הסכם הסחר מתרחק? היצוא הסיני נפל ב-20% בפברואר

נתוני סחר מדאיגים שפורסמו הבוקר בסין מחלישים את הכלכלה השנייה בעיצומי שיחות הסחר • גם היבוא הסיני נפל מעבר לצפוי, והחולשה בביקושים בסין מעיבה על שותפות הסחר • הבורסה בשנחאי צוללת ב-4.4%

הנשיאים שי וטראמפ בנובמבר 2017/ צילום: רויטרס
הנשיאים שי וטראמפ בנובמבר 2017/ צילום: רויטרס

נתוני הסחר שפורסמו הבוקר (ו') בסין מעלים את החשש כי הסכם הסחר מול ארה"ב מתרחק, כאשר היצוא הסיני נפל ב-20% בחודש פברואר. אמנם הכלכלנים בשוק צפו ירידה ביצוא בחודש החולף, ולו בגלל חופשת החג בסין בתחילת פברואר, אך הם ודאי לא ציפו לנתון כזה מדאיג. מדד שנחאי הסיני צנח ב-4.4% בתגובה לפרסום הנתונים.

הכלכלנים בשוק העריכו כי היצוא הסיני ייפול ב-1.4% בפברואר, הרבה מתחת לנתון בפועל, ומה שמחליש את הסינים דווקא בעיצומי שיחות הסחר, שלא נראים כעת קרובים לסיום כפי שניתן היה לחשוב בשבוע שעבר. מנגד, גם היבוא הסיני נפל מעבר לצפוי. היבוא נפל ב-5.2% בפברואר לעומת התחזיות המוקדמות של הכלכלנים לירידה של 1.4% בלבד.

בתוך כך, היבוא הסיני של מוצרים מארה"ב רשם את הירידה החדה שנרשמה מעולם. החולשה בביקוש הסיני משפיעה באופן משמעותי על שותפות הסחר המרכזיות שלה ועל הסחר העולמי, כך שסין לא נמצאת במילכוד לבדה. הסיפור המרכזי הוא ההאטה העולמית, וסין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, בראשה.

עומק ההאטה בסין עוד לא ידוע. הנתון כעת שפורסם מתווסף להורדת תחזית הצמיחה על ידי הממשל הסיני לכיוון של 6.0%-6.5% לעומת צמיחה של 6.6% ב-2018, וזאת לאחר פרסומם של נתוני ייצור חלשים. רק בשבוע שעבר ה-OECD הוריד את תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית, וציין כי התמריצים הפיסקאליים והמוניטאריים שסין מספקת לאחרונה לא יהיו יעילים מספיק על מנת לעצור את ההאטה.

נזכיר כי מדד מנהלי הרכש לענף התעשייה בסין עלה ל-49.9 נקודות בפברואר, רמה שמצביעה על קיפאון בפעילות בצל החולשה בביקושים ליצוא.

לגבי חידוש שיחות הסחר, נציג המשלחת האמריקאית אמר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" כי לא נקבעה פגישה לחידוש הדיונים, אך "שני הצדדים מסכימים כי יש התקדמות משמעותית. אנחנו עדיין לא שם, אבל קרובים יותר מתמיד".