מכה לאורתם סהר: נדחתה תביעתה לתשלום 43 מיליון שקל בגין בניית מלון רויאל ביץ' בת"א

בית המשפט המחוזי קבע כי אורתם לא עמדה בתנאי הסכם הבוררות מול יזמיות הפרויקט, אלקטרה נדל"ן ואורנים, ומשכך נחסמה בפניה הדרך להגשת תביעה בבית המשפט

גיל רושניק / צילום: איל יצהר
גיל רושניק / צילום: איל יצהר

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה על הסף תביעה כספית בסך 43 מיליון שקל שהגישה חברת הבנייה אורתם סהר נגד אלקטרה נדל"ן ואורנים, יזמיות פרויקט Sea One בתל-אביב, בגין עבודות שביצעה. הסיבה: על-פי ההסכם בין הצדדים מחלוקות כספיות יתבררו במסגרת הליך בוררות, אלא שגם פנייתה של אורתם לבית המשפט בעבר בבקשה למינוי בורר - נדחתה.

בית המשפט שדן בזמנו בבקשה למינוי בורר, קבע אז בהחלטתו כי אורתם והיזמיות קבעו בהסכם ביניהם מנגנון מיוחד וספציפי ליישוב סכסוכים, שכלל תנאים מוקדמים שיש לקיימם לפני הגשת תביעה לבוררות. אחד התנאים היה שאם וכאשר יתעוררו מחלוקות בין הצדדים, אורתם תצטרך להתריע על דבר המחלוקת למפקח הבנייה ולהעביר את פרטי המחלוקת, יחד עם כל החומר הנדרש, לחברות אלקטרה נדל"ן ואורנים. נקבע כי אורתם לא עשתה זאת ולא קיימה את התנאים המהותיים שבהסכם הבוררות, למרות שהדבר היה תלוי רק בה ובהתנהלותה, ועל כן אין להיעתר לבקשתה למינוי בורר.

אורתם הגישה כאמור תביעה לבית המשפט המחוזי, בדרישה לתשלום של 43 מיליון שקל מיזמיות הפרויקט. בימים האחרונים קבע השופט נפתלי שילה כי אורתם מנועה גם מלהגיש את תביעתה לבית המשפט ולחמוק פעם נוספת מהמנגנון המוסכם שנקבע בהסכם.

לדברי בית המשפט, שום דבר לא מנע מאורתם לברר את טענותיה בהתאם למנגנון שנקבע בהסכם בין הצדדים. אולם משאורתם בחרה שלא לעמוד בתנאים שאפשרו לה לקיים הליך בוררות, יש לראות בכך ויתור מצידה על האפשרות להגיש תביעה, ואין לתובעת אלא להלין על עצמה.

את אלקטרה נדל"ן ואורנים ייצגו עורכי הדין גבי מויאל מאור, אלינור שטרק ושקד ניסן כהן ממשרד המבורגר-עברון ושות'.

אורתם סהר נשכרה בשנת 2008 על-ידי היזמיות לבניית מגדל היוקרה Sea One ברחוב הירקון בתל-אביב, הכולל כיום את מלון הרויאל ביץ' שמפעילה רשת ישרוטל ואת מגדל מגורי היוקרה. בשנת 2015, כשנתיים לאחר גמר הפרויקט, ביקשה אורתם להפעיל את מנגנון הבוררות והגישה בקשה למינוי בורר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. בקשתה נדחתה אז על-ידי השופטת יהודית שבח, שקבעה כי אורתם לא קיימה את התנאים המוקדמים שנקבעו בהסכם, אף שמדובר בתנאים מהותיים, שלא הייתה כל מניעה לעמוד בהם בזמן אמת. אורתם לא ערערה על החלטה זו, ולכן והיא הפכה לפסק דין חלוט.

באוקטובר 2016 נכנסה אורתם סהר להקפאת הליכים בגין חובות של כמיליארד שקל, ובדצמבר 2016 אישר בית המשפט המחוזי בתל-אביב את מכירת אורתם סהר לקבוצת אלוני־אסייג, שבראשה עומדים היזמים רענן אלוני וחנן אסייג.

באוגוסט 2018, לפני חצי שנה, הגישה אורתם החדשה לבית המשפט את התביעה הכספית שרצתה להגיש לבוררות ונמנע ממנה. בתביעה טענה אורתם לנזק מצטבר שנגרם לה בהיקף של 43.6 מיליון שקל, המורכב מאי-תשלום חשבונות ביצוע, פיצוי בגין אובדן רווח קבלני בפרויקט, תשלום בגין עבודות חריגות ועוד.

אורתם טענה כי ביצעה בפרויקט עבודות בהיקף של כ־150 מיליון שקל, מהם שולמו לה 107 מיליון שקל בלבד, ולכן דרשה את ההפרש.

מגדל Sea One הוא פרויקט יוקרה שזכה לכותרות רבות בסיקור עסקאות היוקרה בעשור האחרון. באוקטובר 2010 נחתם הסכם להשכרת 230 יחידות לרשת ישרוטל, וזו פתחה במקום את מלון רויאל ביץ' ב־2013. במקביל שיווקו היזמיות 57 דירות יוקרה בקומותיו העליונות של המבנה, ובהם פנטהאוז שנמכר לאוליגרך ואלרי קוגן ב־110 מיליון שקל.