בית הנבחרים בארה"ב קיבל החלטה בגנות משטמה גזענית

ההחלטה הייתה אמורה להיות סטירת לחי לצירה המוסלמית אילחאן עומאר, שפרסמה הצהרות אנטי-ישראליות ו/או אנטישמיות, אך הנוסח המקורי שלה רוכך • עומאר עצמה הצביעה בעד ההחלטה, יחד עם כל הסיעה הדמוקרטית ורוב גדול של צירי המפלגה הרפובליקאית

אילחן עומאר וננסי פלוסי. חיים קלים לא יהיו לנשיא ארה"ב / צילום: רויטרס
אילחן עומאר וננסי פלוסי. חיים קלים לא יהיו לנשיא ארה"ב / צילום: רויטרס

בית הנבחרים של ארה"ב קיבל אמש ברוב גדול החלטה בגנות משטמה גזענית. היוזמה להחלטה נולדה מהמחלוקת סביב התבטאויות אנטי-ישראליות ו/או אנטישמיות שהשמיעה הצירה המוסלמית אילחאן עומאר בשבועות שחלפו.

ההחלטה, שאין לה תוקף מחייב, נועדה לשים קץ לחילוקי דעות קשים שמפלגים את המפלגה הדמוקרטית: האם כל ביקורת על מדינת ישראל ומדיניותה היא, אוטומטית, התקפה אנטישמית, או שביקורת כזו היא נושא לגיטימי לדיון ציבורי, בדיוק כמו מדיניות ממשל טראמפ כלפי סין, למשל.

ובמילים אחרות: האם ההתבטאויות השליליות של עומאר על ישראל ועל תומכיה בארה"ב מטילות על המפלגה הדמוקרטית רפש אנטישמי, או שהן פותחות עידן חדש ביחסים בין ישראל לארה"ב, עידן שבו היחסים ביו שתי המדינות נתונים לביקורת ציבורית, כמו היחסים עם כל מדינה אחרת, בהתאם להלכי הרוח של הדור החדש במפלגה הדמוקרטית, שבשבילו ישראל שוב אינה קודש הקודשים.

למעשה, ההחלטה אינה עוסקת ישירות בעמדות כלפי ישראל. מטרתה היא להפגין לכידות של מפלגה ששואפת להתנער מכל שמץ רבב אנטישמי, שאולי דבק בה בגין ההתבטאויות האנטי-ישראליות של מעט מציריה, ובראשם עומאר. יחד עם זאת, שמה של עומאר אינו מוזכר בה כלל, עובדה שאפשרה לה להצביע בעד הצעת ההחלטה יחד עם כל חברי סיעתה. אליהם הצטרפו רוב חברי הסיעה הרפובליקאית. ההחלטה התקבלה ברוב של 427 קולות מול 23 קולות.

כל אומרי ה"לא" הם צירים רפובליקאים, שמחו על כך שנוסח ההחלטה אינו נוקב בשמה של עומאר ושהוא אינו ממוקד באנטישמיות בלבד. הנוסח המקורי נועד אמנם להיות קול קורא נגד אנטישמיות, מהלך שנועד למרק את המפלגה הדמוקרטית מהאשמות של רפובליקאים כי היא נהפכת בהדרגה לסניף האמריקאי של מפלגת הלייבור הבריטית, ושעומאר היא הגרסה המקומית של ג'רמי קורבין, מנהיג הלייבור, שקנה לו מוניטין כאנטישמי מובהק.

אבל הפלג הליברלי של המפלגה הדמוקרטית, לרבות שלושה מועמדים לנשיאות, ברני סנדרס, אליזבת וורן וקמאלה האריס וכן הצירים השחורים, התנגד לנוסח המקורי וטען שמדובר בהתנפלות של הממסד על אישה שחורה. יתר על כן, אמרו בעלי בריתה של עומאר, הצירה עצמה היא קורבן של איסלמופוביה. הם הביאו כדוגמה כרוז שמציג את עומאר על רקע המגדלים התאומים שקורסים תחתיהם בלהבות בפיגועי 11 בספטמבר.

בעקבות זאת, ולמרות התנגדות של מחוקקים יהודיים, רוכך הנוסח המקורי והוא יוצא נגד עוולות רבות שמציקות לחברה האמריקאית: אנטישמיות, איסלמופוביה וגילויי משטמה כלפי היספנים, אסייתים וחברי קהילת להט"ב.

יתר על כן, ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים והאישה החזקה ביותר במפלגה הדמוקרטית, התייצבה אתמול להגנת עומאר. "ההחלטה הזו אינה עוסקת בה", אמרה המנהיגה הדמוקרטית. "ההחלטה הזו עוסקת בכל מיני צורות של משטמה".

כמה מחוקקים רפובליקאים שמו ללעג את התקינות הפוליטית שביסוד הנוסח המרוכך. "למדנו את כל זה בגן הילדים: תהיו ילדים טובים", אמר הציר הרפובליקאי דאגלס רולינס. "כמה דפים נדרשים כדי לשנן, 'משטמה זה רע'"?

עומאר, ממדינת מיניסוטה, מאזור שבו חיים אמריקאים רבים ממוצא סומלי, היא כוכב עולה בקונגרס, על אפם ועל חמתם של מתנגדיה - והם רבים - בקהילייה הפרו-ישראלית והפרו-טרמאפאית בוושינגטון, שתי קהילות שבמקרים לא מעטים חופפות זו את זו. קצפן של אלה רק מגביר את האטרקטיביות שלה.

לפני כמה ימים, כמה שבועות לאחר שהתנצלה על אמירה אנטישמית קלאסית, חזרה עומאר לסורה, והפעם בערב של שאלות ותשובות בחנות ספרים בוושינגטון. בדיון עם קהל ליברלי, עלתה הסוגיה כיצד מותחי הביקורת על עומאר נוהגים להגדיר את ביקורותיה על ישראל כאנטישמיות. עומאר טענה, כי השימוש בתווית זו נועד להחניק את הביקורות האלה.

"אני רוצה לדבר על השפעה פוליטית בארץ הזו שלפיה זה בסדר גמור שאנשים יקדמו ברית נאמנות למדינה זרה", היא אמרה. הרמז הובן מיד: לפעילים פרו-ישראליים בארה"ב יש "נאמנות למדינה זרה". מדוע זה קביל למתוח ביקורת על ההשפעה הפוליטית של ארגון בעלי הנשק בארה"ב (NRA), תעשיות הנפט, או חברות התרופות הגדולות, אבל לא על אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון? היא שאלה.