למרות התנגדות התושבים: אושרה התוכנית לרכבת קלה ברחוב עמק רפאים בירושלים

המתנגדים תמכו נחרצות בחלופה של העברת קו הרכבת הקלה במנהרה תת-קרקעית מתחת לפארק המסילה • ועדת המשנה להתנגדויות: "שוכנענו שחלופת עמק רפאים מציעה את תוואי הרכבת הקלה הטוב ביותר עבור כל תושבי ירושלים, הן מבחינה תחבורתית והן מבחינה עירונית"

עמק רפאים בירושלים/ צילום: איל יצהר
עמק רפאים בירושלים/ צילום: איל יצהר

ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים שבמינהל התכנון, החליטה בסוף השבוע על אישור התוכנית לרכבת קלה ברחוב עמק רפאים בירושלים. בכך הוועדה שמה סוף למאבק תושבי עמק רפאים שמתנהל חודשים ארוכים נגד מעבר הרכבת ברחוב. התושבים טענו שמעבר הרכבת הקלה ברחוב תפגע בשימור שלו, תעמיס על תנועת כלי רכב ברחובות הסמוכים ותפגע אנושות בעסקים ובתושבים שבו. לטובת המאבק גייסו המתנגדים חברי כנסת, חברי מועצה ודמויות בולטות בירושלים.

במסגרת ההחלטה לאשר את התוכנית, ציינו חברי הוועדה כי "שוכנענו שחלופת עמק רפאים מציעה את תוואי הרכבת הקלה הטוב ביותר עבור כל תושבי ירושלים, הן מבחינה תחבורתית והן מבחינה עירונית. התוואי המוצע מייצר חיבור ישיר של דרום-מערב ירושלים אל מרכז העיר ומשפר מאוד את רמת השירות של התחבורה הציבורית לאזור זה. בנוסף, התוואי ישפר מאוד את רמת הנגישות התחבורתית אל רחוב עמק רפאים ואזור "המושבות" בירושלים והוא יפתח את רחוב עמק רפאים כמוקד עירוני של תרבות, פנאי ומסחר תוך שיפור משמעותי של הסביבה העירונית. המסילה המוצעת תעבור לאורכו של הרחוב מבלי לפגוע במבנים ההיסטוריים, ותוך פגיעה מצומצמת מאוד בעצים הוותיקים הגדלים כיום באזור".

המאבק הממושך של התושבים לווה בהפגנות רבות, כאשר המתנגדים תמכו נחרצות בחלופה של העברת קו הרכבת הקלה במנהרה תת-קרקעית מתחת לפארק המסילה. על חלופה זו נכתב בהודעת הוועדה המחוזית כי היא "פוגעת פגיעה קשה בתפקודו של פארק המסילה בכך שהיא קוטעת את רצף הפארק ובשל המתקנים העל קרקעיים הנדרשים עבור תחנת נוסעים, יציאות מילוט ופתחי אוורור שמהווים הפרעה לרצף הפארק. כמו כן, תחנות תת-קרקעיות פחות נגישות עבור אוכלוסיות בעלות ניידות מוגבלת (עגלות ילדים, אוכלוסייה מבוגרת, נכים, נשים בהריון) וכי הגישה המוסתרת לתחנות הופכת את הגישה ללא נעימה. הניסיון מלמד כי מרחבים אורבניים המוסתרים מעיני הציבור (כגון מעברים תת קרקעיים) הינם אזורים עם רמת בטיחות אישית נמוכה ומביאים חוסר נעימות רבה לציבור המשתמשים. גם בהיבט הכלכלי נמצאה חלופה זו כלא יעילה, מאחר ועלות הפרויקט כפי שהוצג מצביע על עלויות הקמה ותפעול של פי 3 ופי 4 לעומת החלופות האחרות".

תוואי הרכבת בעמק רפאים שאורכו כקילומטר, מחבר בין צומת הרחובות עמק רפאים ודרך בית לחם (בצפון) לבין צומת אורנים (בדרום) והוא כולל הקמה של תחנת נוסעים במרכז הרחוב. בנוסף, מציעה התוכנית שינוי בהסדרי התנועה ברחוב אשר יצמצמו באופן משמעותי את התנועה החולפת הרבה העוברת כיום ברחוב וגורמת למטרדים סביבתיים קשים באזור. בחלקו הצפוני של הרחוב תפעל הרכבת באמצעות מסילה בודדת וזאת בכדי שלא לפגוע בגישת רכב פרטי לתושבי הסביבה.

"הפחתה ניכרת בזיהום האוויר"

מקטע עמק רפאים משלים את תוואי "הקן הכחול" של הרכבת הקלה המקשר את אזור דרום ירושלים - ובפרט את שכונת "גוננים" - אל מערכת הסעת ההמונים ברכבת קלה בירושלים. הוועדה המחוזית קיימה הליך מורכב שכלל הערכה של חלופות רבות ובהן מעבר המסילה באזורים אחרים בעיר, חלופות שונות למנהור הקו, מעבר התוואי לאורכו של "פארק המסילה" ואף חלופות שלא לבצע כלל מקטע זה (חלופת האפס). בסופו של הליך זה ובהתבסס על קריטריונים כמותיים אובייקטיביים, בחרה הוועדה בחלופת "עמק רפאים" כחלופה המועדפת וזו פורסמה כתוכנית לעיון הציבור.

עוד ציינו חברי הוועדה כי לחלופה על קרקעית בעמק רפאים יש יתרונות רבים בהיבטים תחבורתיים, סביבתיים ואורבניים: "בהיבט התחבורתי, החלופה מציעה פתרון תחבורתי למערכת הרכבת הקלה, בכך שהיא משלימה את שלוחת מלחה של הקו הכחול, ומאפשרת את חיבור שכונות דרום העיר לרשת הרכבת הקלה. כמו כן, הוועדה כי ביצוע מקטע של מסילה בודדת, לא יעכב את תפעול הרכבות ולא יפגע בשירותיות של הקו, זאת בהתבסס על חוות דעת שקיבלה מחברת "סיסטרא" (החברה הצרפתית המייעצת לתוכנית אב לתחבורה)".

"בהיבט הסביבתי, מצאה הוועדה כי בטווח הארוך, חלופת עמק רפאים היא העדיפה ביותר מאחר ותביא להפחתה ניכרת בזיהום האוויר וברעש ברחוב עמק רפאים בשל הצמצום המשמעותי בשימוש של כלי הרכב".