אקזיט בתחום המכשור הרפואי: אורתוספייס הישראלית נמכרת בעד 220 מיליון דולר

המרוויחה העיקרית מהמכירה לחברה האמריקאית סטרייקר היא הקרן הישראלית טריוונצ'רס • אורתוספייס פיתחה מעין כרית המושתלת בכתף ומחליפה ניתוח לתיקון קרעים בגיד הכתף • ענת סגל, שהייתה מנכ"לי חממת קסניה כשהחברה הוקמה: "הרעיון נחשב בזמנו קצת הזוי, ולא התקבל בכנסי האורתופדים הגדולים. זה היה גבול דק בין תעוזה לוואט דה פאק"

מכשור רפואי / צילום: Shutterstock
מכשור רפואי / צילום: Shutterstock

חברת אורתוספייס הישראלית תירכש על ידי החברה האמריקאית סטרייקר בסכום של עד 220 מיליון דולר: 110 מיליון דולר יתקבלו מיידית ועד 110 מיליון דולר יתקבלו בהתאם לעמידה באבני דרך. החברה פיתחה ומשווקת מכשיר לטיפול בפציעות ודלקות חמורות בכתף, כתחליף לניתוח. המוצר הוא מעין כרית עשויה מחומר פלסטי מתכלה המושתלת בכתף בפרוצדורה זעיר פולשנית ומהווה תחליף למערכת בלימת הזעזועים הטבעית של הגוף.

עסקה זו מסמלת את שובם של האקזיטים בתחום המכשור הרפואי הקלאסי (שלא בתחום הבריאות הדיגיטלית). המרוויחה העיקרית היא קרן המכשור הרפואי הישראלית טריוונצ'רס (TriVentures), שהייתה בין המשקיעות העיקריות בסבבים המאוחרים של החברה. משקיעות אחרות בחברה הן קרן Innova Health (אינובה הלת'), אשר השקיעה בסבבים האחרונים שלה והפכה לבעלת כ-75% ממנה, וכן קרן JJDC של חברת המכשור הרפואי ג'ונסון אנד ג'ונסון וחברת סמית' אנד נפיו. חממת קסניה, שבה הוקמה החברה, מכרה את אחזקותיה באורתוספייס לאינובה (שאז נקראה Healthpoint Capial) בתחילת ב-2015 ורשמה רווח של 6.2 מיליון שקל.

עד היום גייסה אורתוספייס כ-30 מיליון דולר כך שמדובר בהחזר נאה על ההשקעה, בעיקר עבור הקרנות שנכנסו לחברה בשלבים המאוחרים.

המוצר הושתל במעל ל-20 אלף איש

אורתוספייס הוקמה ב-2009 כספין אוף של הסטארט-אפ ביופרוטקט מחממת קסניה, שפיתח מוצר דומה לתחום של מניעת נזקים של הקרנות לטיפול בסרטן הערמונית. הכרית העשויה מחומרים פלסטיים מתכלים שפיתחה ביופרוטקט, נועד להרחיק את האזורים הרגישים מן הערמונית בעת ביצוע ההקרנה. החברה התפתחה לאט, אך בשלב כלשהו עלה הרעיון כי כרית דומה באותה שיטה של השתלה זעיר פולשנית יכולה לשמש לפונקציה של ריכוך זעזועים בכתף, בזמן ההחלמה של הגיד.

לדברי ענת סגל, שהייתה מנכ"לית חממת קסניה כשהחברה הוקמה: "אורתוספייס היא דוגמא יפה למה שמתכוונים כשאומרים שצריך אקוסיסטם כדי להקים חברות מכשור רפואי. היא הוקמה על ידי אסף דקל שניהל אז חברה בחממת קסניה בשם ניטסטיץ', שנחשבה להבטחה גדולה של החממה אבל בסופו של דבר לא הצליחה. יום אחר אמרנו לדקל - תעיף מבט פה, אולי תוכל לעזור לביופרוטקט, וכשהוא בחן את הטכנולוגיה שלה, עלה לו הרעיון לשימוש נוסף במוצר, לתחום הכתף". דקל שימש לפני כן כרופא אורתופד במשך 15 שנה, וכיהן במשרות ניהוליות במספר חברות מכשור רפואי בשלבי הקמה ראשונים.

סגל: "הרעיון נחשב בזמנו קצת הזוי, ולא התקבל בכנסי האורתופדים הגדולים, משום שלא היה הסבר ברור מדוע השתלת כרית כזו שמונעת כאב וחיכוך, גם עוזרת לריפוי". כיון ההערכה היא כי המוצר מונע תהליכים דלקתיים סביב אזור הכאב שמונעים את הריפוי. כך או כך, ניסיונות ראשונים בבעלי חיים ואחר כך פרוצדורות סלקטיביות מאוד בבני אדם באירופה, הראו תוצאות טובות. "עד היום המוצר הושתל במעל 20 אלף איש, ואני מכירה אישית אנשים שהוא עזר להם", אומרת סגל. "זה היה גבול דק בין תעוזה לוואט דה פאק".

החברה קיבלה אישור שיווק באירופה ב-2010, והחלה במכירות דרך מפיצים. ב-2011 בוצע הגיוס המשמעותי הראשון, מטריוונצ'רס. ב-2014 החלה בניסוי קליני בארה"ב ולאחר שקיבלה אישור FDA לשיווק בארה"ב, נכנסו משקיעי הסבב האחרון בראשון הלת'פוינט-אינובה.

לדברי סגל: "אנחנו מעריכים שהאקזיט יעשה שירות טוב גם עבור ביופרוטקט, שכבר רושמת הכנסות ומתממנת בעיקר מהכנסותיה, וגם נמצאת בניסוי קליני בארה"ב. תמיד אמרנו שביופרוטקט הוא פלטפורמה לפיתוח של מוצרים נוספים, מעבר למוצר למניעת תופעות לוואי של טיפולים בסרטן הערמונית, אם כי גם זה מוצר משמעותי. עכשיו יש לנו הוכחה ראשונה לכך". ביופרוטקט הוקמה ב-2004 על ידי שאול שוחט, ד"ר אדריאן פז, פרופ' אבי דומב ופרופסור רמי בן יוסף.

עבור אינובה הלת' זוהי אחת ההשקעות הראשונות בישראל, אולם ייתכן שלאור ההצלחה, תגדיל החברה את פעילותה בארץ. לדברי טים ברקוביץ', מנכ"ל הקרן, וד"ר אריאלה גולומב, סמנכ"לית בקרן: "כשפגשנו את אורתוספייס לראשונה היה להם כבר אישור שיווק באירופה והם כבר ביצעו 4,000 פרוצדורות, אך היו להם הרבה משקיעים קטנים וצורך בסכום משמעותי של כסף למימון ניסוי בארה"ב ובניית מערך מכירות. אחרי תקופה של היכרות השקענו בחברה, וזו הייתה השקעה נהדרת עבורנו.

כיום אנחנו מנהלים קרן עם סכום פנוי להשקעה בארה"ב, אירופה וישראל. אנחנו מאמינים שישראל היא שוק חשוב עבורנו. אנחנו מחפשים חברות שיהיה להם אישור שיווק כלשהו, באירופה או בארה"ב, מתחומים כמו אורתופדיה, שריר ושלד, כלי דם ובריאות האישה, ופתוחים גם לשמוע על חברות נוספות בתחום המכשור הרפואי, בשווקים שבהם ישנו צורך גדול ללא מענה. בעוד כחודש נגיע לביקור בישראל".

מיכל גבע, שותפה בטריוונצ'רס: "אנחנו שמחים מאוד להיות חלק מהמסע של ד"ר אסי דקל שהמציא את הטכנולוגיה ופיתח את הקונספט ואיתי ברנע שהוציא את הפעילות לפועל דרך ניסויים קליניים אינטנסיביים ותהליכים רגולטוריים בכשלושים מדינות והבאת הטיפול לעשרים אלף מטופלים. טריוונצ'רס ליוותה אותם לאורך השנים בהשקעות, בבורד ובאופן שוטף. הצלחת החברה טמונה בצוות המצויין ובצורך האמיתי בפתרון לבעיה הרפואית בטיפולי הכתפיים".

אורתוספייס מנוהלת על ידי איתי ברנע, אשר הצטרף לחברה ב-2010, כאשר החברה נכנסה לשלב המכירות הראשונות. ברנע היה בעבר בכיר בתחום המכירות בחטיבת הטכנולוגיות הניתוחיות של ג'ונסון אנד ג'ונסון (Ethicon) וכן מנכ"ל חברת Surgical Structure שנמכרה לתאגיד C R Bard ב-2009.

סטרייקר , הרוכשת, היא חברה אמריקאית, אחת החברות המובילות בעולם בתחום המכשור הרפואי עם דגש על אורתופדיה. החברה הוקמה ב-1941 ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 71 מיליארד דולר. בעבר כבר ביצעה סטרייקר רכישות של מספר חברות בעלות זיקה ישראלית: סיטטליין שפיתחה מכשיר קולונוסקופיה עם שרוול חד פעמי, שנרכשה ב-150 מיליון דולר ב-2006 (אולם הפיתוח לא צלח והפעילות נסגרה), סורפס הישראלית-אמריקאית שפיתחה סטנטים לטיפול בדימום תוך מוחי ונרכשה ב-135 מיליון דולר ב-2012, ואקטיוויוז שפיתחה מכשיר לניווט בתוך הריאות ונרכשה ב-2013 תמורת 20 מיליון דולר.

תעודת זהות: אורתוספייס

תחום פעילות: טיפול זעיר פולשני לקרעים בגיד הכתף

שנת הקמה: 2010

מנכ"ל: איתי ברנע

מייסד: אסף דקל וחברת ביופרוטקט

עובדים: כ-30 בקיסריה