משה כחלון: "תומכים בהקמת שדה תעופה חלופי בנבטים"

הממשלה הבאה תצטרך ככל הנראה להחליט על האזור שבו יוקם שדה התעופה הבינאלומי השלישי של ישראל • ישנה מחלוקת לגבי המיקום האפשרי: חלק תומכים בהקמתו ברמת דוד שבצפון, וחלק מעדיפים את נבטים שבנגב

משה כחלון / צילום: רפי קוץ
משה כחלון / צילום: רפי קוץ

"אנחנו תומכים ונתמוך בשדה התעופה שיהיה בנבטים. יש בעיות, אבל גם זה בטיפול" - כך אמר שר האוצר משה כחלון בכנס פעילים שכינס השבוע בעפולה. 

בשעה שהמחאה על סגירת על שדה דב, שצפויה לצאת לפועל ב-1 ביולי 2019, תופסת את הכותרות, החלטה נוספת שצריכה להתקבל, ככל הנראה כבר בממשלה הבאה, היא על האזור שבו יוקם שדה התעופה הבינלאומי החלופי של ישראל: האם ברמת דוד שבצפון הארץ (עמק יזרעאל), כפי שהממשלה מעדיפה נכון לעכשיו - או בנבטים שבנגב (בתחום שיפוטה של העיר דימונה).

מבחינת מנהל רשות התעופה האזרחית, יואל פלדשו, השדה השלישי של ישראל (אחרי נתב"ג ונמל התעופה רמון) צריך לקום ברמת דוד. בכנס תעופה שנערך בחודש מאי האחרון אמר פלדשו כי "יהיו לנו 3 שדות תעופה בישראל, ולא חשוב מה אומרים. רמת דוד יהיה שדה שישמש גם את חיל האוויר וגם את התעופה האזרחית".

הנימוקים לטובת הקמה של שדה חלופי בעמק יזרעאל מתמקדים בעיקר במתן שירות תעופתי לתושבי הצפון, הן לנוסעים והן לתושבים בהיבט של מקומות תעסוקה. עם זאת, יש גם ההתנגדות עזה לאור החשש לפגיעה במשאבי הטבע, יצירת עומסי תנועה וזיהום אוויר. אלטרנטיבה נוספת שנבחנת היא הקמת שדה התעופה בנבטים שבנגב והיא מגובה בתמיכה של ראשי רשויות באזור שבחודש ספטמבר האחרון, ערב הבחירות לרשויות המקומיות, אף שיגרו מכתב אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אל כחלון, אל שר התחבורה, ישראל כ"ץ ואל שר הפנים והשר לפיתוח הפריפריה, הגליל והנגב, אריה דרעי. במכתב הם קראו להקמה של נמל תעופה משלים בנגב, מהלך שאותו הוא מגדירים כ"מעשה הציוני ביותר שיכול להתרחש בישראל בעשור הקרוב. אין חולק על כך שהקמת פרויקט לאומי בסדר גודל כזה יהווה מקפצת זינוק משמעותית לתנופת פיתוח הנגב, אשר התחזיות הדמוגרפיות צופות לו גידול של מיליוני תושבים בעשורים הקרובים".

תנאי הסף להקמת השדה המשני כוללים שטח של 3,000 דונם לפחות וקיומן של מסלולי המראה באורך של 3.3 ק"מ. שני האזורים האמורים עומדים בתנאים אלה. הבעיה העיקרית בנבטים היא הקרבה לשדה התעופה הצבאי במקום, לצד העובדה שנמל התעופה רמון, שלאחרונה החל לפעול גם בטיסות בינלאומיות, מהווה שדה שישרת את תושבי הדרום - למרות שהוא נמצא במרחק מה - בשעה שנמל התעופה ברמת דוד יכול לשרת פלח גדול של אוכלוסיית הצפון.

ממטה המאבק נגד שדה התעופה בעמק יזרעאל נמסר: "אנחנו מברכים על הדברים של שר האוצר, אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד. בשטח, הגורמים שתחת אחריותו מקדמים במרץ את הרס עמק יזרעאל והפקרת הדרום. אנחנו לא יכולים שלא לשאול: מי מרוויח מכל זה? הרי מישהו בטוח גוזר קופון".