אור ירוק מביהמ"ש: נדחו העתירות נגד בחירת מחליפו של אפי נוה בוועדה לבחירת שופטים

ביהמ"ש המחוזי דחה את העתירות בכפוף לכך שהמועצה הארצית של לשכת עוה"ד תתכנס לדיון מקדמי בשאלה האם ראוי לבחור בעת הזו את נציגיה לוועדות לבחירת שופטים, ותקיים את הליך הבחירה רק בכפוף לתוצאות אותו דיון

עו"ד אפי נוה / צילום: רובי קסטרו, וואלה ניוז
עו"ד אפי נוה / צילום: רובי קסטרו, וואלה ניוז

ברקע הבחירות למחליפו של עו"ד אפי נוה כראש לשכת עורכי הדין, נמשכת הסאגה סביב בחירת מחליפו של נוה כנציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים. נגד הליך הבחירה, שאמור היה להתקיים במועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, הוגשו שתי עתירות. בין היתר טענו המתנגדים לקיום הבחירות כי חברי המועצה המזוהים עם המחנה של נוה אינם יכולים להיות אלה שיבחרו את מחליפו. זאת, בייחוד כאשר החשדות נגד נוה נוגעים לפגיעה בטוהר המידות סביב המינויים לשפיטה.

אתמול (א') הוכרעה הסאגה הזאת בבית המשפט המחוזי, אשר דחה את העתירות בכפוף לכך שהמועצה הארצית של הלשכה תתכנס לדיון מקדמי שבו תעלה השאלה האם ראוי לבחור בעת הזו את נציגיה לוועדות לבחירת שופטים, ותקיים את הליך הבחירה רק בכפוף לתוצאות אותו דיון.

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט חגי ברנר, ציין בפסק הדין כי "אין ספק שבעקבות הפרסומים האחרונים בנוגע לחשדות נגד ראש הלשכה שפרש מתפקידו, ירדה קרנה של הלשכה, ואמון הציבור במערכת המשפט נפגע קשות, אלא שיש לזכור כי איש מבין חברי המועצה הארצית איננו חשוד בקשר לפרשה הנחקרת כעת, ושמם כלל לא נקשר לחשדות אשר בגינם פרש ראש הלשכה הן מחברותו בוועדה לבחירת שופטים והן מתפקידו כראש הלשכה".

עוד ציין השופט ברנר כי "אין הצדקה לראות במועצה הארצית בכלל, ובחבריה בפרט, כמי שמוכתמים בחשדות האמורים וכמי שפסולים מכאן ואילך ועד להחלפתם ממילוי תפקידם הסטטוטורי, לרבות תפקידם לבחור בנציגי הלשכה לוועדות הבחירה".

לדברי השופט, "אמון הציבור במערכת המשפט צריך להישמר באמצעות הקפדה על הגינות, יושרה ומתן דוגמה אישית של כל העוסקים במלאכה, ולא באמצעות רצון לשאת חן בעיני דעת הקהל, שלעתים היא בבחינת שבשבת הנעה לכל אוושת רוח".

עוד נקבע כי עצם קיומה של החקירה הפלילית נגד נוה אינו אמור לעכב את הליך הבחירה. "למעשה", כתב השופט, "קביעה כי לא ראוי שהמועצה הארצית בהרכבה הנוכחי תבחר נציגים לוועדות הבחירה, תשמיע לציבור הרחב מסר לפיו חברי המועצה כולם נגועים ומוכתמים בחשדות המיוחסים לראש הלשכה שפרש - וזו תוצאה שהיא בלתי צודקת, ואין לה ביסוס עובדתי".

באשר לשאלה האם ראוי שלעת הזו המועצה הארצית בהרכבה הנוכחי היא זו שתבחר את נציגי הלשכה לוועדות הבחירה; או שמא עדיף למועצה, מבחינה ציבורית ותדמיתית, להמתין עד לכינוסה של המועצה בהרכבה החדש, לאחר הבחירות ביוני השנה - ציין השופט כי מדובר בשאלה המסורה כל-כולה לשיקול-דעתה של המועצה הארצית, אשר על-פי הצהרתה צפויה לקיים דיון בשאלה זו ממש, קודם לבחירת נציגיה לוועדות הבחירה. "כל החלטה שתתקבל בעניין זה, בין לחיוב ובין לשלילה, היא החלטה המצויה במתחם הסבירות, ואין עילה להתערב בה", קבע ברנר.

בשולי הדברים התייחס ברנר גם לטענות כי עו"ד נוה מקדם את מקורבו, עו"ד דני אליגון, כמועמד מטעמו להחליפו כנציג הלשכה בוועדה למינוי שופטים - וקבע כי אין בכך פסול. "לא נעלמה מעיניי קריאתו של ראש הלשכה הפורש למנות במקומו כנציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים את עו"ד אליגון. לטענת העותרים, קריאה זו זיהמה את הליך הבחירה והפכה אותו למעין 'משחק מכור'. ברם, כבר לפני שנים רבות נפסק כי אין פסול בהסכמים פוליטיים פנימיים הנוגעים לאיוש משרות במוסדות הלשכה, ואפילו לא בהסכמים העוסקים בשאלה מי יהיו נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים", כתב ברנר.

על כן, קבע השופט, "קריאתו של עו"ד נוה לתמוך במועמדותו של עו"ד אליגון - אין בה כדי לפסול את הליך הבחירה". 

*** חזקת החפות: אפי נוה ובת זוגו הם בגדר נאשמים בפרשת "ביקורת הגבולות". הם לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות. באשר לפרשת "השוחד המיני" לכאורה - כל החשודים בפרשה, ובהם גם אפי נוה, הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי. החשודים לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.