חומרים החשודים כמסוכנים התגלו בסמיכות לשטח לבניית אלפי דירות בהרצליה

באזור אפולוניה פעל בעבר מפעל תעש וחלק מהקרקעות במקום מזוהמות • לאחרונה נחשפו בשטח חביות שעלולות להכיל חומרים מסוכנים • הגילוי הביא לקרב האשמות בין המשרד להגנ”ס והעירייה לגבי הטיפול בזיהום הקרקע

משה פדלון - ראש העיר הרצליה, ח"כ זאב אלקין / צילום: איל יצהר, תמר מצפי
משה פדלון - ראש העיר הרצליה, ח"כ זאב אלקין / צילום: איל יצהר, תמר מצפי

בסוף פברואר האחרון התגלו חביות המכילות חומרים החשודים כמסוכנים, באיזור אפולוניה שנושק לקו החוף בהרצליה, כך פורסם לראשונה בעיתון צומת השרון. מדובר באיזור בו פעל בסמיכות מפעל תעש, ושמתוכננות להבנות בו אלפי דירות. החביות נחשפו כתוצאה משקיעת קרקע, לאחר הגשמים, באזור שנערכו בו בעבר סקרי קרקע, שלא העלו חשש לקבורת חומרים מסוכנים.

הדמיית הבנייה המתוכננת באזור אפולוניה / הדמיה: רשות מקרקעי ישראל
 הדמיית הבנייה המתוכננת באזור אפולוניה / הדמיה: רשות מקרקעי ישראל

לפני שלוש שנים הודיע מינהל התכנון כי הותמ"ל, שמטרתה לקדם תוכניות בנייה למגורים בהליך מזורז, אישרה למתן תוקף את תוכנית אפולוניה, שכוללת הקמת שכונה בת 3,000 דירות וכן שטחי תעסוקה ומלונאות. התוכנית אושרה לאחר דחיית התנגדויות רבות. עם זאת התוכנית קיבלה תמרור עצור מבית המשפט, לאור עתירה שהוגשה נגד קידום התוכנית על ידי תושבים ומספר עמותות. המדינה לא ויתרה וערערה לעליון והחלטה סופית טרם התקבלה בנושא. כעת, עם גילוי החביות, ייתכן ומי מהצדדים יפנה את תשומת ליבו של בית המשפט למידע החדש. כך או אחרת גילוי החביות מעורר מחלוקת עמוקה בין העירייה למשרד להגנת הסביבה באשר לטיפול בקרקע המזוהמת שבשטח. "במשך יותר משנתיים מנסה החברה לשירותי איכות סביבה לקבל מעיריית הרצליה היתר לביצוע עבודות שיקום ראשוניות באתר שמטרתן טיפול במוקדי זיהום הקרקע וסילוק מפגעים באתר - בין היתר פסולות שהוטמנו באתר. עם זאת, היתר זה לא ניתן למרות ניסיונות רבים לקבלו", טענו במשרד להגנת הסביבה השבוע בפני "גלובס", עם גילוי החביות.

בעיריית הרצליה הדפו את הטענות ומסרו כי, "טענת המשרד להגנת הסביבה על אי קבלת ההיתר מופרכת מיסודה שכן החברה לשירותי איכות הסביבה מעולם לא הגישה לעיריית הרצליה את רובם הגדול של המסמכים הנדרשים כחלק מדרישות היתר הבנייה, כפי שנדרש בכל היתר בנייה המונפק על ידי רשות מקומית על פי חוק התכנון והבנייה. בקשות העירייה כללו בין השאר דרישות להבטחת שלום הציבור, בריאותו ובטיחותו היות ובאזור קיימים ככל הנראה חומרים מסוכנים. לפני מספר ימים אכן הגיע לידי העירייה מכתב המפרט כי התגלו חביות חשודות המכילות פסולת חומרים מסוכנים /נפיצים בשטח התכנית. עולה, כי חביות אלה נמצאו באזור שסקרים שנערכו בו לא הראו כלל כי קיים בהם פוטנציאל או מידע לגבי קבורת פסולת חומרים מסוכנים או נפיצים. גילוי זה, מאשש את חששות העיריה כי רב הנסתר על הגלוי בשטח אפולוניה וכי יש להשלים בהקדם סקר סיכונים מלא ולאחריו טיהור של הקרקע המזוהמת".

במינהל התכנון שמקדמים את תוכנית הבנייה בשטח מסרו השבוע כי: "תוכנית אפולוניה היא תוכנית משמעותית לבניית אלפי יחידות דיור בלב אזור הביקוש, אשר כוללת את הסדרת הגן הלאומי אפולוניה. לאחרונה התקיים דיון בבית המשפט העליון בעקבות ערעור שהוגש על ידי המדינה, כל הטיעונים לעניין זה נמסרו בבית המשפט. אנו מקווים שתתקבל הכרעה בנושא בתקופה הקרובה".