לא בטוחים איך להתנהג ברשתות החברתיות? 10 כללים בסיסיים

לא מקובל לעשות לייקים לתמונות של אנשים שאתם לא מכירים, לא מנהלים שיחות ברמקול במרחב הציבורי • גם אם לא נולדתם עם סמארטפון ביד ואינכם בטוחים מה עושים עם כל האימוג'יז האלה (או מה זה אימוג'יז), אל דאגה! הכירו את כללי הנימוס ברשת שכדאי שתהיו מודעים אליהם

פייסבוק / צילום: רויטרס, Dado Ruvic
פייסבוק / צילום: רויטרס, Dado Ruvic

המרחב הדיגיטלי הוא קצת כמו מדינה: אמנם אין לו שטח פיזי אבל כן יש לו תרבות, חוקים, וכללי התנהגות מסוימים שנכונים לכולם, גם אם מדובר באנשים שדוברים שפות שונות. במדינה הדיגיטלית הזו יש אזרחים ותיקים ויש מהגרים, וצורות כתב שונות באזורים שונים: יש האשטאגים (סולמית), קיצורים, ראשי תיבות, ויש אמוג'ים - רגשונים - שרק הולכים ומתרבים.

יש כאלה שקוראים לכל מי שלא נולד עם סמארטפון ביד "מהגר דיגיטלי". ככאלה, הנטל ללמוד ולהכיר את השפה של העולם שבו הם חיים קצת יותר גדול מאשר מי שנולדו לתוכו. אין מערכת כללים אחת שמתאימה תמיד לכל אחד בכל זמן, עם זאת כמו בעולם האמיתי, ברגע שמגיעים למדינה חדשה לומדים להכיר את המאפיינים הייחודיים שלה, את כללי הנימוס ואת השפה. זה לוקח זמן ודורש תשומת לב ופתיחות אבל יש כמה כללים שכדאי תמיד לזכור ולקחת בחשבון.

המדריך להורים (שלכם) ברשת

1. סרקזם וציניות לא עוברים בכתב

אם אתם חייבים להיות סרקסטים, הוסיפו סמיילי קורץ בסוף המשפט. זה נקרא חוק פו והרציונל שמאחוריו, על פי ויקיפדיה, הוא ש"לא ניתן ליצור פרודיה על דעות קיצוניות שתהיה מוגזמת מספיק עד שלא יהיה ניתן לטעות ולחשוב שמדובר בהבעה אמיתית של הדעות עליהן נעשתה הפרודיה".

2. תודה על אישור החברות? לא תודה

על אף שפייסבוק מעודדים זאת, אין שום צורך לפרסם הודעת 'תודה' על אישור החברות - לא על הקיר של החבר החדש שלכם בפייסבוק ולא בהודעה אישית.

3. כמה לייקים לעשות? לא יותר מדי

גם אם ממש מחבבים ומסכימים עם כל מה שמישהו או מישהי אומרים בפייסבוק או בטוויטר, הסתפקו ב-2-3 לייקים ברצף, ולא יותר מכך.

4. לא לעשות לייקים לזרים (זה לא מנומס)

בין אם מדובר בפייסבוק או באינסטגרם, כשמדובר בתמונות אישיות של אנשים שאתם לא מכירים, רצוי לא לעשות לייקים בכלל.

5. גם שיחות פומביות הן פרטיות

"שיחות" בתגובות בין שניים או שלושה מגיבים בטוויטר ובפייסבוק הן אמנם פומביות, אבל הן עדיין קצת פרטיות. זה כמו אנשים שמדברים בקול רם באוטובוס: אפשר לצותת בשקט, אך למרות הפיתוי פחות מקובל להתערב בדבריהם.

6. לא להגיב לבני משפחה בפייסבוק

כשמדובר בפרופיל של בני משפחה, רצוי לא להתערב אף פעם - שלא להעיר הערות בתגובות, גם אם הן נראות לכם חכמות מצחיקות, ובטח שלא להגיב על פוסטים של חברים של בני המשפחה. זה כבר ממש מוזר ומלחיץ.

7. כבדו את הפרטיות של בני משפחה

בן משפחה לא רוצה להיות חבר שלכם בפייסבוק? לא צריך להיעלב. יש כאלה שמתייחסים ברצינות רבה מאוד למרחב הווירטואלי שלהם ומוכנים להיחשף רק לחברים שלהם. זה לגיטימי.

8. אמוג'יז הם לא לגילכם, סורי

ככל שאתם מבוגרים יותר, כך פחות ופחות מומלץ להשתמש באמוג'יז, ואם כבר אתם רוצים להשתמש בהם, ביחרו באלו המוכרים יותר והפחות ילדותיים. את הפירות וחדי הקרן שמרו לאחיינים ולנכדים.

9. תשכחו גם מפילטרים, זה יותר מביך ממצחיק

אותה ההמלצה נוגעת גם לגבי פילטרים ואנימציות בסטוריז באינסטגרם ובפייסבוק: ביחרו במוכרים ובפופולריים והימנעו מכל השאר. ומה לגבי סנאפצ'ט? אם נולדתם לפני שנת 2000 - עזבו, זה כבר בכלל לא בשבילכם.

10. כבדו את המרחב הציבורי ואל תרעישו

אל תנהלו שיחות על ספיקר (רמקול) בעודכם יושבים במקום ציבורי (רכבת, אוטובוס, בית קפה וכו'), ואל תנהלו שיחות וידאו אם זה יגרום למי שבסביבתכם לחשוש שאתם מצלמים אותו או אותה. אם אתם חייבים להצטלם - בין אם בוידאו או בסטילס - קצרו ככל שניתן.