חולדאי: "התחבורה מנוהלת ע"י השר והמנכ"לית שלו. ואין להם יכולת"

ראש עיריית ת"א תקף את שר התחבורה ישראל כ"ץ בכנס metro TLV • "במשרד התחבורה לא הבינו שעידן הרכב הפרטי הסתיים"

רון חולדאי/צילום: איל יצהר
רון חולדאי/צילום: איל יצהר

"סגירת שדה דב לא נובעת מראיית ארוכת טווח ופיתוח התעופה הישראלית כי אין תכנית כזו ולכן היא נעשית. וזה קרה כי בעלי קרקע פרטיים לוחצים על המדינה והם אלו שסוגרים תשתית בלתי רגילה וחשובה - שבשום מדינה אחרת לא היו סוגרים אותה. איפה שר התחבורה בעניין?", אמר היום ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי בכנס metro TLV.

בהתייחס לפרויקט המטרו אמר כי "ליוויתי את הפרויקטים של התחבורה 20 שנה. כבר בסוף שנות ה-90 דיברו על המטרו. התקיימו דיונים עם משרדי התחבורה והאוצר על פרויקט שנקרא מערכת הסעת המונים. הייתי בעד, התעקשנו ולא הצלחנו להגיע למטרו, אלא רק לרכבת קלה, למה? כי מישהו במשרד התחבורה היה 'יותר חכם' מראש עיריית תל-אביב. מאז כל מה שצריך היה לעשות כדי לשדרג את המטרו, שעליו סוכם עוד בשעתו במסגרת התכנית של הקו האדום,  בוטל על ידי משרד התחבורה והאוצר. עברו 20 שנה ואני עדיין בעד מטרו. כולם היום מודים שזו הייתה טעות. כל מה שעברנו עם הקו האדום והרכבת הקלה הייתה צריכה להיגמר עם קו של מטרו וכולם מודים בזה. אני עדיין רק ראש עיריית תל-אביב ש'לא מבין שום דבר'. יש צורך קרדינלי במערכת הסעת המונים במטרופולין. העידן של הרכב הפרטי בעולם המודרני וגם בישראל הסתיים, רק שלא הבינו את זה כאן, כולל משרד התחבורה ומשרד האוצר. אף אחד לא מבין את זה ומרים את הכפפה ואומר שצריך לטפל רק בתחבורה ציבורית. תכנון צריך להיות ל-100 שנה קדימה ולא ל-20 שנה קדימה כמו אז. הולכים להוציא 150 מיליטארד שקל על מטרו, שאני בעדו, אבל האם מישהו דן בשאלה בתחבורה - מהי ההוצאה האלטרנטיבית הנכונה? התשובה היא לא". 

"למה מוציאים 150 מיליארד שקל? צריך לדעת לנמק את זה", המשיך חולדאי. "אני לא מבין כלום בתחבורה אבל יש לי 20 שנים של ניסיון. אני יודעת שממשלת ישראל חייבת לקבוע יעד ברור וישים של זמני הנסיעה ברחבי הארץ. בין חיפה לבאר שבע, יעד שכל בן אדם שצריך להגיע למרכז לא יקח לו יותר מ-40 דקות מפתח ביתו ועד למרכז. זה אפשרי, רק צריך להחליט שרוצים את זה ולתכנן על פיו. מה זה משנה שהרכבת מירושלים נוסעת 30 דקות לתל-אביב, אם אדם כשהוא יוצא מהבית ועד שהוא מגיע לתחנה ייקח לו שעה בגלל כל מיני דברים אחרים, האוטובוס שלא מגיע בזמן, המונית שלא עוצרת. היעד הוא 40-45 דקות מכל מקום לכל מקום. כדי שזה יקרה חיייבם מערכת תחבורה ציבורית יעילה שתאפשר לאוכלוסיה לנוע בחופשיות בתוך המטרופולין". 

חולדאי לא חוסך ביקורת ממשרד התחבורה באומרו כי "אף אחד לא מוכן להודות שפרויקטים כאלה (כמו שפירים) עושים במקומות שאין בהם תחבורה ציבורית, רכבת שמחייבת את האדם לקחת את האוטו מהבית לתחנה לחניון, זה כישלון גדול! זה מעודד שימוש במכוניות וזו לא המטרה. מערכת תחבורה ציבורית מדלת לדלת צריכה לעמוד בזמן שלא יעלה על 40 דקות - אבל אין דבר כזה, אז אני בעד מטרו. מישהו בדק מה תהיה ההשפעה של המכונית האוטונומית על המטרו? זה עוד 20 שנה. האם לחברה הישראלית יש את האומץ להגיד שתחבורה תהיה על פי דרישה ולא בבעלות פרטית? האם אנחנו מבינים את המשמעות של זה? אני מציע שישראל תגרום לאנשים להתקדם לפרויקט הזה, זה יעלה לה פחות ויהיה יעיל. הקווים שראיתי של המטרו, האם הם עונים על הדרישה שקיימת היום? קודם עושים מטרו לפני ששמים שכונה שתאכלס 60 אלף אנשים. האם בתכנון המטרו מישהו ישב ואמר איך תתוכנן מערכת האוטובוסים שהמטרו ייגמר, איך אנשים יגיעו אל התחנות? לדעתי התשובה היא לא".

לסיום אומר חולדאי כי "אין לנו מישהו שחושב לטווח ארוך במטרופולין גוש דן. איך לא מבינים ששר תחבורה, שנמצא 10 שנים, היה צריך לקדם את הרשות התחבורתית של גוש דן, שתתכנן, שתנהל ושתשמור את הידע ותביא לידי קואורדינציה בין כל הגופים יחד. אין עוד מדינה בעולם שהתחבורה מנוהלת על ידי השר והמנכ"לית שלו. אין להם יכולת ואין להם את הידע ואת המקצוענות. כל מערכת התחבורה במדינת ישראל מופרטת לגופים, שאין בינהם קואורדינציה וזו המערכת הראשונה שבה הכול צריך לפעול יחד. בכל העולם נדרשת חברת עירנונית או חברה מטרופולינית חוץ, מעם הספר הכי חכמים. להרים את הכפפה ולא לפחד להקים רשות מטרופולנית ואז יהיו תשובות לכל השאלות למה אנחנו עושים מטרו".