בן זאב גייס את עדי אשכנזי כדי לרפא את פחדי הציבור מהשקעות בבורסה

מאז סוף 2010 קטן מספר משקי-הבית שהשקיעו ישירות בבורסה בכמעט 40%, לכ-157 אלף כיום • הבורסה יוצאת בקמפיין ומשיקה אתר ייעודי לציבור, שנועד לסייע להתמודד עם החששות מהשקעה בבורסה • מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב: "מחסום הפחד משתק את הציבור ומרחיק אותו מהבורסה"

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בתל-אביב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בתל-אביב / צילום: תמר מצפי

זמן קצר לאחר הירידות החדות של חודש דצמבר בשוקי המניות והאג"ח, השיקה אתמול (ב') הבורסה לניירות ערך בתל-אביב מהלך שמטרתו "להסיר את מחסום הפחד של הציבור מהשקעה ישירה בבורסה". זאת, באמצעות קמפיין שאותו תוביל הקומיקאית עדי אשכנזי, כשנוסף על כך הבורסה משיקה אתר מקוון ייעודי ("הפחד לא משתלם"), שיכלול סט פתרונות ומחשבון.

כחלק מהמהלך, שעליו דיווחנו אתמול ב"גלובס", פנתה הבורסה לכל חבריה, "לצורך עידוד פתיחת אפשרות השקעה בסכומים קטנים יחסית של 20 אלף שקל", וזאת לצד פנייה שתבצע למועדוני הצרכנות המובילים. מבחינת הבורסה מטרת הצעדים האלה היא להזרים לניירות הערך שנסחרים בבורסה כספי ציבור, שנמצאים בחשבונות עו"ש ובפקדונות.

מספר החשבונות שפעלו ישירות בשוק ההון
 מספר החשבונות שפעלו ישירות בשוק ההון

"הציבור מחזיק בכ-1 טריליון שקל בעו"ש ופקדונות"

"הבורסה מתמודדת בפעם הראשונה עם הפחד של הציבור הרחב מהשקעה בה", אמר אתמול איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה, שמסר כי "החלטנו לשים על השולחן את ההתמודדות עם נושא הפחד", וזאת היות ש"מחסום הפחד משתק את הציבור ומרחיק אותו מהבורסה".

לדברי בן זאב, "הציבור מחזיק בכ-1 טריליון שקל בעו"ש ופקדונות אשר אינו מניב לו תשואה, בסביבת ריבית אפסית, בעוד שהשקעה בבורסה לטווח הארוך משתלמת. אסור לנו שהבורסה תהפוך לזירה בה פעילים שחקנים מעטים מדי וגדולים מדי" התריע, וקרא לציבור "להיות חלק פעיל ודומיננטי בבורסה", כשציין כי "אסור שהבורסה תהפוך לזירה בה פעילים רק מיעוט שחקנים מתוחכמים וגדולים".

בן זאב השיק את המהלך בעקבות כך ש"בעשור האחרון ניכרת מגמה בולטת של יציאת הציבור הרחב מהשקעה בבורסה", שהתבטאה לדברי הבורסה ב"ירידה דרמטית" של כ-38% במספר המשקיעים באופן ישיר בשוק המניות, מכ-253 אלף משקי-בית שהשקיעו באופן ישיר בבורסה בסוף שנת 2010 לכ-157 אלף בלבד בשנת 2018, כאשר "מנתונים שאספה הבורסה, נמצא כי רק כ-6% מהציבור מושקע כיום באופן ישיר בבורסה".

לקראת הקמפיין הזמינה הבורסה מחקר, שנערך בינואר 2019 בקרב בני 25 לפחות ובעלי הכנסה ממוצעת ומעלה, ושממנו עולה כי "הציבור אכן מאמין שהתשואה בבורסה מניבה תשואה גבוהה יותר בטווח הארוך מאפיקי השקעה אחרים. עם זאת, לנוכח חסמים אמוציונאליים ורציונליים הציבור נמנע בדרך כלל מהשקעה באפיק זה". בבורסה פירטו כי במחקר נמצא ש"בין החסמים האמוציונאליים בולטת במיוחד תחושת הפחד וחוסר הוודאות" כאשר "בעיני רבים הבורסה נתפסת כאפיק מסוכן ולא יציב וככזה המחייב השקעה בסכומים גדולים", כמו גם תובנה רציונלית יותר לפיה "חייבים להבין בבורסה כדי להשקיע".

עוד סיבוב: העובדים נגד המנכ"ל

בינתיים, לבן זאב יש צרות מבית כאשר עובדי הבורסה מבקשים להסיט את הדיון ממהלכי השיווק של המנכ"ל לעבר סכסוך העבודה הקיים בינם לבין ההנהלה, על רקע רצון העובדים לקבל תגמול והבטחה מפני פיטורים לתקופה ניכרת לאחר הנפקת הבורסה המתוכננת. זאת, גם לאחר שכבר קיבלו 6% ממניות הבורסה עבור הסכמתם לשינוי מבנה הבעלות בה והפיכתה לחברה למטרות רווח.

כך, אתמול בבוקר הודיעו העובדים המאוגדים של הבורסה כי "משבוע לשבוע חלה הסלמה ביחסים שבין העובדים להנהלה" ,וש"אנו מוצאים עצמנו מצד אחד מתמודדים עם הנהלה שפועלת באופן חד-צדדי ומאלצת אותנו לפנות לבית הדין בעניינים שונים, ומצד שני ישיבות "הידברות" שלא הובילו אותנו לשום מקום", ועל כן "מבוטלות במחאה היום השעות הנוספות ועבודות ערב/לילה".