תוכנית השלום למזה"ת של ממשל טראמפ תעלה 65 מיליארד דולר

זה הסכום שג'ארד קושנר מנסה לגייס במסעו במדינות המפרץ • הכסף ינותב להשקעות ברשות הפלסטינית, במצרים ובירדן • מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל: "כמה כסף מוכן הממשל עצמו להקדיש למטרה זו? בין אפס לשום דבר" • "גישת קושנר לפתרון הסכסוך אינה מניבה התקדמות"

ג'ראד קושנר / צילום: רויטרס
ג'ראד קושנר / צילום: רויטרס

תוכנית ממשל טראמפ להשכין שלום בין ישראל לפלסטינים, שמתבשלת בתנורי הבית הלבן כבר יותר משנה, מבוססת, על פי המידע שזלג עד עתה, על תמריץ פיננסי אדיר לפלסטינים, שיניע אותם לזנוח את התנגדותם למעורבות האמריקאית בתהליך ולהגיע להסכם עם הישראלים.

אך באיזה סכום מדובר? ומי בדיוק ישתתף במימון? האתר ג'ואיש אינסיידר פרסם אתמול (ד') הערכה: 65 מיליארד דולר. לא פחות.

צוות השלום של ממשל טראמפ - ג'ארד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ, וג'ייסון גרינבלאט, נציג הנשיא למגעים בין ישראל לפלסטינים - מסיים עתה מסע במדינות המפרץ שנועד לגייס את ההון שדרוש למימון המיזם. שלשום (ג') נפגשו קושנר וגרינבלאט עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמאן. קודם לכן הם ביקרו גם בעומאן, בחריין וקטאר והציגו לפני שליטיהן "רכיבים" של התוכנית הכלכלית האמריקאית לאזור, שתהיה שלובה בתוכנית המדינית.

בראיון ל"ג'ואיש אינסיידר" אמר מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל: "קושנר מנסה לגייס 65 מיליארד דולר, שינותבו לא רק לתמיכה בפלסטינים אלא גם במצרים וירדן. זו הסיבה לכך שקושנר וגרינבלאט לא ביקרו בשתי מדינות אלה. הן אמורות להיות מוטבות, לא תורמות".

בתשובה לשאלה איזה פלח מסכום המטרה מוכן ממשל טראמפ להוציא מקופת האוצר האמריקאי, השיב אינדיק (בעברית): "משהו בין אפס לשום דבר". לדבריו, "אין לי מושג איך התנהלו השיחות במדינות המפרץ, אך קרוב לוודאי שזו הייתה השאלה השנייה ששאלו התורמים הפוטנציאליים. השאלה הראשונה שלהם הייתה: מה בעצם מציעה תוכנית השלום? היות והדלפת התוכנית או חלק ממנה עלולה לחולל טלטלה בישראל, קושנר לא היה יכול להשיב על כך".

ובינתיים, על פי דיווח ברויטרס, נראה שגישת קושנר לפתרון הסכסוך לא הניבה התקדמות מאז ביקורו הקודם במפרץ, ביוני. לדברי שני מקורות במדינות המפרץ, מתמקד קושנר בעיקר ביזמות כלכליות ואינו שם דגש על עקרון שטחים תמורת שלום, למרות שעקרון זה הוא חלק חשוב מהעמדה הערבית הרשמית. לדבריו, מה שעולה מדברי קושנר הוא, שהתוכנית אינה מביאה בחשבון דרישות מוצהרות של הערבים לגבי מעמד ירושלים, זכות השיבה וההתהנחלויות בגדה המערבית.

אחד מהמקורות אמר, כי קושנר רוצה תחילה לסגור עסקה ורק אחר-כך לדבר על הפרטים.