גל פיטורים עולמי ויותר מוצרים של גוגל ואפל: מה צפוי לקרות השנה בעולם התקשורת

חברת הייעוץ הבינלאומית Analysys Mason צופה כי חברות הטלקום העולמיות יקצצו 5% ממצבת כוח-האדם שלהן ב-2019 בשל תהליכי ייעול, וזו רק ההתחלה • בנוסף, יותר מערכי שירות לקוחות יוחלפו ברובוטים • וגם: איך עשרות אלפי לקוחות בזק עדיין גם מנותקים מהאינטרנט וגם משלמים יותר

גוגל / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
גוגל / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

תערוכת הסלולר השנתית הגדולה בעולם תיפתח בשבוע הבא בברצלונה, ואת מרכז תשומת הלב צפוי לתפוס הדור החמישי בסלולר שמתקרב בצעדי ענק לשימוש מסחרי. גם בשנים קודמות דובר רבות על כניסת הדור החמישי, אך השנה כבר ישנן התחלות של הטמעות מסחריות, ומטבע הדברים בזמן התערוכה נשמע על חוזים חדשים שנחתמים ועל השקות נוספות.

מה מעכב את החדרת הדור החמישי ומה עוד נראה בברצלונה? 8 נקודות על מה שצפוי בענף התקשורת בשנה הקרובה:

1. למרות הבאזז הגדול והרעש סביב הדור החמישי, יש מי שסבור שהדור החמישי הוא אירוע שהציבור לא יבחין בו בצורה ממשית ב-2019.

דוגמה לכך היא חברת המחקר והייעוץ Analysys Mason, שפרסמה לאחרונה את המחקר השנתי שלה על המגמות הצפויות בעולם הטלקום ב-2019. לפי החברה, למרות ההשקות הרבות הצפויות השנה, מחסור במכשירים תואמים יעיב על המודעות הציבורית למגמה וידחה את השפעתה ל-2020, לכל הפחות.

ומכיוון שהדור החמישי, בארה"ב לפחות, מתחיל את פעילותו בשוק האלחוטי הנייח, צפוי שהוא ייתן את הטון השנה בכמה שווקים. המגמה המסתמנת היא שמאמצים מוקדמים של הטכנולוגיה, יהיו אלו שישתמשו בדור החמישי כתחליף לתקשורת הנייחת הפיסית מצד חברות הטלקום והכבלים.

2. המגמה השנייה על פי Analysys Mason היא המשך המומנטום של תחום ה-IoT (האינטרנט של הדברים). לדברי החוקרים, התחזקות המגמה תגיע עד כדי ערעור ההגמוניה של המפעילים הקיימים על תחום הקישוריות בגלל מודלים חדשים שייווצרו בשוק.

3. חברות תקשורת ירכשו חברות IT כדי להרחיב את פעילותן. זה יקרה בכל העולם. אך בניגוד למה שחושבים, הרכישות לאו דווקא יובילו לצמצום בכוח-האדם בחברות ה-IT.
כמו כן, תתרחב מגמת ה-SD-WAN - פתרונות ענן לארגונים שמאפשרים גישה ישירה דרך רשת האינטרנט הפרטית והציבורית, ומציעים אבטחה משולבת ההכרחית להגנה על סניפים משרדיים וארגונים מבוזרים. ההטמעה תהיה איטית בשל חוזים ישנים של ארגונים, אך המגמה ברורה.

4. בתחום העסקים הקטנים והבינוניים, צפויה להתפתח מגמת ה-DAAS (The device as-service). חברת המחקר Analysys Mason סבורה כי בעיקר עסקים בינוניים יהפכו את המכשירים הסלולריים וציוד הקצה בארגון לכלי ניהולי ותחרותי.

5. האיום מצד ענקיות הדיגיטל גוגל ואפל על חברות התקשורת רק הולך ומתגבר, בעיקר בבית החכם. חברות התקשורת היו מעדיפות לספק בעצמן פתרונות כמו "אלקסה" של אמזון, אך ככל הנראה התוצאה כבר נקבעה. בשורה התחתונה, המפעילים יתמקדו בשיפור השירותים והקליטה בבית. בהמשך לכך, תתגבר מגמת האחדה בין השירותים הנייחים לניידים. זה אומר שהיקף תעבורת האינטרנט בבתים יגיע עד ל-250 ג’יגה בייט בחודש בחלק מהשווקים.

6. חברות התקשורת ימשיכו להאיץ אפליקציות כעזר בשירות לקוחות. המגמה תתחזק במקביל ליכולות הדור החמישי, שיאפשרו לארגונים הקצאה של מעין רשת פרטית סלולרית לניהול עצמאי. בפועל, הבוטים ישתלטו על מערכי שירות הלקוחות כך או אחרת.

7. בינה מלאכותית היא אחד התחומים הכי חמים בעולם הדיגיטל. תחום הביג דאטה יוביל ארגונים וחברות תקשורת להתייעלות וחיסכון בכוח-אדם היכן שרק יהיה ניתן. בינה מלאכותית תהיה פקטור משמעותי הרבה יותר באופן שצרכנים משתמשים בתקשורת ובשירותים שהם צורכים, למרות שאמזון, פייסבוק וגוגל ישמרו על ההגמוניה שלהם.

8. המגמה האחרונה שעליה מצביעה Analysys Mason היא הפחתה של 5% לפחות מכוח-האדם ברחבי העולם בחברות הטלקום. זה יקרה למרות מודלים עסקיים חדשים שיצמחו. הסיבה לכך נובעת מפישוט של תהליכי עבודה. בתוך חמש שנים יכולות חברות התקשורת לקצץ 25% מכוח-האדם שלהם, ככל שיבינו את הפוטנציאל הטמון בהטמעה של שינויים דיגיטליים.

עדיין אין פיתרון ל"בנדל ההפוך"

השבוע נחשפנו להמשך הסאגה שנחשפה ב"גלובס" בשבועות האחרונים בכל הקשור ל"בנדל ההפוך" של בזק. מדובר באותה חבילת אינטרנט שבזק משווקת ללקוחות יחד עם קישוריות לאינטרנט, תשתית וספק בחשבונית אחת. מכיוון שישראל מתעקשת על רגולציה ייחודית, רק אצלנו נהוגה ההפרדה המבנית בין ספק הקישוריות לאינטרנט לבין חברת התשתית.
תזכורת קצרה: עם פרוץ רפורמת השוק הסיטונאי לחיינו, לפני בערך ארבע שנים, הוחלט במשרד התקשורת לאפשר לבזק למכור חבילה שנקראת "בנדל הפוך". מדובר בחבילה שמי שמוכר אותה זו בזק, כשהיא מציעה ללקוחות לבחור את ספק האינטרנט מתוך רשימה של ספקים.

כלומר, בזק היא שמשווקת את ספקיות האינטרנט, גדולות כקטנות. עד אז הלקוח היה מתקשר עם חברת התשתית ועם ספק האינטרנט בנפרד, כשהם היו מעבירים ביניהם את אמצעי התשלום של הלקוח.

השוק הסיטונאי איפשר למתחרותיה של בזק למכור שירות אינטרנט אחוד ללא הפרדה. כדי לאזן את הנזק לבזק, הרגולטור איפשר לה למכור שירות שהוא מעין ייצור כלאיים. היא זו שמשווקת ללקוח את התשתית ואת הספק, ומעבירה לספק את התשלום. יצור הכלאיים הזה, שעדיף אילו לא בא כלל אל העולם, יצר שורת עיוותים בשוק.

ברגולציה, מה שלא פשוט לא עובד

וכמו תמיד, מי שמשלם את המחיר על המחדלים הוא הציבור. מאות אלפי לקוחות אינטרנט מנותקים בחודשים האחרונים מאחר שמשרד התקשורת לא מוכן לאפשר לבזק לשווק בנדל הפוך לתקופה שעולה על שנה.

למשרד יש קונספציה משלו - אחרי שנה, ובעקבות פירוק הבנדל, הלקוחות יתחברו מחדש לאינטרנט דווקא אצל מתחרותיה של בזק. זה לא עובד. מה שקורה בפועל הוא שאחרי שנה של בנדל הפוך, מאות אלפי לקוחות מתנתקים באבחה אחת, בלי שספקיות האינטרנט יוכלו בכלל לאתרם ולהציע להם שירות. הסיבה היחידה לכך היא שאין להם את היכולת ליצור קשר עם הלקוחות.

בזק, בגלל מדיניות המשרד, מודיעה על סיום המבצע ומעלה את מחיר התשתית, אך אחרי שנה היא כבר לא מעבירה לספקיות את התשלום על חלקן בחבילה, מפני שהחבילה מתפרקת אוטומטית בגלל הוראות המשרד. הספקיות מצדן נאלצות לנתק את הלקוחות מפני שהן לא מסוגלות לאתר אותם ולהציע להם חבילה חדשה. כאוס שאין כדוגמתו.

לטעמי, הדרך היחידה להתמודד עם הכאוס הזה כעת היא לבטל את "הבנדל ההפוך" של בזק לחלוטין. צריך לאפשר לה הארכה של הבנדל לתקופת ביניים להיערכות, ואז להפסיק אותו לחלוטין. צריך במקומו לאפשר לבזק גם לספק אינטרנט ולא רק תשתית. זה לא מסובך, זה לא יגרום נזק בשוק, ההפרדה המבנית (המיותרת יש לומר) תישאר, ורק העיוות שנוצר בגלל המדיניות של המשרד ייפתר. ברגולציה, מה שלא פשוט לא עובד.