גיוסי האג"ח הקונצרניות בת"א דועכים: בפברואר גויסו פחות מ-3 מיליארד שקל

אחרי תקופה ארוכה של פעילות אינטנסיבית, ועל רקע התנודתיות הגבוהה יחסית המאפיינת את המסחר בתקופה האחרונה, משקף היקף גיוסי החוב צניחה של 65%-70% ביחס לפברואר בשנתיים הקודמות, על פי נתוני מידרוג • לצד היקפי הגיוס, נרשמה ירידה גם במספר החברות המנפיקות

גיוס הון / צילום: Shutterstock
גיוס הון / צילום: Shutterstock

אחרי תקופה ארוכה של פעילות אינטנסיבית, ועל רקע התנודתיות הגבוהה יחסית המאפיינת את המסחר בתקופה האחרונה, גיוסי שוק האג"ח הקונצרניות בבורסה המקומית במגמת דעיכה. מנתוני חברת מידרוג עולה כי בסיכום חודש פברואר היקף גיוסי החוב שביצעו החברות בבורסת תל אביב הסתכמו בפחות מ-3 מיליארד שקל.

סכום זה משקף צניחה של 65%-70% ביחס לפברואר בשנתיים הקודמות (2017-2018), אז גויסו סכומים מרשימים של כ-10 וכ-8 מיליארד שקל, וירידה של כ-60% ביחס לגיוסים שבוצעו בינואר השנה, שהתקרבו ל-7 מיליארד שקל.

בנטרול נתוני אוגוסט, שהוא מסורתית חודש חלש בפעילות - בשל חופשת הקיץ ועיתוי פרסום הדוחות הכספיים של החברות לרבעון השני של השנה - היקפי גיוס החוב הקונצרני שנרשמו בפברואר הם הנמוכים ביותר מתחילת 2017, ונמוכים ב-50% כמעט מהממוצע החודשי של 2018, שעמד על קצת יותר מ-5 מיליארד שקל.

בסיכום החודשיים הראשונים של 2019 הכיוון דומה, עם היקפי גיוס המצטברים ל-9.6 מיליארד שקל - נמוך בכ-40% מהסכומים שגייסו החברות בבורסה בינואר-פברואר 2017-2018, שהתקרבו ל-17 מיליארד שקל בכל אחת מאותן שנים.

במידרוג מציינים כי "אם הנפקות חודש ינואר הצביעו על האפשרות לשינוי מגמה בחולשת שוק ההנפקות, הרי שחודש פברואר מציג חולשה מובהקת", וזאת בעוד שלפי נתוני החברה, לצד היקפי הגיוס הנמצאים במגמת ירידה, נרשמה ירידה גם במספר החברות המנפיקות.

גיוסי האג"ח הקונצרניים במגמת ירידה
 גיוסי האג"ח הקונצרניים במגמת ירידה

"ממתינים לשוק רגוע יותר"

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, הוסיף כי "התנודתיות שנרשמה בשוק בדצמבר ובינואר, גרמה למנפיקים להתרחק מהשוק. מנפיקים שהגיעו לשוק נענו בביקושים סבירים, אבל הרוב ממתינים לשוק רגוע יותר".

ירידות השערים החדות שנרשמו במסחר בשוק הקונצרני בדצמבר (לצד ירידות חדות שנרשמו גם בשוק המניות) הפכו את סביבת הגיוסים לנוחה פחות עבור החברות, וכדי להשלים הנפקות נדרשו המנפיקות לבצע התאמות מחיר, בהתאם לתנאי השוק, ולשפר את הריביות שהן מציעות.

השינוי בתנאי השוק הוציאו מהפעילות כמעט לגמרי את החברות הקטנות ובעלות הדירוגים הנמוכים, שנדרשו להעלות בצורה ניכרת ריביות כדי להנפיק, ולעיתים גם גרמו לחברות יציבות וגדולות יותר להמתין עם גיוסים מתוכננים.

מאז דצמבר המגמה בשוק אמנם התהפכה, אבל חוסר הוודאות המאפיין אותו עדיין גבוה יחסית לרמות שאפיינו את השוק טרם תחילת הרבעון הרביעי של 2018. עם זאת, המשך המגמה החיובית בזירת המסחר עשוי לתמוך בחזרה להיקפי פעילות גבוהים יותר בהמשך השנה גם בשוק הגיוסים הקונצרני.

בעניין זה מציינים במידרוג, כי "דומיננטיות ההנפקות בעלות דירוגים גבוהים נמשכת", וכי בניכוי ניירות ערך מסחריים (נע"מים) חלקן של הנפקות בדירוג Aa3 ומעלה בחודש החולף עמדה על כ-71%, לעומת כ-64% בפברואר 2018. לפי מידרוג, "נתונים אלה עומדים בקנה אחד עם הערכותינו הקודמות כי השוק נותר נגיש יחסית למנפיקים בדירוגים גבוהים, ואילו שחקנים בדירוגים נמוכים יחסית נמנעים מגיוסים בתקופה הנוכחית".

מנתוני מידרוג לחודש פברואר ניכרת גם האטה משמעותית בגיוסי החוב של חברות הנדל"ן, שהנפיקו החודש אג"ח בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל - סכום המשקף צניחה של כ-70% ביחס לגיוסים של 5.0-5.5 מיליארד שקל שבוצעו על ידי חברות הנדל"ן בפברואר בשנתיים הקודמות.

גיוסים בולטים בפברואר
 גיוסים בולטים בפברואר

החברות האמריקאיות כבר לא רלוונטיות

אף שגיוסי חברות הנדל"ן נותרו דומיננטיים ביחס לכלל השוק, הירידה הדרמטית בפעילות ביחס לתקופות קודמות נרשמת, בין השאר, בשל הדרתן מהשוק של החברות האמריקאיות. אלה היוו חלק משמעותי בפעילות גיוסי החוב של הסקטור בשנים האחרונות, אבל מאז הקריסה הרוחבית שרשמו האג"ח של חלק גדול מהן לפני חודשים ספורים, והתשואות הגבוהות שאליהן הגיעו בעקבות כך, מרביתן הפכו ללא-רלוונטיות בכל הנוגע לגיוסי חוב חדשים בשוק המקומי.

בעניין פעילות חברות הנדל"ן הזרות, במידרוג מציינים כי גיוס של כ-185 מיליון שקל שביצעה חברת סילברסטין נכסים בפברואר, היא ההנפקה היחידה של חברת נדל"ן אמריקאית ב-2019 עד כה.

לגבי הסקטור הפיננסי מציינים במידרוג, כי הוא "לא השתתף כלל בהנפקות חודש פברואר, אך קצב ההנפקות לא נמוך בהכרח ביחס לחודשים האחרונים. במהלך החודש הקודם הנפיק הסקטור כ-2.6 מיליארד שקל, לעומת כ-780 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2018 וכ-1.7 מיליארד שקל ב-2017, כך שלמרות היעדרות הסקטור החודש, בסך הכול קצב ההנפקות לא נמוך מהתקופות המקבילות, בהתחשב בממוצע ההנפקות החודשי של 12 החודשים האחרונים, אשר עמד על כ-1.4 מיליארד שקל".

בין ההנפקות הבולטות החודש, חברת אקויטל גייסה כ-550 מיליון שקל, אלוני חץ ונמלי ישראל גייסו כ-400 מיליון שקל כל אחת, קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1 גייסה כ-280 מיליון שקל וקבוצת אשטרום גייסה כ-250 מיליון שקל.