האמריקאים חוקרים את בנק הפועלים, ועורכי הדין הם המרוויחים הגדולים

ההפרשות בגין החקירה בארה"ב מסתכמות ב-2.3 מיליארד שקל, נוסף על הוצאות משפטיות של 800 מיליון שקל • את הבנק מלווים בחקירה עו"ד פיני רובין ממשרד גורניצקי, עורכי דין אמריקאים ומשרד רואי החשבון דלויט, שאחראי על מסד הנתונים האדיר המועבר לרשויות בארה"ב

אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים / צילום: איל יצהר
אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים / צילום: איל יצהר

אין זה סוד שההסתבכות של בנק הפועלים בחקירות בארה"ב גובה ממנו מחיר גבוה. הבנק הפריש ברבעון האחרון של השנה כ-920 מיליון שקל בגין החקירה, בחשד כי סייע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס, מה שפגע בתוצאותיו לשנת 2018 - שהייתה אמורה להיות שנת שיא.

ואולם, מהדוחות עולה כי יש גם מי "שמרוויחים" מהסתבכויותיו המשפטיות של הבנק - היועצים המשפטיים למיניהם בחקירה. מהדוחות עולה כי ההוצאות המשפטיות של בנק הפועלים בגין החקירה עמדו בשנת 2018 על סכום אדיר של 526 מיליון שקל, מתוכם 194 מיליון שקל ברבעון הרביעי. לפי הערכות, בסך-הכול עמד היקף ההוצאות המשפטיות של הבנק בגין החקירה על סכום אדיר של כ-800 מיליון שקל. 

ההוצאות המשפטיות של בנק הפועלים
 ההוצאות המשפטיות של בנק הפועלים

את הבנק מלווים בחקירה עו"ד פיני רובין ממשרד גורניצקי, עורכי דין אמריקאים ומשרד רואי החשבון דלויט, שאחראי על מסד הנתונים האדיר המועבר לרשויות בארה"ב. עוד עולה כי ההוצאות כוללות גם את עלויות החקירה הפנימית שמבצע הבנק בפרשה אחרת שבה הוא נחקר - חקירה נגד שורה של בנקים בנושא סיוע בהלבנת הון של בכירים בארגון הכדורגל העולמי פיפ"א. בגין חקירה זו הבנק טרם ביצע הפרשות בנוגע לקנס עתידי.

לשם השוואה - בבנק לאומי עמדו ההוצאות המשפטיות בגין החקירה בארה"ב על כ-200 מיליון שקל, ובמזרחי טפחות - על עשרות מיליוני שקלים. כלומר, בסך-הכול, רק עבור ההוצאות המשפטיות בגין החקירה, שילמו הבנקים מעל למיליארד שקל. בסך-הכול הפריש בנק הפועלים סכום של 2.3 מיליארד שקל בגין פוטנציאל הקנס. כלומר, בתוספת הוצאות המשפט, עלתה החקירה לבנק מעל ל-3 מיליארד שקל, ועדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא.