רק בן 15 ומנהל עסק לאפייה של עוגות בוטיק

"כל החיים אמנות העסיקה אותי. וכשמצאתי את הקונדיטוריה, זה התחבר לי וישב בול" • אור ויצמן פתח את העסק לאפיית עוגות ראווה ועוגות בוטיק לפני שנה, וכיום הוא מקבל כ-3 הזמנות בשבוע

"כל החיים אמנות העסיקה אותי. וכשמצאתי את הקונדיטוריה, זה התחבר לי וישב בול. התחלתי לצפות בסרטונים ביוטיוב וממש למדתי טכניקות ושיטות אפייה. לאט-לאט ולאחר הרבה ניסיונות הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות כשאהיה גדול". 

את הדברים האלה אומר לנו אור ויצמן, בן 15, במטבח הוריו בכפר ויתקין, תוך שהוא מכין מוס גבינה על בסיס של עוגיות לוטוס - הזמנה של לקוחה ותיקה: "בגיל 11, בחופש הגדול, היה לי מאוד משעמם, והיה ספר מתכונים על המדף", הוא מתאר כיצד הכול התחיל. "היה לי חשק למתוק, ואמרתי למה לא לנסות? אבל מה שמשך אותי זה התמונות היפות והאסתטיקה והדיוק". 

את העסק לאפיית עוגות ראווה ועוגות בוטיק פתח ויצמן כשהיה בן 14. במקביל הוא עובד בקונדיטוריית מפעל מקומית ולפני כ-3 שנים החל להתמחות כסו שף בסטודיו פקאלה לסדנאות קונדיטוריה בכפר-סבא של יניניה מירסקי-בלוך.

מירסקי-בלוך: "אור הגיע אליי בגיל 12, כבר אז היה לו ידע רב בתחום. ביחס לגילו הצעיר הוא גילה התעניינות רבה בתחום וידע שלא נופל מכל קונדיטור שעוסק שנים בתחום. הוא מכיר היטב את הקונדיטורים המובילים בתחום בארץ ובחו"ל. מכיר חומרי גלם בצורה מצוינת ותמיד חושב על חידושים ושילובי טעמים מעניינים. בפעם הראשונה שהכרתי אותו, הוא הגיע אליי לסדנא עם שף ספרד. השף שאל אותו שאלה טכנית מעולם הפטיסרי, הייתי בטוחה שהוא לא ידע לענות. אור ענה תשובה מדויקת עם המון ביטחון. אז הבנתי מי עומד לפניי".

את העסק הפרטי הקים ביוזמת הוריו כפתרון לדמי כיס, אבל מהר מאוד נפוצה השמועה על העוגות של "אור ויצמן" בכפר ויתקין ובאזור - ועסק דמי הכיס גדל והתרחב. כיום ויצמן מקבל בממוצע 3 הזמנות שבועיות - והכול מתנהל מהמטבח בבית הוריו: "לפעמים אם אני עוזרת לו ולא מדייקת, הוא ממש כועס", מספרת וצוחקת לימור ויצמן, אמא של אור. "הוא גם יכול פתאום להופיע במטבח ב-12 בלילה כי יש לו השראה לעוגה חדשה".

ויצמן: "לאט-לאט התחלתי להכין דברים מעניינים יותר, למדתי טכניקות חדשות אותן אני מנסה במטבח; המשפחה שלי הם שפני הניסיונות. היום, אחרי שצברתי ניסיון רב, אני מכין עוגות ומתוקים מכל הסוגים, בטכניקות רבות, עובד עם לקוחות מרוצים ובעיקר, נותן לאנשים מתוק בחיים". 

הרשתות החברתיות מאפשרות לילדים להפוך ליזמים

ויצמן מצלם בעצמו את העוגות, מעלה את התמונות לאינסטגרם ולפייסבוק, והלקוחות מגיעים אליו מכל רחבי הארץ. עמוד האינסטגרם שלו מונה כבר למעלה מ-3,300 עוקבים.

ויצמן הוא לא הנער היחיד שהפך את התחביב שלו לעסק. נועה הילזנרט, בת 22 - מנחת קורס ליזמות ושיווק לבני נוער, "שיעורים שלא תלמדו בבית הספר", אליה הוא הולך פעם בשבוע ללמוד איך לפתח ולקדם את העסק - מספרת שמדובר בתופעה שהולכת ומתרחבת.

הילזנרט: "הרשתות החברתיות מאפשרות לתלמידים לראות דברים שהם הרבה מעבר לסביבה הקרובה שלהם. הנגישות ללמוד לבד ידע וכלים בהרבה תחומים היא מדהימה וזולה, אף חינמית. מי שמצליח למצוא מה הוא אוהב ולפתח משמעת עצמית לפיתוח של התחום, יכול לעשות הכול. אור הוא אמן לפני הכול. הוא עושה הכול במקצועיות ובצניעות. אני לא מבינה הרבה בקונדיטוריה, אבל כן באנשים. והוא יודע מה הוא עושה וימשיך להצליח". 

ויש גם לקוחות לא מרוצים?

אור: "כן, היו גם לקוחות לא מרוצים, אבל לומדים מכל דבר. אם צריך מפצים או מכינים מחדש".

מחירי עוגות הבוטיק של ויצמן נעים בין 200-350 שקל, והוא מקבל כ-3 הזמנות בשבוע. "אני יודע מה אני שווה", אומר ויצמן בנוגע לתמחור. את מרבית הכסף הוא שומר בבנק, ואת היתר הוא משקיע בעסק ובחומרי גלם: "אני שומר את הכסף כדי שיהיה לי לקנות בית, לקנות אוטו, להתחיל את החיים כמו שצריך. החזון העסקי שלי הוא לפתוח מקום משלי, ושזה יהפוך לרשת של קונדיטוריות בארץ ובעולם - שיהיה לי מקום לעשות את האמנות שלי".