הקליטה החלקית ביהודה ושומרון: סלקום ופלאפון בדרך לקבלת גישה לבסיסי צה”ל

החברה היחידה שיש לה כיום כיסוי סלולרי מלא ביו"ש היא פרטנר, שהצבא משתמש בשירותיה • פתרון נוסף שמקדם משרד התקשורת הוא שיתוף פעולה בין חברות הסלולר למצבי מצוקה ביהודה ושומרון: חיוג ל–1208* יוביל למוקד חירום מכל מפעיל, גם באזורים שבהם אין לו קליטה

ניר שטרן  / צילום: תמר מצפי
ניר שטרן / צילום: תמר מצפי

ניסיון נוסף לקידום פתרון בסוגיית הכיסוי הסלולרי באזור יהודה ושומרון. מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן, פועל לשכנע את משרד הביטחון וצה"ל שיאפשרו לסלקום ולפלאפון להקים אתרים סלולריים בבסיסי צבא ביהודה ושומרון שבהם לפרטנר יש אתרים שהקימה בהיותה החברה הסלולרית שבה משתמש צה"ל.

משרד התקשורת קיבל תלונות על כך שפרטנר נהנית מיתרון על פני מתחרותיה בכך שהיא מקבלת נגישות להקמת אתרים סלולריים בבסיסים ביהודה ושומרון, שלא רק לצורכי צה"ל אלא לצרכים אזרחיים, ובכך היא משפרת את הכיסוי שלה.

במשרד התקשורת רואים בבעיה הזדמנות לשיפור את הכיסוי הסלולרי ביהודה ושומרון בכלל, דרך זה שתינתן אפשרות גם לפלאפון וסלקום לעשות שימוש משותף בתרנים הקיימים של פרטנר. במסגרת זאת מתקיימות שיחות בין משרד התקשורת למשרד הביטחון, היות והקמת האתרים בבסיסים צבאיים כרוכה בפרוצדורה מורכבת. נוסיף כי הכיסוי הסלולרי צפוי להתרחב לא רק בבסיסי צה"ל אלא גם בצמתים מרכזיים ובנקודות שהצבא מקיים שם נוכחות.

עוד נודע שכהן מקדם פתרון חירום לחורים בכיסוי הסלולרי דרך שיתוף פעולה בין החברות. כל מי שנתקל באירוע חירום באזור שאין בו קליטה סלולרית, יוכל לחייג 1208*, ואוטומטית הוא יקושר למוקד חירום צבאי באזור שבו הוא נמצא, וזאת גם אם אין לו כיסוי סלולרי מהמפעיל שאליו הוא שייך.

החברות הסלולריות למעשה יחפפו זו את זו כך שניתן יהיה לכסות יותר שטח עבור לקוחות מכל החברות.
סוגיית הכיסוי הסלולרי ביהודה ושומרון היא סוגיה כאובה שנמשכת יותר מדי זמן. החברות הסלולריות מתקשות לספק כיסוי סלולרי מלא באזור בגלל הקושי בהקמת אתרים סלולריים ושמירה עליהם מפני חבלות ונזקים שנגרמים על ידי התושבים הפלסטיניים.

בנוסף, קיימת בעיה קשה של המתאר הגאוגרפי ביהודה ושומרון שמקשה מאוד על יצירת רציפות בכיסוי. למרבה הצער זכורים לא מעט פיגועים שבהם נפגעים התקשו לדווח על הפיגוע בגלל היעדר כיסוי. הבעיה מחריפה משום שגם בחלק מהיישובים ביהודה ושומרון התושבים לא תמיד מתלהבים מהקמת אתרים סלולריים ביישוב ודורשים להוציא את האתרים החוצה, מה שכמעט ואינו אפשרי בגלל בעיית הפגיעה באתרים. 

לבעיית הכיסוי יש גם פנים אחרות, הפוכות. באופן מפתיע ישנם יותר ויותר פלסטיניים שמעדיפים להשתמש בשירותי הרשתות הסלולריות הישראליות. זאת משום שדווקא הן מספקות כיסוי טוב יותר מאשר החברות הפלסטיניות, וגם משום שאצל הרשתות הפלסטיניות נהוגה מדיניות שמרנית בכל הקשור להגבלות על הגלישה.

בישראל אין הגבלות דומות על הגלישה ולכן מעדיפים פלסטיניים רבים את הרשתות הישראליות שגם מספקות כיסוי בתוך ישראל לטובת אלו שנכנסים לעבוד בישראל. נציין כי הפלסטינים מתלוננים רבות במוסדות בינלאומיים על כך שהחברות הישראליות פועלות בשטחן ומייצרות תחרות לחברות הפלסטיניות, בעוד שהן אינן יכולות לעשות את אותו הדבר בישראל.