אריה דרעי נגד האוצר: "מינהל התכנון חייב לחזור למשרד הפנים"

בנאומו בכנס המרכז לשלטון מקומי לחדשנות 2019, שר הפנים הגדיר את המהלך שעשה כחלון כשנכנס לתפקיד שר האוצר וסיפח אל המשרד את מוסדות התכנון שהיו קודם לכן במשרד הפנים כ"טעות גורלית"

שר הפנים אריה דרעי / צילום: גדי סיארה
שר הפנים אריה דרעי / צילום: גדי סיארה

"מינהל התכנון חייב לחזור למשרד הפנים, זה מקומו הטבעי וכך גם הרשות להתחדשות עירונית" - כך אמר היום שר הפנים והשר לפיתוח הנגב והגליל אריה דרעי בכנס המרכז לשלטון מקומי לחדשנות 2019 שמתקיים באקספו בתל-אביב. מדובר בביקורת חשובה שמעלה דרעי, שכן המהלך הראשון שעשה שר האוצר משה כחלון עם כניסתו לתפקיד, היה לספח אל משרד האוצר את תחום התכנון והבנייה, לרבות וועדות התכנון המחוזיות שהיו בסמכות משרד הפנים, וכן את רשות מקרקעי ישראל שהיתה בסמכות משרד השיכון. גם מטה הדיור והתמ"ל הוקמו תחת קורת הגג של משרד האוצר.

דרעי הוסיף כי: "אני מקווה להמשיך להיות שר הפנים גם בממשלה הבאה, אבל המשרד חייב לחזור ולהיות חזק. זו היתה טעות גורלית שלקחו את משרד התכנון ממשרד הפנים למשרד האוצר. זה טוב ויפה לבנות 20 אלף יחידות פה ושם, אולם אי אפשר לתכנן ולהגדיל ערים ללא מינהל תכנון בידי משרד הפנים. רק משרד הפנים יכול להסתכל על התמונה המלאה בתכנון ערים, כולל אזורי תעסוקה ומסחר המייצרים הכנסות. ערים רבות כגון ראש העין ואחרות עברו שינוים קיצוניים ואנו לא רוצים שיגיעו לגרעונות ומשברים, ולכן בקדנציה הבאה בכוונתי להתמודד עם הסוגיה הזאת ולדרוש שגם רשות המים, התאגידים ורשות החדשנות יחזרו למשרד הפנים. הרשויות המקומיות צריכות משרד פנים גדול וחזק".

בהתייחס לבחירות הקרובות לממשלה אמר דרעי כי הוא משוכנע שבנימין נתניהו יהיה ראש הממשלה גם לאחר ה-9 באפריל, וכי הממשלה היוצאת היתה החברתית ביותר בתולדות המדינה. "רוב תקציב משרדי הלך ל-65% בלבד מהרשויות. רק לרשויות החלשות. זה המשרד החברתי ביותר בישראל" אמר דרעי. "אני חושב שגם תקציבי משרדי החינוך והרווחה, שלא מחולקים נכונה כיום, יחולקו ככה. אסור שהכל יחולק באופן שווה, אלא יותר לרשויות החלשות, שאין להן הכנסות עתק ממגדלי משרדים. הפערים גדולים מאוד בין הרשויות המקומיות".

בנוגע לאיחוד רשויות, אחד הנושאים הפופולאריים שעולים גם לפני בחירות לרשויות מקומיות וגם לפני בחירות לממשלה, אמר דרעי כי "לא יהיה איחוד רשויות, נמשיך לעבוד במתכונת של אשכולות, שבבסיסן חלוקת הכנסות בין רשויות", והוסיף שעד סוף 2019 הוא צופה כי 55% מהרשויות יאוחדו למסגרת אשכולות, שזו "מהפכה חברתית אמיתית".

בסיום אמר דרעי שהממשלה הבאה חייבת להתמודד בצורה אמיתית ולהעביר הרבה מאוד משאבים ותשומת לב לצפון. "אנחנו מאבדים את הצפון", אמר דרעי.

בתגובה לדבריו של דרעי מסר בכיר במשרד האוצר: "הימים של מינהל תכנון שמנוהל באמצעות עסקנים אינטרסנטים הסתיימו ולא יחזרו. בארבע השנים האחרונות, מינהל התכנון מתנהל באופן מקצועי ונקי, עם ביצועי תכנון פי ארבע ממה שהיה בו בימיו תחת שר הפנים. כנראה שהביצועים המצוינים של המינהל, שהביאו לשיא בתכנונים וירידה של מחירי הדיור לראשונה מזה עשור, הם לצנינים בעיניו של שר הפנים. כל עוד הדבר תלוי בנו, מינהל התכנון יישאר במקום שבו הוא משרת את הציבור, ולא יחזור למקום שבו משרת את העסקנים האינטרסנטיים".