עודה: אי אפשר יהיה להחליף את ממשלת הימין בלעדינו

(עדכונים): חבר הכנסת איימן עודה נבחר לראש חד"ש, לאחר פרישתם של ג’עפר פרח ושוקרי עואודה • הסקרים צופים לרשימה המשותפת ללא טיבי שפרש, רק 6-8 מנדטים • עודה: "האזרחים צריכים לבחור - האם אנחנו הולכים אל עבר הדמוקרטיה או אל עבר האפרטהייד? זו השאלה של הבחירות האלו"

ח"כ איימן עודה / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ איימן עודה / צילום: דוברות הכנסת

ניצחון מוחץ לחבר הכנסת איימן עודה לאחר שיריביו פרשו מהמירוץ ומועצת חד"ש אישרה פה אחד את מינויו ומינויה של חברת הכנסת עאידה תומא סולימאן למקום השני. מול עודה וסולימאן נרשמו להתמודדות ג'עפר פרח שהוא מאנשי מוחמד ברכה, חבר הכנסת לשעבר ויריבו של עודה וכן ד"ר שוקרי עוואודה סגן ראש עיריית נצרת עילית.

פרח פרש לאחר שהתברר לו כי יובס בהצבעה וכי תבוסה שכזו משמעה מכה קשה למחנה ברכה. הוא הסיר את מועמדותו גם מהמירוץ על המקום השני מאותה סיבה ובכך נסללה הדרך לעודה ולסולימאן לקבל אישור פה אחד ממאות צירי הועידה המכונסים בשפרעם. אפשר לראות בכך גם יצחון לקו הפרגמטי יותר שאותו מנהיג עודה בכנסת לעומת הקו הלעומתי של ברקה ופרח הנוקט בגישה לאומית ערבית חסרת פשרות הן בהיבט הפלשתיני והן במאבק על זכויותיהם של ערביי ישראל.

לאחר היבחרו אמר עודה: "בימים שכולם מדברים על מי יחליף את נתניהו, אני רוצה לשאול במה נחליף אותו? באילו ערכים? האזרחים צריכים לבחור - האם אנחנו הולכים אל עבר הדמוקרטיה או אל עבר האפרטהייד? זו השאלה של הבחירות האלו. אל מול ההסתה, אל מול חוק הלאום, אל מול הגזענות, אל מול הייאוש, חד"ש והרשימה המשותפת ינהיגו ערכים של שלום, של שוויון, של דמוקרטיה ושל צדק. מי שרוצה אותנו מפולגים ובנפרד, חלשים ומיואשים, יקבל אותנו חזקים וביחד, עם תקווה לשינוי. אנחנו נשים את כל הכח שלנו כדי להחליף את ממשלת הימין. אנחנו לא יכולים לבד, אבל אי אפשר בלעדינו - שמאל בלי האוכלוסיה הערבית זה לא שמאל. רק מחנה דמוקרטי רחב הוא אלטרנטיבה אמיתית לשלטון הימין הפשיסטי והקיצוני."

עאידה תומא-סלימאן אמרה על הבמה: "הימין הפשיסטי עושה לנו דה-לגיטימציה. אמרו שאנחנו בוגדים והסיתו נגדנו, אבל גם ברגעים קשים, אנחנו לא מפחדים מנתניהו. אנחנו יותר חזקים ממנו, כי יש מאחורינו ציבור שלם, ערבי ויהודי, שרוצה שלום, צדק, חירות ודמוקרטיה".

הסקרים צופים לרשימה המשותפת ללא טיבי שפרש, רק 6-8 מונדטים והמשמעות היא שיש רק שני מקומות ריאלים בטוחים, עודה וסולימאן. למקום השלישי נבחר ד"ר עופר כסיף, מרצה למדע המדינה באוניברסיטה העברית ובמכללת ספיר. הוא יחליף את חבר הכנסת דב חנין שהחליט שלא להתמודד שוב לכנסת. רביעי נבחר פה אחד ללא מתחרים חבר הכנסת יוסף ג'בארין.