נדחתה בקשת המועצות האזוריות לביטול הוועדות הגאוגרפיות שמינה דרעי

בג"ץ דחה את בקשת המרכז למועצות אזוריות למתן צו ביניים נגד חתימת שר הפנים אריה דרעי על צווי מינוי של 36 ועדות גאוגרפיות לחקירת גבולות וחלוקת הכנסות בין רשויות, וזאת לאחר שבמשרד הפנים הודיעו כי ההחלטות בנושא לא יתקבלו לפני הבחירות

שר הפנים אריה דרעי / צילום: רפי קוץ
שר הפנים אריה דרעי / צילום: רפי קוץ

בג"ץ דחה את הבקשה לצו ביניים של חמש המועצות האזוריות שדות נגב, באר טוביה, דרום השרון, חוף הכרמל ומשגב, יחד עם המרכז למועצות אזוריות, לביטול צווי המינוי של 36 ועדות גאוגרפיות ברחבי הארץ שניתנו ביום פיזור הכנסת. לצד דחיית הבקשה לצו הביניים, השופט נעם סולברג קבע כי המדינה תגיש את עמדתה בעתירה עד יום הבחירות, 9 באפריל.

כזכור, לפני כ-3 שנים הוקמו 5 הוועדות הגאוגרפיות הקבועות לשינוי גבולות וחלוקת הכנסות על-ידי משרד הפנים. הוועדות הגאוגרפיות בוחנות סוגיות כגון שינוי גבולות מוניציפליים בין רשויות מקומיות גובלות, לצד חלוקת הכנסות שיווניות ביניהן.

בעתירה לבג"ץ טענו המועצות האזוריות כי שר הפנים אריה דרעי חתם על צו מינוי ל-36 ועדות גבולות שייבחנו על-ידי הוועדות הגאוגרפיות ביום פיזור הכנסת, ועל כן עולה חשש כי למכלול השיקולים יתווספו שיקולים פוליטיים המתעצמים בתקופת בחירות.

בג"ץ דחה את הבקשה לצו ביניים על רקע הודעת משרד הפנים כי הוועדות לא תקבלנה החלטות בנושאים אלה עד לאחר הבחירות. "אין הצדקה למתן צו ביניים", צוין בהחלטת בג"ץ.

במשרד הפנים מסרו כי לאורך השנים, רשויות מקומיות עתרו לבג"ץ נגד הקמת הוועדות במטרה להפסיק או לעכב את עבודתן ולמנוע החלטה שתגרע מהן שטח או תחלק את הכנסותיהן עם רשויות שכנות. עוד הדגישו במשרד הפנים כי מינוי הוועדות נעשה בתום עבודה מקצועית, ודחו את הטענה לשיקולים פוליטיים בקבלת ההחלטות.

"הוועדות הגאוגרפיות, שהן ועדות מקצועיות, ימשיכו בפעולתן על-מנת להשלים כנדרש ולבחון את החלופות ואת השאלות הנדרשות לבחינתן, וזאת על-מנת לאפשר הנחת המלצותיהן וקבלת החלטות על-ידי הגורמים המוסמכים בסוגיות אלה, לאחר קיום הבחירות לכנסת", מסרו במשרד הפנים. "כזכור, זאת לא הפעם הראשונה שבג"ץ דוחה עתירות מסוג זה, המכוונות לעיכוב עבודתן המקצועית של הוועדות".