישראלית של הוועדה. יו"ר הוועדה, אליוט אנגל, הוא מחוקק עם רקורד פרו-ישראלי מושלם, וכמותו גם הצירים הדמוקרטים והרפובליקאים האחרים.

יחד עם זאת, המינוי ייתן לעומאר במה מכובדת להתקפות נגד ישראל וליזמות חקיקה אנטי-ישראליות, שלא יובילו לשום מקום, אך ימצבו את ישראל כמטרה של ביקורות חריפות בקונגרס. "אנחנו יכולים לצפות להרבה זיקוקין די-נור בוועדה, ואין כנראה שום דרך למנוע זאת", אמר אחד מהמקורות.

עומאר, ילידת סומליה, שמקפידה לחבוש חיג'אב בציבור, יחד עם טלאיב, בת למשפחה פלסטינית, ממקדות תשומת לב ציבורית רבה שאי אפשר להסבירה רק במשקלן האלקטורלי והרפובליקאים מנצלים זאת כדי לצייר את כל המפלגה הדמוקרטית, או לפחות את הפלג הליברלי שלה, כאנטישמיים, ופתחו בקמפיין לסלק את עומאר מהוועדה.

"הייתי רוצה לדעת מה הניע את המנהיגים הדמוקרטים לקדם דמוקרטית תומכת BDS", אמר ראש סיעת המיעוט הרפובליקאי בבית-הנבחרים, קווין מקארתי. "לאנטישמיות אין מקום בקונגרס ובוודאי לא בוועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים".

ונורמן קולמן, יו"ר הקואליציה הרפובליקאית-יהודית, אמר ל"ניו יורק טיימס": "איננו רואה שיש הרבה תקווה לשנות את עמדותיהן של טלאיב ועומר, אך יש עתה מאבק בתוך המפלגה הדמוקרטית. אני רוצה להעביר מסר ליהודים (האמריקאים) שעדיין אכפת להם מישראל: תרגישו הרבה יותר נוח במפלגה הרפובליקאית".

על רקע המדיניות האנטי-ישראלית של מפלגת הלייבור בבריטניה, והעובדה שמפלגות שמאל באירופה מחזרות אחרי מהגרים מוסלמיים, יהודים בארה"ב בוחנים בחשש את אחיזת הרגל שקנו להם מחוקקים פרו-פלסטיניים במפלגה הדמוקרטית.

מחוקקים דמוקרטים מאשימים את הרפובליקאים בתרגיל מלוכלך. הם טוענים שהסנטור הרפובליקאי מארקו רוביו, יוזם הצעת החוק הפרו-ישראלית, הכניס לתוכה ברגע האחרון את הסעיף שמעניק הגנה פדרלית להגבלות על BDS, במאמץ לתקוע טריז בין הדמוקרטים. הדמוקרטים טוענים, שכל 19 הסנטורים שהצביעו נגד החוק היו מצביעים בעד כל הסעיפים האחרים - הסיוע לישראל, הידוק הברית בין ארה"ב לירדן והטלת סנקציות נוספות על סוריה.

לכן, ההצבעה בבית-הנבחרים על אותה הצעת חוק תהיה שונה מזו שבסנאט. הנהגת הרוב הדמוקרטי בבית החליטה לקיים הצבעה על כל סעיף בנפרד, ובשלב זה אין כל כוונה לקיים הצבעה על הסעיף הנוסף להגנה על תקנות נגד BDS ברמת המדינות.