קרב ראב: טויוטה ראב4 הייבריד 2x4 2019

בסיוע מדיניות המיסוי הישראלית, עוד בטרם הראב4 החדש נחת בישראל, נחטף כל המלאי הרבעוני שכלל כ–2,500 רכבים • למרות ההתייקרות הצפויה, הוא עדיין מספק תמורה מכובדת למחיר עם תא נוסעים מרווח, גימור איכותי, הנעה חסכונית והרבה אבזור בטיחותי

כל איש שיווק חולם על "הקמפיין המושלם" למוצר שלו. כזה, שיגרום ללקוחות להסתער ולחסל בתוך ימים בודדים מלאי שמיועד לחודשים רבים. תופעות כאלה הן די נדירות בעולם הסופר-תחרותי של ימינו, והן מתרחשות בעיקר בשוק מוצרי הצריכה ההמוניים דוגמת סמארטפונים (ע"ע "אפל").

אבל למיטב ידיעתנו, התופעה כלל אינה מוכרת בעולם הרכב. בוודאי לא בדגמי פרמיום, עולים 45-55 אלף דולר ליחידה. לפיכך, סיפור ההחדרה של הטויוטה ראב4 החדש לישראל, שבמסגרתו נמכרו בתוך ימים בודדים קרוב ל-2,500 יחידות, מלאי של שני רבעונים, הוא בהחלט מקרה לספרי הלימוד של ענף הרכב העולמי.

למי שמתעניין, הנה המתכון השיווקי, שלב אחר שלב: תזמנו את השקת הרכב לתחילת "שנת הדגם"; פרסמו אותו במחיר אטרקטיבי יחסית לדגם היוצא; המתינו להודעת האוצר על העלאת מיסים - "המס הירוק" במקרה שלנו; בשרו ללקוחות שהחל מאפריל המחיר עתיד להתייקר כתוצאה משינויי המס - לא צריך להגזים. ייקור צפוי של 5%-8% מספיק כדי ליצור היסטריה בישראל; הוסיפו שעות עבודה של אנשי מכירות והמתינו. לפני ששמתם לב, "העפתם" סחורה בשווי של כמעט חצי מיליארד שקל (!) עוד לפני שהרכב עלה על הכביש. כמובן שלא מזיקה העובדה שהרכב אותו אתם משווקים נושא את שם המותג טויוטה, והוא אחד משומרי הערך הסולידיים בשוק המשומשות.

כפי שניתן להבין, לקוחות של הראב4 בישראל לא באמת צריכים לקרוא מבחני רכב כדי לקבל החלטת רכישה. אבל אין מה לעשות, בשביל זה משלמים לנו משכורת. חיצונית, עיצובו של הראב4 החדש מוותר על הפנייה למכנה המשותף הרחב של קודמו ומנסה לייצר אמירה מקורית. יש לו שלל זוויות חדות ומשטחים גוף ישרים; חרטום כבד שבולט משמעותית מעבר לקו הגלגלים הקדמיים ומחצין גריל וכונס אוויר טרפזיים; וחלק אחורי אגרסיבי עם שבירת רצף בין הקורה האחורית לגג כדי ליצור אפקט של גג "צף".

הוסיפו לכך אלמנט עיצוב של קשתות גלגלים טרפזיות בנוסח ג'יפ גראנד-צ'ירוקי, וקיבלתם עומס חזותי. צריך יותר ממבט אחד כדי להפנים ולגבש דעה או רגש לגבי העיצוב הזה. רכב המבחן שלנו בגרסת הבסיס עם צבע לבן וחישוקים תקניים נראה די מגושם, אבל יש להניח שחישוקים גדולים יותר, צבעים כהים ושילוב בין צבעי גוף וגג מנוגדים (אופציה) ישדרגו את המצב. כך או כך, הצבע הלבן לא הפריע לכלי למשוך תשומת לב מאסיבית ברחוב הישראלי. 

ראב4 הייבריד 4X2
 ראב4 הייבריד 4X2

גם בפנים: תכליתיות לפני אופנתיות

סף כניסה בגובה אידיאלי מקדם את פני הנוסעים ומוביל לחלל משפחתי מרווח מאוד. קפיצה משמעותית באורך בסיס הגלגלים ל-2.69 מ', תוספת מכובדת לרוחב ותכנון יפני יעיל של המושבים, יוצרים תא שימושי עם הרבה מרחב במושב האחורי והקדמי ותנוחת ישיבה מצוינת, שמעניקה לכל היושבים בתא ראות טובה החוצה. יש בשוק כלים עם יותר מרווח ראש, אבל אף אחד (לפחות עד להגעת CR-V החדש) לא יכול להתחרות בתא המטען העצום של הראב4 - שיכול לבלוע 580 ליטר לפני קיפול המושבים - די והותר לציוד קמפינג של משפחה מורחבת.

גם עיצוב הפנים מציב את התכליתיות לפני האופנתיות. לוח המחוונים משלב במרכזו תצוגת LCD "כמו אנלוגית" לצד מחוונים מקובלים, ולמרות שהוא מסגל את התצוגה למצבי הנהיגה השונים, הוא נראה די עמוס.

מערכת המולטימדיה מבוססת על מסך ברור וחד ותפריטים נוחים לתפעול. אבל בעולם של מסכי מולטימדיה דקיקים, העיצוב המלבני המאסיבי של המסך, שמזדקר ממרכז הקונסול, קצת מגושם. הנדסת האנוש טובה וקל מאוד להסתגל לתפעול המערכות. כל העסק עטוף היטב בחומרים רכים ונעימים ובאיכות הייצור והגימור המוכרת של המותג, ששומרת על שלה גם אחרי ארבע ידיים ו-200 אלף קילומטר. אבזור הפינוק בדגם הבסיס די דלילים, אבל הוא מצויד במערך מקיף ויעיל מאוד של עזרי בטיחות אקטיביים.

נעים לנהיגה, בעיקר בכביש

הראב4 מוצע בישראל עם מנוע 2 ליטר בנזין בהספק 175 כ"ס או עם הנעה היברידית מקבילה לזו של טויוטה קאמרי, עם מנוע 2.5 ליטר בנזין נטול טורבו, מנוע חשמלי וסוללה בהספק כולל של 218 כ"ס ומומנט של 22.5 קג"מ. זוהי מערכת מהונדסת לתלפיות, עם העברות כוח רהוטות בין המנוע החשמלי לבין מנוע הבנזין. אמנם כניסת מנוע הבנזין לפעולה אינה שקטה במיוחד ובעת האצות נמרצות בעליות הוא נוסק לסל"ד גבוה ומחוספס, אבל בעיר ובשיוט בין-עירוני עם רגל קלה עד מתונה על המצערת, העברת הכוח חלקה וחרישית כמקובל בעדות ההיברידיות.

במצב הספורטיבי, כאשר שני המנועים נדרשים להזרים כוח, הכלי מייצר תאוצות נמרצות, מגיע מעמידה ל-100 קמ"ש ב-8.4 שניות ומאיץ היטב גם בעליות למרות משקל עצמי לא צנוע במיוחד. התיבה הרציפה מצוידת במוח מתקדם יותר מבעבר וברוב המקרים לא מבשרת על נוכחותה. טויוטה נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ-22 קילומטרים לליטר, אבל אנחנו לא השגנו יותר מ-17 ק"מ לליטר בתנאי אמת, גם זה לכשעצמו נתון בהחלט מכובד לקרוס-אובר מגודל, ששוקל 1.6 טון.

על הכביש הראב4 החדש הוא כלי נעים לנהיגה. ההיגוי קליל אך מספק היזון חוזר מתקבל על הדעת, במיוחד במצב התכנות הספורטיבי, ובולמי הזעזועים מנטרלים ביעילות רבה את רוב מפגעי האספלט המקומיים. למרות שרכב ההדגמה שלנו צויד בהנעה קדמית בלבד ובצמיגים בחתך גבוה, הוא הפגין אחיזת כביש מכובדת ותיקל פניות חדות במהירות נאות.

יכולות השטח די מוגבלות והנסיעה די קופצנית גם על דרכי עפר כבושות. מי שמחפש לעצמו "מיני-לנדקרוזר", מוזמן לנסות לשכנע את היבואן להזמין עבורו - או לייבא אישית - את גרסת ה-ADVENTURE של הראב4 עם מרווח גחון מוגדל, בולמים שונים ומערכת הנעה כפולה רבת מצבים.

פתחנו בתמחור ונסיים בתמחור. הראב 4 ההיברידי שהוכרז בדצמבר היה אמור להגיע עם מחיר התחלתי אגרסיבי של כ-170 אלף לדגם 2x4, שמגיע עד כ-197 אלף לגרסה אולטרה מאובזרת. המלאי הראשוני "עף" כאמור, והמחירים לאספקה, החל מאפריל, ינועו בין 180 ל-210 אלף שקלים. מי שיוותר על ההיברידי, ימצא מבחר לא קטן של גרסאות בנזין שטרם פגשנו בהן. כך או כך, רכישת הראב4 החדש היא הימור די בטוח, ולשם שינוי לא רק בגלל שמירת הערך. 

חלק מהמתחרות

מיצובישי אאוטלנדר 2019

אולי בגלל התחרות החדשה, השיקה החודש מיצובישי גרסה חדשה של האאוטלנדר הוותיק, עם 7 מושבים והנעה כפולה, ב-180 אלף שקל. הרכב מצויד במנוע ה-2 ליטר התקני של הרכב שמייצר 150 כ"ס, וברמת גימור משודרגת. יש לו פוטנציאל שטח מעניין ותא מטען מכובד כאשר המושב האחורי מקופל

הונדה CR-V הייבריד

המתחרה החדש מבית הונדה אמור להגיע אלינו, לראשונה, עם הנעה היברידית מתקדמת וחזקה, אולם הגעתו ממתינה להתבהרות תמונת המיסוי. בינתיים עשויה למלא את הפער גרסת 1.5 ליטר טורבו עם 193 כ"ס. ממדיו דומים לראב4, בסיס הגלגלים שלו מעט קצר יותר ובחלק מהשווקים הוא קיים בגרסת 7 מקומות

סיטרואן C5 "איירקרוס"

בדרך לארץ כבר נמצא ה- SUV הגדול והמתקדם של סיטרואן, שיציע עיצוב חוץ ופנים מתקדם, ממדים מכובדים ותא מטען ענק. מתחת לכסות הוא מביא לפלח כמה חידושים כמו מערכת מתלים הידראולית שמבטיחה נוחות מרשימה, ובהמשך גם הנעת פלאג-אין. בנוסף, מרווח גחון של 23 ס"מ מבטיח פוטנציאל שטח מכובד