סעודיה תשקיע מאות מיליוני דולרים בהקמת מסילת ברזל בירדן

קרן ההשקעה הסעודית-ירדנית ורשות האזור הכלכלי המיוחד בעקבה חתמו על מזכר הבנה להקמה, פיתוח וניהול מסילת ברזל שתקשר את עקבה, השוכנת לחוף הים האדום בקרבת אילת, עם הנמל היבש שייבנה במחוז מען • מדובר בהשקעה משותפת בסך 500 מיליון דינר (705 מיליון דולר)

הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

סעודיה מגבירה את המאמצים לחזק את כלכלת הממלכה הערבית הידידה, ירדן, באמצעות השקעה משותפת בסך 500 מיליון דינר (705 מיליון דולר) בירדן - כך מדווחת בלומברג.

קרן ההשקעה הסעודית-ירדנית ורשות האזור הכלכלי המיוחד בעקבה חתמו אתמול (א') על מזכר הבנה להקמה, פיתוח וניהול מסילת ברזל שתקשר את עקבה, השוכנת לחוף הים האדום בקרבת אילת, עם הנמל היבש שייבנה בעתיד במחוז מען, על-פי ההודעה המשותפת.

סעודיה ומדינות אחרות במפרץ הפרסי משתמשות בעוצמתן הפיננסית כדי לשמור על ממשלות ערביות ידידותיות בחוג ההשפעה שלהן, או כדי לפתות ממשלות שמיודדות עם אויביהן. קרן המטבע הבינלאומית, שהעניקה לירדן הלוואה בת 700 מיליון דולר, מסרה אשתקד כי "תמיכת התורמים הבינלאומיים חשובה יותר מתמיד" לירדן, בעקבות הדיונים עם מנהלת הקרן כריסטין לגארד וראש ממשלת ירדן עומר אל-רזאז.

השקעתה הגדולה הראשונה של הקרן הסעודית בירדן מתבצעת לאחר שבנות-בריתה העשירות הבטיחו 2.5 מיליארד דולר כתמיכה בממלכה הירדנית בעקבות גלי המחאה הנרחבים אשתקד. ירדן, שחולקת גבול משותף עם סעודיה, תלויה זה עשרות שנים בסיוע מארה"ב וממדינות הנפט במפרץ הפרסי לצורך תמיכה בכלכלתה, אך נקלעה לקשיים, מכיוון ש-1.5 מיליון הפליטים העיראקים והסורים מגבירים את הלחץ על תקציבה.

לאחר השלמתה, תשמש מסילת הרכבת בת 195 הק"מ לשינוע מכולות מטענים לעקבה וממנה וכן לשינוי פוספט מהמכרות בשידיה לצורך יצוא. עקבה היא המוצא הימי היחידי של ירדן.

הקרן הירדנית-סעודית הוקמה ב-2016 כשותפות בין קרן ההשקעה הציבורית של סעודיה, שמחזיקה ב-90% בקרן המשותפת, לבין 16 בנקים ירדניים שמחזיקים ב-10% הנותרים.