טבע שוב מאחורי צ'ק פוינט: הסנטימנט השלילי במניה נמשך "בסיוע" של מורגן סטנלי

מניית חברת התרופות נפלה אתמול ב-4.5% בניו יורק, ויורדת כעת בת"א יותר מ-2%, לאחר שבנק ההשקעות מורגן סטנלי שינה כיוון בהמלצתו עליה • בשוק חוששים מפני חשיפה גדולה של החברה לתשלומי פיצויים בתביעות הנוגעות למשככי כאבים אופיואידיים שהובילו להתמכרויות, לאחר שדווח כי החברה הגדולה בתחום, Purdue, צפויה להגיש בקשה להגנה מפני נושים בשל תביעות כאלה

עובד במפעל טבע / צילום: רויטרס, Ronen Zvulun
עובד במפעל טבע / צילום: רויטרס, Ronen Zvulun

מניית טבע  נפלה אתמול ב-4.5% בבורסת ניו יורק ואיבדה היום במהלך המסחר בת"א כ-2.3% מערכה, לאחר שבנק ההשקעות מורגן סטנלי שינה כיוון בהמלצתו על מניית החברה.

רק לפני ארבעה חודשים העלה הבנק את המלצתו למניית טבע  ל"תשואת יתר", ואילו אתמול הוא הפחית שוב את המלצתו ל"תשואת שוק", ההמלצה שבה החזיק קודם לכן במשך שנתיים. במקביל, מחיר היעד למניה, שבנובמבר הועלה מ-20 דולר ל-27 דולר ובפברואר הופחת ל-22 דולר, ירד אתמול ל-17 דולר. מחיר היעד הנוכחי גבוה ב-6.4% ממחיר המניה לאחר הנפילה אתמול.

לדברי האנליסט דיוויד רייזינגר, המצב הנוכחי בטבע "קונסטרוקטיבי", אך שיעור הצמיחה בהכנסות בטווח הארוך אינו ברור. "ההתייצבות במכירות הגנריקה בצפון אמריקה היא חיובית, אבל לאור הפחתת העלויות האגרסיבית והיעדר ראות בצנרת המוצרים מעבר ל-2019, ישנה אי ודאות בכל הקשור לצמיחה אחרי 2019. אנחנו צופים כרגע צמיחה שנתית ממוצעת (CAGR) של 2% בין השנים 2019-2023", כותב האנליסט.

במורגן סטנלי מזהים ערך יחסי טוב יותר במקומות אחרים. "טבע נסחרת כיום בטווח המכפילים ההיסטוריים שלה - 6.5-11 (מכפיל EV/EBITDA), אך אנו חוששים שהעובדה שהיא נסחרת במכפיל גבוה יותר משל המתחרות, 9.5 לשנת 2020 לעומת ממוצע של 7.8 אצל המתחרות, מצביעה על כך שהמכפיל לא צפוי לגדול, על רקע היעדר הוודאות בצמיחה ובשל המינוף הפיננסי הגבוה של טבע".

המשך הסנטימנט השלילי בטבע

רייזינגר מעריך שטבע תצמח בשיעור שנתי ממוצע של 5% ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בשנים הקרובות, והרווח הנקי למניה יגדל בתקופה זו ב-8% בממוצע. עם זאת, הוא דווקא צופה עלייה במינוף: "יחס החוב ל-EBITDA צפוי לגדול ל-5.4 ב-2019 לעומת 5 ב-2018, בשל ירידת ה-EBITDA של טבע בשנה זו", הוא כותב.

רייזינגר סבור שטבע תציג ב-2019 תוצאות טובות יותר מהתחזיות, בזכות מכירות מוצרים חדשים וקיצוץ בעלויות. עם זאת, בטווח הארוך יותר הוא סבור שאי הוודאות בקשר לצמיחה והמינוף הגבוה יגבילו את המכפילים שלפיהם טבע נסחרת. להערכתו, טבע נסחרת בשווי הוגן כיום. זאת, בניגוד להערכתו לפני ארבעה חודשים, אז ציפה "לשיפור מתמשך בתוצאות הפיננסיות של טבע ובתפיסה של המשקיעים את המניה".

טבע, בניהולו של קאר שולץ, נסחרת בניו יורק ובת"א בשווי 18.4 מיליארד דולר - שווי שמצביע על כך ששוב היא נסוגה  להיות החברה הישראלית השנייה בגודלה בוול סטריט, אחרי צ'ק פוינט שנסחרת כיום בשווי של 18.6 מיליארד דולר.

מניית טבע סובלת בשבועות האחרונים מסנטימנט שלילי, שהתחיל עם פרסום תחזית פושרת לתוצאות 2019, והמשיך עם חששות מפני חשיפה גדולה של החברה לתשלומי פיצויים בתביעות הנוגעות למשככי כאבים אופיואידיים שהובילו להתמכרויות - לאחר שדווח שהחברה הגדולה בתחום, Purdue, צפויה להגיש בקשה להגנה מפני נושים בשל תביעות מסוג זה.