מהפך בעמדת הפלסטינים: פתוחים לתכנית השלום של טראמפ

נביל אבו רודיינה, שר האינפורמציה ברשות: נצטרף מיד למו"מ אם ארה"ב תתמוך במדינה פלסטינית בגבולות 67, גם אם טראמפ לא יבטל במפורש ההכרה בירושלים • פקיד בבית הלבן ל"גלובס": קושנר וגרינבלאט למזה"ת בסוף החודש; ידווחו לערבים על התכנית הכלכלית האמריקאית לאזור, אך לתכנית זו אין עמידה ללא התכנית המדינית

גרארד קושנר דונלד טראמפ / רויטרס
גרארד קושנר דונלד טראמפ / רויטרס

מסתמן מהפך בעמדה הפלסטינית כלפי התכנית לשלום בין ישראל לפלסטינים שיוזם ממשל טראמפ. נביל אבו רודיינה, שר האינפורמציה ברשות הפלסטינית ודוברה הבכיר, אמר לכתבים זרים ברמאללה, כי הרשות מוכנה לשמור על ראש פתוח ביחס לתכנית האמריקאית, בתנאי שהתכנית תענה על כל הדרישות הפלסטיניות - גם אם דונלד טראמפ לא יבטל באופן מפורש את ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל. את דבריו הביאה סוכנות הידיעות בלומברג.

עד עתה הטילו הפלסטינים חרם על תהליך השלום בגלל אמונתם המוצהרת, שארה"ב אינה יכולה להיות מתווכת הוגנת בעקבות החלטת טראמפ להכיר בירושלים ולהעביר אליה את שגרירות ארה"ב בישראל. נשיא הרשות, מחמוד עבאס, ניתק את כל המגעים הדיפלומטיים בין הרשות לוושינגטון בדצמבר 2017, בעקבות ההכרזה האמריקאית על ההכרה.

בפועל היתה עמדת הרשות שהיא אינה מוכנה לדון בתכנית השלום כל עוד ההכרה האמריקאית בירושלים נמצאת בתוקף. דברי אבו רודיינה עשויים להצביע על שינוי בעמדה זו.

אם תכנית השלום האמריקאית תתמוך במדינה פלסטינית בגבולות שלפני מלחמת ששת הימים, שמזרח ירושלים בירתה, "נהיה מוכנים לשבת לשולחן ולנהל מו"מ מיד", אמר אבו רודיינה.

לדבריו, אם תכנית השלום תכלול עמדות אלה (כלומר מדינה פלסטינית ובירה במזרח ירושלים), המשמעות היא שבפועל טראמפ חוזר בו מהתמיכה ברעיון שירושלים היא בירת ישראל, גם אם הוא לא יצהיר על כך במפורש.

דברי אבו רודיינה מקבלים משמעות מיוחדת לאור כוונת הבית הלבן לדווח בקרוב למדינות ערביות מסוימות על התכנית הכלכלית שתלווה את יזמת השלום בין ישראל לפלסטינים.

פקיד בבית הלבן אמר אמש (ה') ל"גלובס", כי ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ ויועצו הבכיר, וג'ייסון גרינבלאט, נציג הנשיא למגעים בין ישראל לפלסטינים, יבקרו בשבוע האחרון של פברואר בעומאן, בחריין, סעודיה, האמירויות הערביות המאוחדות, קטאר ואולי שתי מדינות נוספות, ויציגו לפני שליטיהן "רכיבים" של התכנית הכלכלית האמריקאית לאזור.

אך הפקיד הדגיש, כי התכנית הכלכלית תעבוד רק אם מדינות האזור יתמכו בה. "זה חלק חשוב מאוד מהמשוואה", הוא הדגיש.

"מדינות האזור לא יתמכו בתכנית הכלכלית בלי שיוודאו תחילה שהן מוכנות לתמוך גם בתכנית המדינית, ואנו מכירים בכך", אמר פקיד הבית הלבן. "אני בטוח שבצורה זו או אחרת התמיכה בתכנית הכלכלית תהיה מותנית בתחושת מדינות האזור האם נוח להן עם התכנית פוליטית".

"לא מדובר פה במה שמכונה שלום כלכלי", הוסיף הפקיד. "אנו מתייחסים ברצינות הרבה ביותר לשני ההיבטים של היזמה - הפוליטי והכלכלי. אנו מבינים שאם ההיבט הפוליטי לא יהיה מוצק דיו, להיבט הכלכלי לא תהיה שום משמעות. אך בה בעת, ההיבט הפוליטי לא יצלח בלי תכנית כלכלית נאותה".

שני בכירים בבית הלבן אמרו ל-CNN, כי בעוד שקושנר וגרינבלאט יבדקו את מידת התמיכה של מדינות האזור בתכנית הכלכלית, הם לא יבקשו מהן התחייבויות פיננסיות מוצקות מתוך הבנה שמדינות אלה ירצו לראות תחילה את התכנית המדינית.

לדבריהם, גם ארה"ב תסייע במימון החבילה הכלכלית הסופית, אך רק עם מדינות המזה"ת ישתתפו אף הן במימון.

בשבוע הבא מתוכננת להיערך בווארשה ועידה בינלאומית על המזה"ת, ביזמת ארה"ב, שבה ישתתפו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומנהיגים ממדינות ערביות. גם קושנר וגרינבלאט יהיו שם, וייתכן שהם יציגו חלק מהתכנית המדינית. מכל מקום, אבו רודיינה, בשיחתו עם הכתבים הזרים ברמאללה, אמר כי הרשות הפלסטינית לא הוזמנה להשתתף באירוע.

"הם אינם רשאים לדון על הסוגיה הפלסטינית בהיעדרנו", אמר הדובר הפלסטיני. "כל תכנית של קושנר או טראמפ או מי שלא יהיה נדונה לכישלון מיידי אם היא לא תיתן מענה לדרישות הפלסטיניות. אך אם הם יהיו מוכנים לעשות זאת (הכוונה כנראה למדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים), תאמינו לי, נוכל לפתור את כל הבעיות במזה"ת".

אבו רודיינה התבקש להגיב על התשואות שבהן קיבלו המחוקקים בקונגרס את דברי טראמפ על העברת השגרירות לירושלים בנאום על מצב האומה, ביום ג'. "זה מובן", הוא אמר. "כולם רצים (להשיג) את הכסף היהודי". הוא גם דיבר על השפעת "הנוצרים המזויפים (fake Christians) - נראה שהכוונה לאוונגלים - על טראמפ. "הם מספרים לו סיפורים שאינם בתנ"ך".

בתגובה צייץ אמש גרינבלאט: "באמת, מר אבו רודיינה? האם התבטאויות פוגעניות ושערורייתיות כאלה עוזרות לפלסטינים? האם אפשר לבנות שלום במזה"ת על בסיס כזה"?