“דור 4 בסלולר כבר לא עונה על הצרכים המבצעיים של צה”ל”; החל המאבק על הקצאת התדרים לדור 5

מפקד יחידת מעוף באגף התקשוב בצה”ל אומר ל”גלובס” כי המעבר לדור 5 ישפר את היכולות של צה”ל בשדה הקרב • “הטכנולוגיה הזאת מביאה איתה בשורה לצה”ל” • צה"ל צפוי לקבל נתח מצוצמם של התדרים בתחום ה–700 מגה–הרץ, הנחשבים לתדרים איכותיים לדור 5

מערך התקשוב של צה“ל / צילום: דובר צהל
מערך התקשוב של צה“ל / צילום: דובר צהל

הדור החמישי בסלולר מביא איתו יכולות מבצעיות חדשות שהדור הרביעי לא מסוגל לספק ומביא עמו הרבה הזדמנויות לצה"ל, כך אומר מפקד מעוף אל"מ ליאור פיינה ל"גלובס". מפקד מעוף ציין כי נושא הדור החמישי נמצא בלימוד מתקדם בצה"ל. הדברים נאמרו בעקבות כנס סלולר דור 5 בהובלת יחידת מעוף באגף התקשוב של צה"ל, בו נטלו חלק גם מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן ונציגים מכלל הזרועות בצה"ל, בכירים מחברות הסלולר השונות והתעשיות ביטחוניות. מעוף היא יחידה באגף התקשוב בצה"ל העוסקת בהגנה וסייבר.

"מעצם אחריותנו על בניין הכוח בתחום הרשתות, מהליבה, האינטרנט המבצעי, עד הקצה - אנחנו מזהים פוטנציאל די גדול בדור 5. אם עד היום הבנו שהרשתות האלחוטיות שלנו מוגבלות ביכולות בזמן אמת, הדור החמישי פורץ את הדרך בצורה משמעותית", אמר פיינה.

הוא ציין כי צה"ל מתכנן קמפוסים דיגיטליים. לדבריו, יש צורך לחבר יותר ויותר התקנים לרשת האינטרנט המבצעית ברמת הלחימה בגבולות - מה שהופך את הדור החמישי למאוד יעיל לצרכי העתיד של צה"ל. "דור 5 מביא איתו הספקי תקשורת גבוהים והשהיות נמוכות, והוא רלוונטי ללחימה באזורים הטקטיים בזמן אמת ששם עד היום התקשינו. תשתית התקשורת לא אפשרה לנו לבצע תהליכים מבצעיים בזמן אמת, ודור 5 פורץ דרך וקופץ מדרגה - ולכן אנחנו רוצים להביא אותו לפלטפורמות אמל"ח. אנחנו בשלב של זיהוי הפוטנציאל, אבל הטכנולוגיה הזאת מביאה איתה בשורה".

מה ההבדל מבחינתכם בין דור 4 ל-5?

"היכולת לייצר רשתיות ברמת זמינות גבוהה עם השהיות נמוכות, מאפשרים לי לייצר תהליכים מבצעיים שבדור 4 לא ניתן".

כשאתה מדבר על זמינות, מדוע דור 4 על כל שיפוריו לא מספיק - במיוחד כאשר התדרים נמצאים במחסור ודרושים לחברות הסלולריות?

"אני חושב שדור 5 יתן ערך אמיתי בשדה הקרב, עם אבטחת שירות אמיתית שלא קיימת בדור ארבע. זה ברמה העובדתית. דור 5 מאפשר לבצע תהליכים בזמן אמת, מבלי להיכנס לפרטים, עם אבטחת שירות והגעה לאמל"ח בזמן אמת. ההיבט השני קשור גם לעליונות בתדרים. לכן זה מקפיץ אותי משמעותית מבחינת יכולות בזמן אמת ולא מצאנו את זה בדור 4".

בהמשך השיחה סירב פיינה להתייחס לסוגיות הקשורות בתדרים. כפי שנחשף ב"גלובס", מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן הציג בכנס מצגת שטמנה בחובה שינוי מהותי שעד כה לא הוצג במסגרת תדרי דור 5 שיוצעו במכרז בסוף השנה. "גלובס" חשף שהצבא אמור לקבל 5 מגה בתחום ה-700 מגה הרץ מתוך 30 בסך הכל שפנויים לשימוש. 25 מגה תוכננו להיות מוצעים לחברות הסלולריות. מאחר שכל רשת חייבת 10 מגה בתחום ה-700 מגה הרץ, המשמעות היא שבמכרז צפויה מלחמת עולם על תדרים, כי אף חברה או גוף לא ירצו להסתפק ב-5 מגה בלבד. מלחמת מחירים על תדרים הוא הדבר האחרון שהחברות זקוקות לו בימים אלה, ולכן הציע מנכ"ל משרד התקשורת כי ה-5 מגה שהיו אמורים להינתן לצה"ל יינתנו לו לשימוש משותף עם אחת החברות המתמודדות. החברה שתרכוש את התדרים האלה תשלם עבורם מחיר נמוך בגלל השימוש המשותף. 
אל"מ פיינה לא היה מוכן להתייחס לעניין, ורק ציין כי בצה"ל יישבו עם משרד התקשורת לדון בסוגיה.