מיי מבקשת לדחות את מועד הברקזיט לסוף יוני; הליש"ט צונחת

נכון להיום, מועד העזיבה של בריטניה מהאיחוד האירופי נקבע ל-29 במארס • כל 27 חברי האיחוד צריכים לאשר את דחיית המועד • נציג המו"מ מטעם האיחוד אמר בעבר כי הגוש לא יעניק דחייה ללא "תוכנית מוחשית", שתסביר מה הבריטים מתכוונים לעשות בזמן הנוסף • לאומי שוקי הון: "ההארכה צריכה להתקבל פה אחד והסיכוי לכך לא גבוה"

תרזה מיי / צילום: רויטרס Dylan Martinez
תרזה מיי / צילום: רויטרס Dylan Martinez

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי שלחה היום (ד') מכתב לאיחוד האירופי שבו ביקשה לדחות את מועד הברקזיט ל-30 ביוני. מועד הברקזיט עומד כיום על 11 בבוקר ב-29 במארס. שער הליש"ט  יורד ב-0.8% מול הדולר ל-1.131 דולרים. 

כל 27 חברי האיחוד יצטרכו לאשר את דחיית המועד. מיי צפויה להגיע מחר לבירסל כדי לקיים פגישות עם חברי האיחוד. נציג המו"מ מטעם האיחוד, מייקל בארנייר, אמר בעבר כי הגוש לא יעניק דחייה ללא "תוכנית מוחשית", שתסביר מה הבריטים מתכוונים לעשות בזמן הנוסף. 

ביום חמישי שעבר הצביע הפרלמנט הבריטי בעד הצעה ממשלתית לדחות את הפרישה מהאיחוד האירופי, לאחר שיום קודם לכן הצביעו נגד יציאה מהאיחוד ללא הסכם ולאחר שדחו את ההסכם שהציעה מיי

לדברי ליאור פאוסט, מנהל מסחר מט"ח בלאומי שוקי הון: "הברקזיט הולך ומסתבך. כל האלטרנטיבות רעות והרכבת דוהרת אל הקיר. הדרמה, כמו תמיד, תגיע סמוך לדקה התשעים בסוף החודש. אז יסתיימו השנתיים מאז הפעלת סעיף 50 המפורסם שהוציא לפועל את החלטת רצון העם הבריטי ממשאל העם ב 23 ליוני 2016. תרזה מיי, הדמות הטראגית שהתנגדה לברקזיט, נאלצת לסחוב על גבה את המהלך הכושל מהצבעה אחת לשנייה, תוך שהיא שורפת כל אשראי פוליטי שהיה לה בבריטניה ואל מול האיחוד. בשלב זה גם תומכי הברקזיט וגם מתנגדיו מסכימים שהפתרונות שהוצעו עד כה רעים כולם, בבחינת זה נבלה וזה טריפה. ולכן קיים קושי אדיר להביא לפריצת דרך כשכל האלטרנטיבות רעות".

"כדי לקנות קצת זמן, תרזה מיי מבקשת הארכה מהאיחוד עד ל 30 ביוני (הארכה קצרה יש לומר). ההארכה צריכה להתקבל פה אחד והסיכוי לכך לא גבוה כי באיחוד לא מאמינים שבכוחה לייצר פתרון בטווח הזמן הנוסף. החשש המשמעותי ביותר כעת, הוא יציאה ללא הסכם. אז ב-1 באפריל, וזו כמובן איננה מתיחה, כל הסכמי הסחר, התעבורה, והיחסים המוסדרים שבין בריטניה לאיחוד יפקעו ללא תחליף. המשמעות של זה מרחיקת לכת בקנה מידה עצום. משאית עם פסטה או תרופות לא תוכל לחצות את הגבול, מטוס עם תיירים לא יוכל לנחות בהית'רו, שחקן כדורגל זר לא יוכל לעלות לשחק, בנקאי לא יוכל להרים טלפון ולייעץ ללקוח בפריז. ואלו דוגמאות בודדות. אגירת המזון והמצרכים כבר החלה, חיילי מילואים בהיקפים יוצאי דופן כבר גוייסו כדי לנסות ולשמור על הסדר בתרחיש של יציאה ללא הסכם. השוק נותן סבירות לא גבוהה לתרחיש זה, וזה ההסבר ליציבות היחסית בפאונד שנסחר מעל 1.30 לדולר, ועלול בקלות להידרדר אל מתחת ל 1.20 או אפילו 1.10 באפריל ללא הסכם. אם ע"י התפטרות של תרזה מיי ופיזור הפרלמנט והקדמת הבחירות ממאי, או בדרך נס אחרת... רצון העם לא יכובד. הברקזיט עלול להתמסמס... ואז הפאונד עשוי לחזור לרמות טרום ההצבעה שהתחילה את הכל - 1.45 דולרים", סיכם פאוסט.