הסטארט-אפ של קבוצת הקנאביס שמשחזר רקמות הרוסות

חברת פלנריה, ספין-אוף של חברת פרודנטיקס בתחום רפואת השיניים, מייצרת חלבונים המעודדים צמיחה של רקמות סחוס

בקדחת הקנאביס של התקופה האחרונה עלה לכותרות גם שמה של קבוצת פנאקסיה, המחזיקה מפעל לעיבוד קנאביס, אחרי שהודיעה על כוונתה למזג את פעילותה בישראל לתוך השלד הבורסאי הרודיום. אולם לקבוצת פנאקסיה יש מגוון פעילויות נוספות, ובהן חברת פלנריה (Planeeria), העוסקת בחידוש רקמות גוף.

פלנריה הוא שמה של תולעת היודעת לגדל תולעת חדשה מכל חתיכה שנקצצה ממנה, ולא בטעות החליטה החברה לקרוא לעצמה על שמה. פלנריה אמנם לא תדע להציל אנשים שיקוצצו לחתיכות, אבל אם תחסר לכם חתיכה אחת מהגוף, היא תפעול לשחזור שלה.

החברה הזאת היא ספין-אוף של חברה אחרת בקבוצת פנאקסיה, בתחום רפואת השיניים. המייסד של פלנריה, יגאל ליאפיס, שהחל את דרכו כרוקח בקבוצת Tree of Life (חברת רוקחות שייסדו הוריו של ד"ר דודי סגל, מייסד קבוצת פנאקסיה) הקים קודם לכן את פרודנטיקס (Prudentix), המטפלת ב"כיסים" הנוצרים בין השיניים לחניכיים ועלולים להצטבר בהם חיידקים.

פרודנטיקס פיתחה מוצר בשם PocketX שמחדירים לכיס במצב צבירה נוזלי ולאחר מכן בתוך הכיס הוא נקרש. "היום הטיפול הוא באנטיביוטיקה, אבל מסובך להחדיר אנטיביוטיקה לעומק הכיס, כי אם החומר סמיך הוא לא נכנס", מסביר ליאפיס.

קצת מזכיר את המוצר של חברת יורוג'ן, שפיתחה גישה דומה להחדרת מוצרים לדרכי השתן ונסחרת בכ-800 מיליון דולר.

"את הרעיון של חומר שנקרש בטמפרטורת הגוף לא אנחנו המצאנו, אבל אנחנו כן הצלחנו ליצור את הפורמולציה הייחודית שנקרשת בתוך הכיס. התרכובת הזאת מכילה חומצה הילורונית, השומרת על הלחות, מונעת מחיידקים להיכנס ואז נוצר תהליך של ריפוי טבעי".

מגדלים חלבון במעבדה

המוצר הבא שפיתחה פרודנטיקס הוא "האב הרוחני" (או החומרי) של פלנריה: מוצר להצמחת רקמות בחניכיים, השואב השראה מפיתוח של חברה בשם Straumann Emdogain, שיצרה מטריצת תאים המבוססת על חומרים ביולוגיים. כאשר משתילים אותה בעצם הלסת, היא מעודדת צמיחה של עצם חדשה על גבי המטריצה. בתהליך הזה, המטריצה מתפרקת ומפנה מקום לעצם החדשה שצומחת עליה.

הרעיון של פרודנטיקס היה לייצר אותו חומר מחלבונים שמגדלים במעבדה (תהליך דומה לייצור תרופות ביולוגיות), ולא ממקור ביולוגי. החברה חיפשה וגילתה שבבית החולים הדסה כבר עובדים על מוצר כזה.

"כשמצאנו את המוצר בהדסה, בעצם גילינו שהוא מתאים גם לשחזור רקמה במקומות אחרים בגוף, ולא רק בעצמות הלסת. כך נולדה פלנריה, שהיא בעצם חברה חדשה לתחום שחזור הרקמות, גם בשוק הדנטלי וגם בשוק האורתופדי", אומר ליאפיס. "השם פלנריה הוא שילוב בין התולעת, Planeria, לבין Knee, ברך, משום שאנחנו מכוונים לשחזור של סחוס בברך.

"החלבון שאנחנו משתמשים בו כבר הוכח על-ידי סטראומן כמעודד צמיחת רקמות. ההבדל העיקרי הוא מקור החלבון, שאצלם הוא מבעלי חיים ואצלנו הוא מיוצר במעבדה".

המוצר כבר הראה יכולת לגדל סחוס בבעלי חיים והחברה עומדת להתחיל בקרוב ניסוי בבני אדם. במקביל, היא נמצאת בתהליך גיוס של מיליוני דולרים. לחברה יש עשרה עובדים באזור לוד ובמקביל צוות בהדסה ממשיך בפיתוח המדעי של המוצר. 

הטכנולוגיה מוסחרה על-ידי חברת המסחור יישום של האוניברסיטה העברית והדסית של בית החולים הדסה.