סטירה לטראמפ: הסנאט, בשליטת הרפובליקאים, נגד נסיגה מסוריה

ברוב של 70 קולות לעומת 26, אימץ הסנט תיקון (תוספת) להצעת חוק נגד BDS • התיקון מביע התנגדות לנסיגה חפוזה מסוריה ואפגניסטאן • הנוסח קובע: "דאעש עודו איום רציני", בניגוד לטענת טראמפ, כי ארגון הטרור כמעט הוכרע לחלוטין • בכך מצטרף הסנט לראשי קהיליית המודיעין האמריקאית, שחלקו בפומבי על טענת הנשיא כי דאעש מחוסל

טראמפ בביקור פתע בבסיס אמריקני בעיראק. רוצה את כולם בבית / צילום: רויטרס
טראמפ בביקור פתע בבסיס אמריקני בעיראק. רוצה את כולם בבית / צילום: רויטרס

הסנט בוושינגטון, בשליטת הרפובליקאים, שבשנתיים שחלפו גילה צייתנות עקבית לדונלד טראמפ, שינה אתמול (ב') כיוון וקרא תיגר על אחת מההחלטות המדיניות החשובות ביותר של הנשיא בעת האחרונה: להוציא את הכוחות האמריקאים מסוריה.

בתיקון (תוספת) להצעת חוק פרו-ישראלית, שמעניקה גיבוי לצעדים של מדינות ארה"ב נגד BDS, יוצא הסנט נגד נסיגה חפוזה מסוריה ואפגניסטן וקובע ש"דאעש עודו איום רציני". התיקון הזה אינו מחייב (כלומר אין לו שיניים) והוא אף אינו מפתיע (בשבוע שעבר קיים הסנט הצבעה פרוצדורלית שהצביעה על כוונת רוב המחוקקים לאשר את התיקון).

בכל זאת, העובדה שרוב הסנטורים הרפובליקאים הלכו עד הסוף וחברו לעמיתיהם הדמוקרטים בהצבעה נגד טראמפ, בעיצומה של יריבות מרה בין שתי המפלגות הגדולות, מצביעה על התרופפות באחיזתו ההדוקה של הנשיא במחוקקים רפובליקאים. הם, פשוט, פחות פוחדים ממנו, למרות שלקראת בחירות הביניים לקונגרס, בנובמבר אשתקד, הודיעו שני סנטורים רפובליקאים כי החליטו לא לרוץ מפני שהבינו שתומכי טראמפ באזורי הבחירה שלהם ישלחו אותם הביתה בכל מקרה.

"כנשיא, ניסה טראמפ להפחיד כמה מבעלות הברית החזקות ביותר של וושינגטון, לרבות קנדה, מקסיקו, בריטניה, צרפת וגרמניה, בשיחות הסחר הראשוניות ביניהן", כותב היום (ג') "ניו יורק טיימס". "במקביל, הוא דרש נאמנות פוליטית מהרפובליקאים בקונגרס, וכמה מאלה שהתנגדו לו אכן מצאו את עצמם מחוץ לזירה הפוליטית. אך בתחילת השנה השלישית לנשיאות טראמפ, מתחילה לבצבץ אמת לא כל-כך נעימה: מעטים מחוץ למפלגה הרפובליקאית פוחדים מנשיא ארה"ב, ואפילו בקרב הרפובליקאים הפחד הזה כבר אינו מה שהיה, בייחוד לאחר השבתת הממשל".

ויש משמעות לעובדה שאת יזמת החקיקה נגד היציאה מסוריה הוביל ראש הסיעה הרפובליקאית בסנט, מיץ' מקונל, שבשנתיים הראשונות של ממשל טראמפ סבל בשקט השפלות שהנחית עליו הנשיא. הוא כנראה החליט שבאו מים עד נפש ושאי אפשר לעבור בשקט על מה שנראה לו כמחדל נשיאותי בתחום מדיניות החוץ.

"אני מאמין שהאיומים (של דאעש) נותרו כשהיו", אמר מקונל בנאום בשבוע שעבר. "דאעש ואל-קאעדה טרם הובסו, והאינטרסים של הביטחון הלאומי האמריקאי מחייבים המשך המחויבות שלנו (בסוריה ובאפגניסטן)... נסיגה חפוזה משתי מדינות אלה תאפשר לטרוריסטים להתארגן מחדש, לערער את היציבות באזורים בעלי חשיבות קריטית וליצור חללים ריקים שיתמלאו ע"י רוסיה ואיראן".

יזמת החקיקה של מקונל מעודדת שת"פ בין הבית הלבן לקונגרס במאמץ לפתח אסטרטגיות לטווח הארוך בסוריה ובאפגניסטאן, "לרבות בדיקה ממצה של הסיכונים שטמונים בסניגה מהירה מדי".

לא כל הסנטורים הרפובליקאים הצביעו בעד הנסיגה המתוכננת מסוריה. הסנטור רנד פול, אמר לפני ההצבעה אתמול: "מספיק ודי" עם בזבוז הכספים של משלמי המסים על מלחמות מחוץ לארה"ב, במקום להוציא כסף בבית. "אני רוצה לשבח את הנשיא על הצעד הנועז והאמיץ שלו", אמר פול.

גם סנטורים דמוקרטים ליברליים ערקו למפלגה היריבה והצביעו נגד הצעת ההחלטה, כלומר בעד הנסיגה החפוזה מסוריה. בין הסנטורים האלה - ברני סנדרס.

ובעד שהתיקון לחוק התקבל ברוב גדול בסנט, נראה שהתיקון, והחוק נגד BDS שהוא צפוי להסתפח עליו, לא יעברו את רף בית-הנבחרים. כמה צירים בבית טוענים שהחוק נגד BDS מנוגד לתיקון הראשון לחוקה שמבטיח את חירות הדיבור.

"מרד" הסנטורים הרפובליקאים התרחש כמה שבועות לאחר שראשי קהיליית המודיעין האמריקאית סתרו, בשימוע פומבי בקונגרס, את טענת טראמפ שדאעש הובס. בתגובה, מוסיף טראמפ להביע את זלזולו בקהיליה הזו.