מרוץ הכסף הגדול בארה"ב: לאן נעלמו התורמים הגדולים לבחירות?

לפי אתר marketwatch.com, רוב התורמים נשארים בצד עד שיתברר מי יוביל בהמשך הדרך • בבחירות של שנת 2016, מול דונלד טראמפ הרפובליקני קיבלו הדמוקרטים המובילים דאז זרם של תרומות קטנות מאזרחים פרטיים • האם התורמים העשירים מהליגה העליונה מאבדים מהשפעתם על הפוליטיקה?

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס Carlos Barria
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס Carlos Barria

מרוצי הפריימריז לבחירות לנשיאות של שנת 2020 בארה"ב נפתחו ללא מאפיין מסורתי: תורמים עשירים מהליגה העליונה. כך לפי האתר marketwatch.com. עם 24 דמוקרטים שמתמודדים בפוטנציה על מועמדות מפלגתם וללא מוביל ברור, מרוץ הכסף הגדול בשלב זה קפוא, לפי מגייס תרומות של המועמדים. לכמה תורמים יש מועמד מועדף, אך אחרים מעדיפים להמר לא רק על מועמד אחד. רובם נשארים בצד עד שיתברר מי יוביל בהמשך הדרך.

"אני לא מכיר אף אחד שתורם בשלב זה", אמר ל-marketwatch.com אנדי ספאן, מגייס תרומות מלוס אנג'לס שמכיר את ההון ההוליוודי, ומחוזר על ידי כמה מתמודדים. "אנשים רוצים תחילה לראות מי באמת יהיה במרוץ".

האיטיות שבה מגויסות התרומות במחנה הדמוקרטי משתלבת עם מגמה נוספת שהכרנו מהבחירות של 2016: מול דונלד טראמפ הרפובליקני קיבלו הדמוקרטים המובילים דאז זרם של תרומות קטנות מאזרחים פרטיים, מה שמעודד את השאלה אם לתורמים הגדולים תהיה פחות השפעה על הפוליטיקה גם הפעם.

הסנטורית קמאלה האריס מקליפורניה הכריזה על מועמדותה לנשיאות בשבוע שעבר. בתוך יממה, המטה של דיווח על גיוס 1.5 מיליון דולר בצורה מקוונת למעלה מ-38 אלף תורמים פרטיים. התרומה הממוצעת עמדה על סך 37 דולר. בטו או'רורק, מועמד בפוטנציה ב-2020, גייס בשנה שעברה 80 מיליון דולר במרוץ שלו לסנט של טקסס, רוב הסכום הגיע מהאינטרנט.

זו מגמה שמפחיתה את הצורך של המועמדים לחזר אחרי התורמים העשירים ביותר, קבוצה שרגילה להגיע לארוחות הערב החגיגיות ולאכול היטב כדי לתרום. "הקוקטיילים של פארק אבניו הוחלפו", אמר ל-marketwatch.com רוברט צימרמן, אש הוועד הארצי של המפלגה הדמוקרטית מניו יורק, שמאמין שזו התפתחות חיובית. "אני ממליץ לחברי התורמים הגדולים לא לקחת את זה אישית. הם תמיד יכולים לאכול לובסטר בעצמם", הוא אומר.

התורמים הגדלים עדיין לא נעלמו מהפוליטיקה של הדמוקרטים. ג'ון היקנלופר, מושל קולורדו לשעבר, שחושב על הצטרפות למרוץ לבית הלבן, הגיע החודש ללוס אנג'לס לפגישות עם תורמים בכוח. ג'יי אינסלי נפגש לאחרונה על תורמים אפשריים בניו יורק סיטי. שר השיכון לשעבר בממשל אובאמה, ג'וליאן קסטרו, אורמ שיש לו רשת תורמים במדינת המוצא שלו טקסס, שתורמת לו ביד רחבה.