הנקראות ביותר

האם חברות התעופה הישראליות ייאלצו לקזז טיסות בלו"ז הקיץ?

מחר יכנס ראש אגף הביטחון של אל על את ראשי חברות התעופה הישראליות, והוא צפוי לבשר להם: עליכם לצמצם את לוח טיסות הקיץ שלכן לאור מחסור במאבטחים בנמלי תעופה

מטוס אל על / צילום: יח"צ
מטוס אל על / צילום: יח"צ

מחר (ג') יכנס ראש אגף הביטחון של אל על את ראשי חברות התעופה הישראליות, והוא צפוי לבשר להם: עליכם לצמצם את לוח טיסות הקיץ שלכן לאור מחסור במאבטחים בנמלי תעופה - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בבשורה דרמטית לחברות התעופה הישראליות, שממילא מתמודדות בתחרות קשה מול חברות התעופה הזרות שמגבירות את פעילותן בישראל, בין היתר הודות למענקים ולהטבות שהן מקבלות מהממשלה.

לא ברור באיזה היקף יצטרכו החברות לקזז את לוח הטיסות שהן כבר בנו לקיץ (כלומר מתקופת פסח ועד לאחר תקופת חגי תשרי), אבל מדובר במצב שמסתמן להיות בבחינת "אל-חזור", והוא פועל יוצא של גלגול סוגיית בעיית עובדי אבטחת הטיסות, עליה דיווחנו לאורך השנה האחרונה.

הסיפור התחיל בהתרעה ששיגר לפני חודשים ארוכים מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, לאגף הביטחון של אל על האמון על אבטחת הטיסות של כל החברות הישראליות. במכתב הודיע רותם כי העסקת עובדי האבטחה שכולנו פוגשים בנמלי התעופה בעולם לפני ההמראה לישראל בטיסות של חברות ישראליות - תוגבל עד לסוף שנת 2018. יצוין כי עובדים אלה, שמספר מגיע לכ-1,200, הם עובדי משרד החוץ. הסיבה: מחלוקת על העסקת אותם עובדים.

צפויים שינויים שיפעלו לרעת החברות

לאורך השנה לא הושג פתרון, אם כי היה ברור שהוא נמצא באוויר - וימים ספורים אחרי שנכנסה שנת 2019, הודיע משרד ראש הממשלה (האמון על המטה לביטחון לאומי) כי נמצא פתרון שיאפשר את העסקת העובדים - הפתרון הזה עבר דרך התקנת תקנים והעברת תקציבים ממשרד האוצר למשרד החוץ, לרבות העסקת יועצים משפטיים לטובת אותם עובדים. עוד הובטח כי יתוגבר כוח-האדם במערך עובדי האבטחה האמורים. כעת הבעיה מתעוררת מחדש.

המדינה היא שמממנת את רוב עלויות האבטחה של חברות התעופה הישראליות בחו"ל בסכום שמגיע כמעט למיליארד שקל בשנה. מי שקובע את נוהלי האבטחה והדרישות הוא השב"כ - מי שאמון ליישמן הוא אגף הביטחון של אל על, כשהוא מצוות את העובדים לפי לוח הטיסות שמעבירות לו מראש המתחרות, ארקיע, ישראייר ועיט והחברה-הבת סאן דור.

בהתאם ללו"ז שהן בונות - מצוות אגף הביטחון עובדים לנמלי התעופה השונים - הליך שמתרחש לפני כל עונה, חורף או קיץ ומאפשר לחברות לתכנן ולשווק את היעדים לציבור הנוסעים הישראלי, שכבר למד להיערך לחופשה חודשים ארוכים מראש.

כעת, כאמור, צפויים שינויים שיפעלו לרעת החברות, כאשר בחלק מהמקרים מדובר על טיסות שכבר נמכרו לנוסעים שיקבלו הודעה כי הן יבוטלו. לא ברור האם החברות יידרשו לוותר על טיסות מיעדים מסוימים, או שההחלטה על אילו יעדים או תדירות של טיסות עליהן לוותר תישאר בידיהן, אבל מה שברור הוא שהשינוי נכפה עליהן, והוא לא ניתן לביטול.

אחרי שנפתרה לכאורה סוגיית העסקת מאבטחי הטיסות, צצה בשבועות האחרונים סוגיה אחרת, שגם היא אחראית למצב שאליו נקלעו חברות התעופה הישראליות כיום - מס שצפוי להיות מוטל על אש"ל שמקבלים עובדי האבטחה ממשרד החוץ. הבעיה הזו התעוררה לאור טענות של עובדי האבטחה שההוצאות שמוגדרות תחת אש"ל לא בהכרח נכנסות לקטגוריה הזו, ולכן הן לא אמורות להיות ממוסות.

אפילו היועמ"ש נדרש להתערב

הנושא הזה הגיע לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה, במטרה למצוא פתרון לשפות את העובדים על הגירעון הצפוי בשכרם לאור הטלת המס. בשלב זה מסתמן שהתקבלה דחייה של חודשיים, כלומר הקפאה של המצב הקיים לפיו אין מס על הוצאות האש"ל של עובדי האבטחה - אבל הממונה על השכר והיועץ המשפטי יצטרכו להגיע לפתרון ארוך-טווח.

במקביל מתרחש מצב לפיו עשרות עובדים שסיימו את קורס האבטחה כבר יצאו למדינות שונות בחו"ל, אלא שהם לא התחילו לעבוד עדיין לאור חוסר הבהירות בשכרם. מדובר ביותר מ-50 עובדים ששוהים בבתי מלון בחו"ל אך טרם התחילו לעבוד - במקביל עובדים אחרים שמסיימים את הקדנציה שלהם צפויים לעזוב חזרה לישראל.

המחלוקת כעת אינה נוגעת לעולמות התעופה אלא לסוגיות העסקה ושכר. אתמול (א') שיגר ראש אגף הביטחון באל על, מוטי אילני, מכתב דחוף למנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), יואל פלדשו, בו הוא מתאר מצב לפיו חברות התעופה "נקלעו כבנות-ערובה למשבר שאינו מעניינן, בין משרדי ממשלה שונים".

אילני מציין כי "המשבר, שהיה נדמה כי נפתר - עודנו ממשיך". טענתו היא שמשרד החוץ, שבראשו עומד ראש הממשלה בנימין נתניהו, מונע את גיוסם ואת איושם של עובדי האבטחה (עמ"י תעופה) בתחנות בחו"ל המשרתות את כלל חברות התעופה הישראליות.

לפי המכתב, עובדי עמ"י תעופה שסיימו את הכשרתם בחודשים אוקטובר-נובמבר 2018 אינם מוצבים לפעילות בתחנות הביטחון בחו"ל - ובהתאם חלקם אף נטשו את המערך (אחרי שסיימו קורס הכשרה שנעשה במימון מלא של המדינה).

עוד הוא מציין כי מסורבות בקשות של אגף ביטחון אל על לגיוס עובדי עמ"י תעופה לתחנות בטחון חדשות אשר אושרו על-ידי גורמי הממשלה השונים. אילני מתריע על חשש כבד לאי-מימוש לו"ז טיסות הקיץ של כלל חברות התעופה הישראליות, לרבות בכל הנוגע לטיסות שאושרו לביצוע.

האם יבוטלו הטיסות שכבר נמכרו?

האיום הזה כבר מתממש כאמור - מחר צפויים ראשי חברות התעופה הישראליות להתכנס במשרדי רת"א, שם הם יתבשרו כי עליהם לוותר על טיסות שכבר תכננו לבצע ושחלקן כבר שווקו ונמכרו לנוסעים - מצב כזה לא זכור בתעופה הישראלית, והוא צפוי לעורר קול צעקה מצד החברות הישראליות, שלא במקרה ירגישו מקופחות גם אל מול התחרות הגוברת אל מול חברות תעופה זרות וגם זו מול זו. קולות שנשמעו בעבר וככל הנראה יגברו כעת ידרשו להוציא את אגף הביטחון מידי אל על ולהעביר אותו לידי רשות עצמאית אשר תהיה אמונה על נושא אבטחת הטיסות של חברות התעופה הישראליות בהתאם לדרישות הביטחון שקובעת המדינה. טענה שהשמיעה בעבר ארקיע טוענת לפגיעה בתחרות, לאור העובדה שעליה לחשוף את לו"ז הטיסות שלה לאל על.

המצב שאליו נקלעו חברות התעופה כעת עשוי להוביל גם לדרישה שהן יפנו למדינה לפצותן על הנזק הכספי שייגרם להן עם ביטול הטיסות המתוכננות - המדינה בזרוע אחת שלה קובעת דרישות אבטחה שעל החברות לעמוד בהן (המל"ל), ובזרוע אחרת שלה היא מעסיקה את אותם עובדים (משרד החוץ), כשזרוע שלישית (משרד האוצר) מממנת את המהלך הזה. זרועות אחרות שלא קשורות ישירות למערך האבטחה אבל קשורות לענף התעופה הן משרד התחבורה, שאמון על פתיחת השמיים ועל הסכמים שיאפשרו לכמה שיותר חברות תעופה לטוס לישראל; ומשרד התיירות, שמעודד חברות זרות לטוס לכאן באמצעות מענקים של מאות אלפי אירו בשנה - מה שמצופה כעת הוא שגם המשרדים הללו יתערבו לטובת החברות הישראליות, שהחשיבות שלהן אינה מתמקדת רק בתחרות שכולנו נהנים ממנה אלא גם בחשיבות לחוסנן של החברות המעסיקות אלפי עובדים ישראלים.

מחברת ארקיע נמסר בתגובה: "מדובר בבעיה ניהולית, ואנו משוכנעים כי האחראים לכך יפתרו את הנושא מבלי להחריב את התעופה הישראלית"

מחברת ישראייר נמסר בתגובה: "חבל שמאבק כוחני בין אל על למשרד החוץ נעשה על גבה הכלכלי של ישראייר. ישראייר הקפידה השנה להעביר את תכנון לוח הטיסות מוקדם במיוחד, בכדי שתירוצים כמו אין אנשי ביטחון לא ישמשו לדחיית טיסות למועדים טובים פחות בהיבט המוצר והתאמתו ללקוח. ישראייר תיאלץ להפעיל טיסות בקוד זר בזמנים מקורים, בכדי להימנע ממכשולי המאבק בין אל על למשרד החוץ". 

מאל על נמסר: "לצערנו הרב, בשל אי-הסכמות בין משרדי ממשלה שונים, לא מאפשרים לנו העסקת עובדי עמ"י חדשים אשר דרושים לקיום מערך אבטחת התעופה הישראלית, דבר שגורם לנזקים במערך, ואנו קוראים לכל הגורמים הרלוונטיים למצוא פתרון דחוף".

ממשרד החוץ לא נמסרה תגובה.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות