אורן חזן נפרד מחנין זועבי וירון מזוז מחבק את אלאור אזריה: נחשו מאיפה לח"כים בליכוד יש כסף לסרטוני התעמולה

התמודדות בפריימריז עולה כסף רב, שעד כה גויס ע"י המתמודדים באופן איש מתרומות • אלא שבכנסת האחרונה החוק שונה ביוזמת יו"ר הקואליציה דוד אמסלם, שסידר לו ולחבריו למפלגת הליכוד כ-300 אלף שקל לטובת ההתמודדות על מקום בכנסת הבאה • ומה עושה מי שלא נבחר ציבור? • פרשנות

ביום שלישי בשעה 10:00 ייפתחו 600 קלפיות, ב-113 מוקדים שונים ברחבי הארץ, אליהן יגיעו עשרות אלפי חברי הליכוד במטרה לבחור את רשימת המפלגה לכנסת הבאה. הפעם ההתמודדות לחברי הכנסת המכהנים תהיה פשוטה יותר. הסיבה לכך היא שבינואר 2018, אישרה מליאת הכנסת את הצעתו של ח"כ דוד אמסלם, מימון למתמודדים בפריימריז מתקציב המדינה.

וכך, דווקא בימים בהם מספר המפלגות המקיימות הליך דמוקרטי פנים-מפלגתי הצטמצם ונותר על שלוש בלבד, חברי הכנסת שרוצים להיבחר שוב זכו להטבה. בכמה כסף מדובר? תלוי בגודל המפלגה. ככל שהמפלגה מונה יותר חברים, כך המענק שמקבל כל נציג גבוה יותר. לפי הנוסחה שנקבעה בחוק, מועמדי פריימריז שהם נבחרי ציבור (ח"כים, שרים וסגני שרים בלבד) מטעם הליכוד יזכה בכ-300 אלף שקל, ח"כ מטעם העבודה כ-220 אלף שקל, ונציגי מרצ בכנסת יזכו בכ-120 אלף שקל כל אחד.

מה השתנה?
 מה השתנה?

אחד החוקים המפלים והבלתי שוויוניים

מדובר באחד החוקים המפלים ובלתי-שוויונים שיש. אמסלם נימק את החוק הזה בכך שהוא שואף לנתק את המועמדים בפריימריז מקשרי הון שלטון, יעד ראוי בפני עצמו, אך הוא יצר משוואה שמיטיבה עם עצמו ועם חבריו ופוגעת בסיכויים של אנשים מבחוץ.

אבל הסכום של 300 אלף ש קל מתנוסס מעל לכל, כחריג. חברי הליכוד, שהם מפלגת השלטון וממילא מכתיבים את כל החקיקה בכנסת, דאגו לחוקק את החוק שמיטיב איתם. הצעת החוק למימון פריימריסטים עברה ברוב של 62 חברי כנסת אל מול 52 מתנגדים, כלומר, מרצ והעבודה שהן מבין הנהנהות מן החוק, ניסו להכשילו, אך חבריהם נוטלים כיום את המימון הציבורי כדי להיבחר.

לפי החוק החדש, מועמדי פריימריז שהם נבחרי ציבור (ח"כים, שרים וסגני שרים בלבד) מקבלים כאמור מימון להתמודדות שלהם. מנגד, מתמודדים שמגיעים מחוץ לזירה ומנסים להיבחר בפעם הראשונה זכאים להלוואה, אשר נמסרת להם רק ביום בו יש בידיהם אישור על הגשת מועמדות, כלומר בשלב די מתקדם בתהליך הרבה אחרי שהם כבר הוציאו את הכספים.

המשמעות של החוק הזה כפולה. מצד אחד, כל חברי הכנסת היוצאים, גם אלה שחושבים שאין להם סיכוי כתוצאה מסקרים נמוכים למפלגה (העבודה) או מי שנמצא בסיטואציה של ריבוי מועמדים על מעט מקומות (הליכוד) משיכים להתמודד. מדוע לא לנסות, אם המדינה משלמת זאת?

מצד שני, כל מי שמנסה להיבחר ולא היה חלק מן הכנסת היוצאת, נמצא בנקודת פתיחה כספית גרועה בהרבה. לראייה, רק שלושה מתמודדים מבחוץ ביקשו את ההלוואה, כולם מתמודדים במפלגת העבודה. ממילא לח"כים מכהנים יש הרבה יותר כוח מתוקף מעמדם. כעת החוק של אמסלם סידר להם גם כסף ולא רק מעמד. בסך הכול הוציאה המדינה עד כה כ-12 מליון שקל על מימון פרימריס של חברי כנסת יוצאים ומועמדים חדשים.

מה עושים הח"כים עם הכסף? שוכרים את שירותיהם של יח"צנים, משרדי פרסום, כותבי תסריטים וצלמים. משקיעים כסף בכרזות, בפעילים בשכר וכמו תמיד במערכות בחירות, הרבה מן הכסף ילך להסעת מתפקדים והפעלת מטות ביום הפריימריז.

מאחר שכסף שלא מנוצל חוזר בסופו של דבר לתקציב המדינה, חלק מהוצאות הכספים היו בלתי שגרתיות. כמה דוגמאות בולטות: השרה מירי רגב שכרה רכב גדול וכינתה אותו 'מירי לייב', והסתובבה עמו ברחבי הארץ בהפקת משדרים בשידור חי. השר גלעד ארדן צילם מספר רב של סרטונים מושקעים שבהם פרגן ליתר חברי הליכוד, אורן חזן נפרד מחנין זועבי, יהודה גליק פרסם סרטון בסגנון ג'יימס בונד, סגן השר ירון מזוז הפיץ סרטון משותף עם אלאור אזריה, וכך גם חברי הכנסת ענת ברקו, שרן השכל, ונאוה בוקר שהפיקו סרטונים מושקעים.

ביש עתיד תקפו את החוק בבוטות. השבוע אמר יאיר לפיד: חברי הכנסת של הליכוד קיבל מכם (הציבור-ט"ש) צ'ק שמנמן של 300 אלף ש קל. הם העבירו את החוק הזה בכנסת האחרונה. חוק הפריימריז הם קראו לו, השם הנכון הוא 'חוק הכסף לבזבוזים לחברי הליכוד'. 300 אלף ש קל לקבלני קולות, למקורבים, לאחות של הגיס שפתאום מקבלת משכורת בתור יועצת אסטרטגית. אין גבול לבושה. כשהם יגידו שזו "חגיגה לדמוקרטיה", תזכרו שאתם מימנתם את החגיגה הזו. זה הכסף שלכם. במיסים שגבו מכם. כסף שהיה צריך ללכת לחדרי המיון הקורסים, או להורדת מחירי המזון".

בליכוד כבר שולפים סכינים

בליכוד שורר מתח רב. בצמרת הרשימה מוצבים פוליטיקאים המכהנים בתפקידים ביצועיים מזה עשור, הלוטשים עיניהם ליום שאחרי נתניהו. הודעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ביום שישי האחרון, לפיה הוא לא יחכה עם מועד הההחלטה על כתב אישום ועל תוכנו של כתב האישום עד אחרי מערכת הבחירות, הוסיפה מתח רב למערכה.

מחפשים דוגמה? הנה: האמירות הבוטות של רונית כ"ץ, אשתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ, בתכנית אנשים (ערוץ 12) לפני מספר ימים נגד השר לשעבר גדעון סער ונגד אשתו, המגישה גאולה אבן, היוו הדגמה למתח הקיים מאחורי הקלעים. "לא אוהבת את הטיפוס", אמרה כ"ץ על סער, "הוא לא עשה שום דבר. רפורמת המרפסות? יופי". וגאולה אבן? "המושכת בחוטים" אמרה כ"ץ.

סגנון הדיבור הזה, מריבות והטחות בוץ אינו נובע מרצונה של רעייתו של כ"ץ לתמוך בנתניהו. היא לא מבקשת לגבות את נתניהו על התקיפות שלו נגד סער ("שר לשעבר שהוא חתרן", לדברי נתניהו). אלא היא תוקפת את סער, כי בינו לבין בעלה, שר התחבורה ישראל כ"ץ עומד לחץ יום הפריימריז בו כל אחד בצמרת הליכוד רוצה לוודא שהוא שני לנתניהו. ביום של אחרי פרישת נתניהו, קרוב או רחוק ככל שיהיה, תהיה חשיבות לשאלה מי היה הפוליטקאי המועדף ביותר על מירב המתפקדים של הליכוד.

יהיו עוד שאלות קריטיות, כמו חוזקם של השרים בקרב מרכז הליכוד, גוף המונה 3,770 איש, ובכל זאת, כל פרט חשוב. כ"ץ היה מעדיף לראות את סער אי שם בעומק העשיריה השניה. סער מקווה להתמקם בצמרת, בחמישיה הראשונה, אך כל מקום בין 3-9 יחשב הישג עבורו ומיקום, שהוא כתף אל כתף, עם כל השרים המכהנים.

הדרך מרשות שדות התעופה למשכן הכנסת

חוקת הליכוד קובעתו שח"כים ושרים בכנסת היוצאת, אינם רשאים להתמודד במחוזות המשוריינים וזאת כדי להזרים דם חדש פנימה. כתוצאה מכך, אותם חברי הכנסת אשר השתלבו בבחירות הקודמות דרך המחוזות, כגון יו"ר הקואליציה דוד אמסלם, נציג מחוז ירושלים וקודמו בתפקיד ח"כ דוד ביטן, נציג השפלה, פעלו נמרצות כדי לדחוק את המחוזות למקומות פחות ריאליים ברשימה.

כאשר היו הם חברי המרכז ושקלו להתמודד, הם הפעילו לחצים כבירים לשבץ את המחוזות במקומות הגבוהים. השיטה הזו הכניסה לכנסת, באמצעות מספר מועט יחסית של קולות, נבחרי ציבור כמו אמסלם, ביטן, מיקי זהר, יואב קיש, ירון מזוז, נורית קורן, יהודה גליק ואמיר אוחנה. אך כעת, בכנסת הבאה, נציגי המחוזות נדחקו לאחור ופוזרו על פני הרשימה, כך שרק כ-3-4 נציגי מחוזות יהיו ריאליים.

אחד המתמודדים במחוז השפלה הוא פנחס עידן, יו"ר ועדת עובדי רשות שדות התעופה וחבר סניף הליכוד בנס ציונה. דווקא לפני כשנתיים הודיע עידן שהוא תומך במועמדותה של ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) לראשות ההסתדרות. יחימוביץ' הפסידה אז. בשנת 2015 בבחירות לכנסת פרסם נתניהו סרטון נגד ועדי עובדים בו התגאה בפירוק עבודה מאורגנת ובין השאר השווה את עובדי שדות תעופה לחמאס. עידן מחה בפני נתניהו על סרטון התעמולה ההוא, וקיבל מראש הממשלה התנצלות, עוד לפני סיום מערכת הבחירות.