חזית המדע | פודקאסט

הקשר המפתיע בין בעיות זקפה לביטוחי חיים ובריאות

האם גבר ספורטיבי הוא בהכרח יותר בריא? • מה יותר בריא לגוף: לעשות ספורט או לישון? • ואיך נדע אם אנחנו בריאים רק כשנסתכל למטה בין הרגליים • האזינו לפרק השני של הפודקאסט החדש "חזית המדע - סיפורים מפתיעים על הטבע שלנו"

גבר פצוע ועייף/ אילוסטרציה: שאטרסטוק
גבר פצוע ועייף/ אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם גבר רזה וספורטיבי הוא בהכרח יותר בריא? מה יותר חשוב עבור הגוף: לעשות ספורט או לישון? ומה לעזאזל הקשר בין זיקפת הבוקר לבין ביטוח בריאות וביטוח חיים?

היי. אני גלי וינרב, כתבת מדעי החיים של גלובס. ברוכים הבאים לפרק השני של "חזית המדע" - סיפורים מפתיעים על הטבע שלנו. במוקד הפרק שלנו הפעם - בריאות הגבר וכן, גם הקשר בין הזיקפה הגברית לבריאות. אבל לפני שנצלול לעומק, נכיר קודם את החוקר המרכזי שילווה אותנו בפרק הזה.

קוראים לו סטיבן לם, הוא פרופסור, ראש המרפאה לרפואת הגבר באוניברסיטת ניו יורק, הוא בן 69, נשוי ואב לחמישה. יש לו גם כמה תובנות ומסקנות רדיקליות לגבי כל מה שנתפש במציאות המערבית שלנו כבריא וטוב עבור גברים ובכלל.

את התובנות שלו על בריאות גברים מלמד פרופסור לם בקורס שנושא את השם הפרובוקטיבי "הגבר, יצור בסכנת הכחדה" ומשתתפים בו רופאים בכירים. האמת היא שזה קצת מוזר לדבר על הגבר כייצור נכחד ועל רפואת הגבר בפרט. הרי כל הרפואה היא רפואת הגבר, זאת לפחות ההנחה הרווחת. אבל לם כופר בהנחה הזאת. לדבריו נשים, באופן מפתיע, מטפלות בבריאות שלהן הרבה יותר טוב. לנשים יש קשר מתמשך עם רופאים ועם הגוף שלהן. הן מגיעות לרופא סביב עניינים הקשורים למחזור החודשי, מניעת היריון, ואחר כך היריון ולידה. הן מבצעות בדיקות פאפ ושד תקופתיות. גברים, לעומת זאת, מסביר לם, עוזבים את רופא הילדים כשהם מסיימים את התיכון ולפעמים, הפעם הבאה שהם רואים רופא היא כשהם מגיעים לחדר מיון עם התקף לב.

נשים הן גם פציינטיות הרבה יותר ממושמעות: אם למשל אמרו להן שהן צריכות לעשות ממוגרפיה פעם בשנתיים - אז זה בדיוק מה שהן יעשו. בהכללה, כמובן. גבר לעומת זאת, הוא יצור רגיש - את זה לא אני אומרת, אלא פרופסור לם - וצריך לדבר איתו אחרת. אם ינחיתו עליהם הוראות הם לא יקשיבו ולא יטפלו בעצמם.

הפתרון שמצא לם לעניין הזה, נשמע כאילו לקוח מעולמות הקואצ'ינג נניח. יש לו ממש אסטרטגיה שלמה - איך לדבר עם מטופל גבר ולגרום לו לקחת את האחריות על בריאותו. וככה זה עובד: כשגבר צעיר מגיע אליו לקליניקה, לם יושב מולו ומשרטט לנגד עיניו קו. בצד אחד שלו לם כותב את המילה 'בריאות', ובקצה השני את המילה 'חולי'.

לם מבקש מהמטופלים שלו למקם את עצמם על הרצף הזה - ובדרך כלל, הוא אומר, הם ממקים את עצמם קרוב יותר למילה בריאות. אז הוא שואל אותם 'מה אתם מתכוונים לעשות כדי שבביקור הבא בקליניקה, הם יהיו קרובים יותר לקצה של הבריאות'. אז אם, למשל, הם מספרים שהם מתעמלים חמש פעמים בשבוע, לם יציע להם להשקיע מעכשיו גם בתזונה, או בשינה.

זאת אגב לא סתם דוגמה, מסתבר שזו בעיה אמיתית: הרבה גברים עושים יותר מדי ספורט. גם לם עצמו מודה שנפל בזה, ואומר. "חבל שלא הייתי קצת יותר זהיר. לא הייתי חייב לקרוע את השרירים והגידים שלי". בקיצור, מאזינים יקרים, לפי פרופסור לם אין צורך להרים משקל שהוא פי כמה וכמה ממה שאי פעם תרצו או תצטרכו להרים במציאות, רק כדי לשמור על כושר. לם אומר שזה בסך הכל משחק מנטלי ומצ'ואיסטי שאין בו שום צורך. הספורט חשוב כדי להיות בתנועה, אבל רק אם עושים דברים פונקציונליים ולא נכנסים לאיזה טירוף תחרותי. ובכלל, אם כבר, אז שינה היא חשובה כמו מזון ומים - יותר מפעילות גופנית.

"כשלא ישנים טוב - עלולים למות מזה", הוא מסביר. "מי שלא ישן טוב לאורך זמן, ובעיקר מי שסובל מדום נשימה בשינה, מתחיל לסבול גם ממחלות מטבוליות, כלומר השמנה וסוכרת, ומפגיעה בכלי הדם שגורמת למחלות לב. כל הפגיעות הללו מדרדרות עוד יותר את מצב השינה".

ההגדרות של לם מאוד קיצוניות. הוא אומר שללכת לעבודה עייף זה כמו ללכת לעבודה שיכור. זה משפיע לא רק על התחושה אלא גם על התפקוד. הרבה בעיות חרדה, דיכאון, היפר אקטיביות או אפילו בעיות לב, נובעות פשוט ממחסור בשינה. לטענת לם, בעיות שינה הן נפוצות בהרבה מכפי שנהוג לחשוב. "אם אתם אומרים, 'אין לי שום בעיית שינה כי אני נרדם בכל מקום', כנראה יש לכם בעיה באיכות השינה, או שאתם ישנים מעט מדי. אם אתם לוקחים את העייפות כדבר מובן מאליו - דעו שזה לא חייב להיות כך. אם יש לכם כאב ראש כשאתם מתעוררים, אם יש לכם בעיות ריכוז, נסו בדיקת שינה.

ומה לגבי השמנה? גם כאן הגישה של לם לא שגרתית. השורה התחתונה של הדברים שלו היא כל כך חריגה שכדאי לשים אותה מראש על השולחן: לם חושב שהבסיס לטיפול נכון בשמנה הוא טיפול תרופתי. לא ספורט, לא שינוי הרגלי תזונה. אלא תרופות.

והנה ההסבר. במשך שנים, לם שאל את עצמו, מדוע אנשים משמינים? ובמיוחד, מדוע ברוב המוחלט של המקרים הם עולים במשקל אחרי שהתאמצו כל כך לרזות? או שהם טיפשים, או שלא אכפת להם, או שיש חסם ביולוגי. כיוון ששתי האפשרויות הראשונות לא נראות לו הגיוניות, זו חייבת להיות השלישית, מסביר לם ובאמת התברר שהשמנה מונעת מהורמונים שמאותתים למוח מה ואיך לאכול.

"נראה שהגוף מתייצב על משקל מסוים ולא מוכן לזוז ממנו. ואז, בכל כמה שנים, יש עלייה במשקל והתייצבות על רף גובה חדש. ומתי זה קורה? ב-95% מהמקרים אנשים עולים במשקל כאשר החיים שלהם בכאוס. זו תגובה כמעט ישירה ללחץ נפשי ולבלגן בחיים, שגורם להפרשה של אדרנלין, לבעיות שינה, ולכן גם להשמנה", כך הוא אומר.

לאור זה, לם חושב שאין שום הגיון באיך שהרופאים מתייחסים היום להשמנה. מטופל מגיע לרופא, שאומר לו שאם הוא רק ירזה, מצבו הבריאותי ישתפר. המטופל מגיע שוב - והוא לא רזה. אז הרופא מציע לו לרזות שוב, וכשהוא חוזר בפעם השלישית לא רזה, אם הוא בכלל חוזר, כי הרי הוא מובך מהסיטואציה, אז הרופא כבר יוותר ולא יעלה את זה יותר - ובעצם יוותר על הבריאות של אותו מטופל. זה קורה למרות שיש לרופא המון מה להציע למטופל, גם אם הוא נשאר שמן: מעקב לאיתור מוקדם ומניעה של התפתחות סוכרת והתקפי לב, מעקב אחרי לחץ דם, טיפול בדלקות, טיפול באיכות השינה - לא חסר.

ולגבי ההשמנה עצמה?: תרופות, כאמור. "יש תרופות חדשות וטובות שעוזרות להפחית משקל", הוא אומר, המועדפת עליו היא GLP1. "היא יוצרת שובע, מאיטה את ריקון הקיבה. הפתרון הזה נשמע לפרופסור לם טוב יותר מאשר 'כוח רצון'".

ואחרי שדיברנו קצת על ספורט והשמנה ותודעת בריאות, אפשר לעבור סוף כל סוף לדבר על זקפה. לם מספר שהוא גילה שאם הוא רוצה לעורר מודעות בקרב מטופליו הגברים, למשל בנוגע למחסור בשינה נחוצה, ואם שום דבר שהוא אומר להם לא עוזר, בסוף הוא שולף את הקלף המנצח - והאמיתי - לפיו אם לא ישנו את הרגלי השינה שלהם, בשלב מסוים הזקפה שלהם תיפגע, אולי באופן בלתי הפיך. הוא גילה שזה הדבר הכי יעיל לומר לגבר כדי שיטפל בעצמו.

לפני כמה שנים ישב לם בתוכנית טלויזיה של הווארד סטרן, והצהיר: 'אני יודע למי בחדר הזה יש בעיות זקפכה, רק מלהסתכל עליו!'. בעוד הגברים באולפן מנסים להפוך בלתי נראים, הסביר לם שזיקפה היא ברומטר לבריאות הגבר, לא פחות, ואם הוא רואה גבר שנראה לו לא בריא, הוא יכול לנחש שיש לו גם בעיות זקפה. יותר מכך, בעיות זקפה מנבאות את החולי. לפי לם, אם סוכני ביטוח היו יכולים לשאול גברים שאלה אחת בלבד כדי לדעת אם כדאי להם לבטח אותם, והשאלה הייתה צריכה להיות: האם אתה מתעורר עם זקפה בבוקר.

והנה ההסבר: בפין ישנם את כלי הדם הקטנים ביותר, ולכן הזקפה, או העדרה, מעידה על מחלת כלי דם, שהיא חלק משמעותי מכל הסינדרום המטבולי, הרבה לפני שיש לכך סימנים אחרים. כשהדם לא זורם טוב - זה אומר שהעור לא בריא, הכבד לא בריא, הלב לא בריא וגם הפין לא בריא.

בדיוק משום כך, ויאגרה היא לא התשובה הנכונה למי שיש לו בעיות זקפה, אומר לם ויש לו המלצה לגבר עם בעיות זקפה: "אם תישן טוב יותר, אם תפסיק לעשן, אם תרזה - הפין יעמוד. כשיש בעיה בזקפה, הפין אומר לך שאתה צריך להיות יותר בריא".

■■

קראו את המחקר המלא

האזינו לפרק הקודם