למה בשווייץ אוהבים את השטרות הגדולים שכולם שונאים

שווייץ מבודדת יותר ויותר בחיבתה לשטרות בערך גבוה, על רקע החששות ששטרות כאלה יכולים לשמש להעלמת הון מרשויות המס • הבנק המרכזי של שווייץ מנפיק כעת סדרה חדשה של שטרי 1,000 פרנק

השטרות החדשים בשווייץ / צילום: צילום: רויטרס, Jason Redmond
השטרות החדשים בשווייץ / צילום: צילום: רויטרס, Jason Redmond

בעוד מדינות אחרות מצמצמות הנפקות של שטרי כסף בערכים גבוהים על רקע חששות שהם מקילים על חיי העבריינים, הבנק המרכזי של שווייץ מגן על הנפקת סדרה חדשה של שטרי 1,000 פרנק (999 דולר).

שטרי 1,000 פרנק הם הנפוצים ביותר בשווייץ במונחי ערך, ותפוצתם עלתה חדות מאז המשבר הפיננסי לפני עשור ומשברי החובות של אירופה, שכפו על בנקים מרכזיים בה, כולל זה של שווייץ, לעבור לריביות שליליות.

שווייץ מבודדת יותר ויותר בחיבתה לשטרות בערך גבוה על רקע החששות ששטרות כאלו, שקל להעביר ולהסתיר, יכולים לשמש להעלמת הון מרשויות המס, או לממן פעילות לא חוקית.

הבנק המרכזי האירופי הפסיק להנפיק שטרי 500 אירו חדשים בתחילת שנה זו. הוא הודיע שיעשה זאת עוד ב-2016, בנימוק של "חששות שהשטרות עלולים לממן פעילות לא חוקית". ב-2014, סינגפור הפסיקה להנפיק את שטרי 10,000 דולר מקומי, מנימוקים דומים. שטרות קיימים עדיין תקפים בשני האזורים.

השווייצרים מגוננים בתקיפות על השטר הגבוה שלהם. "אין לנו לפי שעה שום אינדיקציה לכך ששטרות בנקאיים בערך נקוב גבוה, ובמיוחד שטר 1,000 פרנק, מסוכנים יותר כי הם משמשים למטרות פליליות", אמר פריץ צורברוג, סגן נשיא הבנק הלאומי השווייצי, במסיבת עיתונאים שבה נחשף השטר החדש.

בשנה שעברה, מועצת המדינה השווייצית הגיעה לאותה מסקנה בתגובה לשאילתות של מחוקקים על מידת הסבירות שבהנפקת השטר. המועצה אמרה שהמחירים והשכר הגבוה בשווייץ מצדיקים את השטרות הגבוהים.

צורברוק אמר שהשטר הגבוה פופולרי כאמצעי תשלום, בייחוד על מוצרים כמו מכוניות, וכן לתשלום חשבונות בדואר. לפי סקר מ-2017 של הבנק הלאומי, 40% מהמשיבים הצהירו על החזקת שטר אחד לפחות של 1,000 פרנק בשנתיים הקודמות, והשטר היה פופולרי במיוחד בין מבוגרים יותר.

ובכל זאת, כמה מומחים אומרים שהיכולת להחזיק כמויות גדולות של מזומנים בקלות הופכת את השטר הזה לפרי בשל לשימוש לרעה.

"שטר 1,000 הפרנק מאפשר העלמת מס ופשע", בשווייץ ומחוצה לה, אמר קן רוגוף, פרופסור באוניברסיטת הרווארד ומחבר הספר "קללת המזומן", הבוחן את השימוש בשטרות גדולים ברחבי העולם. הוא חושב ששווייץ צריכה לבטל בהדרגה את השטר הזה.

"אני לא מתרשם מהטענות שהשטרות הללו הם בשימוש רחב בשווייץ. חלק מזה יכול בהחלט להיות כסף מהעלמת מס ופשע, שמולבן חזרה לכלכלה", הוא אמר.

ב-2016 הונהגה בשווייץ תקרה של 100,000 פרנק על עסקאות במזומן, אם כי המבקרים טוענים שהיא גבוהה מכדי להשפיע באמת. יש עוד מנגנון זהירות שמיועד למנוע אחסון ממושך מדי של שטר 1,000 הפרנק: השטר החדש, כמו שטרות נמוכים יותר, יהפוך בסופו של דבר לחסר ערך.

שווייץ מנפיקה סדרות שטרות חדשות מדי 20 שנה, והשטרות הקיימים מאבדים את כל ערכם אחרי עוד 20 שנה ולא ניתן להחליפם בחדשים. פירוש הדבר הוא שבערך בשנת 2060, השטרות שהונפקו היום יהיו רק טפט קיר חסר ערך.