קרן אוזן עתרה לבג"ץ נגד העיכוב במינויה ליו"ר הרשות השנייה

לטענת אוזן, על הממשלה חלה חובה חוקית לדון ולאשר במהירות את מינויה, ובכל זאת רה"מ נתניהו נמנע מלקיים חובה זאת ללא עילה • "עולה החשד כי הדברים נעשים במכוון על-מנת למשוך זמן עד מועד הבחרות"

קרן אוזן / צילום: איל יצהר
קרן אוזן / צילום: איל יצהר

קרן אוזן, המיועדת לתפקיד יו"ר מועצת הרשות השנייה, עתרה היום (ב') לבג"ץ נגד עיכוב מינויה לתפקיד. בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד ציון אמיר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ממשלת ישראל, מזכיר הממשלה צחי ברוורמן ושר התקשורת איוב קרא, נטען כי על הממשלה חלה חובה חוקית לדון ולאשר במהירות את מינויה של אוזן, ובכל זאת נמנעים נתניהו וברוורמן מלקיים חובה זאת ללא עילה ואף נמנעים מלענות לפניותיה של אוזן בעניין.

על-פי הנטען, לאוזן נגרמו נזקים כבדים מאי-אישור מינויה, היא לא זכתה למענה לפניותיה, ו"נראה כי שיקולים זרים ופוליטיים עומדים בבסיס אי-הבאת מינויה לאישור".

עוד נטען כי עם התקרבות הבחירות, היעדר החלטה בדבר המינוי עלול להביא לכך שהמינוי יידחה לעוד חודשים רבים, עד שתקום ממשלה חדשה, ואף ייתכן כי המינוי יבוטל כליל ממניעים זרים פוליטיים ופסולים החותרים תחת מינהל ציבורי תקין. "העיכוב במינוי הוא חלק ממסכת רחבה לעיכוב מינויים ברשות השנייה בה מעורבים המשיבים, הסותר בעליל את האינטרס הציבורי המצדיק מינוי מיידי של מועצת הרשות ומנכ"ל לרשות".

נזכיר כי אוזן הומלצה לתפקיד על-ידי שר התקשורת איוב קרא, לאחר שהחליט לא להאריך את מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ', יו"ר הרשות השנייה הנוכחית, בעטיין של תלונות שהועלו לגביה על-ידי ארגון העיתונאים בגלל האופן שבו ניהלה את תהליך אישור מיזוג רשת וערוץ עשר. השר הודיע על החלטתו יום לפני שלב האישור הסופי, ותוך זמן קצר נבחרה אוזן כמומלצת שלו לתפקיד, עברה את אישורה של ועדת גילאור, וכל שנותר היה כדי להשלים את ההליך הוא אישור הממשלה. אולם אז הוחלט על הקדמת הבחירות, הכנסת פוזרה, והממשלה הפכה לממשלת מעבר.

העתירה מתייחסת לכך שבעוד שמינויה של אוזן מעוכב ללא סיבה רשמית, ממשיך הליך המינוי של אחרים. עוד נטען כי "למיטב ידיעתה של העותרת, הגורמים המשפטיים הבהירו בעצם ימים אלה כי יש להשלים את המינוי".

"עולה החשד", נכתב בעתירה, "כי הדברים נעשים במכוון על-מנת למשוך זמן עד מועד הבחרות, בניגוד לדעתם של הגורמים המקצועיים ובניגוד לעמדת הגורמים המשפטיים".

עם פרסום המלצות השר חתמה אוזן על הסדר ניגוד עניינים, התפטרה מעבודתה ונותרה ללא מקורות הכנסה בהמתינה לסיום הליך המינוי. אולם כאמור למרות ההליך התעכב, והמינוי לא הובא לאישור, זאת למרות שהיועץ המשפטי של משרד האוצר התייחס לסוגיית המינוי בתקופת הבחירות וציין כי העלאת המינוי לאישור מקובלת על המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.

על-פי העתירה, ההשתהות פוגעת לא רק באוזן אלא גם באינטרס הציבורי: "דווקא בהימנעות ממינוי בעת הזו פוגעת הממשלה ברגולטור אשר אמון על גוף השידור, וזה מודגש ובעייתי במיוחד בתקופת בחירות, בה יש תפקיד קריטי ל'כלב השמירה של הדמוקרטיה'".

עוד נכתב בעתירה כי בית המשפט מתבקש להוציא צו שחייב את הממשלה, את ראש הממשלה, את שר התקשורת ואת מזכיר הממשלה להסביר מדוע אינם מאשרים את המינוי, ולקבוע דיון דחוף בנושא.