תשובת ערביי ישראל לחוק הלאום: 73% רוצים להצטרף לקואליציה

סקר של אוניברסיטת מרילנד בקרב אוכלוסיית המיעוטים בישראל: 73.5% מהאזרחים הערביים מתכננים להצביע בבחירות • עליה של 10% בהשוואה ל-2015 • כשליש מתכננים להצביע בעד מפלגות יהודיות; 15% יצביעו בעד גנץ, אך בפלח הדרוזי תקבל כחול לבן 54% מהקולות

קלפיות בבחירות / צילום: Shutterstock
קלפיות בבחירות / צילום: Shutterstock

סקר חדש של אוניברסיטת מרילנד בקרב אוכלוסיית המיעוטים בישראל מראה, שכמעט שלושה רבעים מהערבים במדינה תומכים בהצטרפות של שתי המפלגות הערביות (חדש-תעל ורעם-בלד) לקואליציה שתרכיב את הממשלה הבאה, אם תיווצר ההזדמנות המתאימה. הסקר גם מצביע על מגמת עליה בשיעור האזרחים הערביים שמתכננים להצביע, אולי מענה אירוני להכרזת רה"מ בנימין נתניהו, במסע הבחירות 2015, שהמוני ערבים נוהרים לקלפיות.

הסקר הטלפוני, בניהולו של פרופ' שיבלי טלהאמי, מהמחלקה למדעי המדינה באוניבריסטת מרילנד, בוצע בישראל בין 10 ל-12 במארס באמצעות מכון סטאט-נט מעיר הכרמל במדגם מייצג של 713 אזרחים ערביים. השאלות נוסחו בערבית. מרווח הטעות הוא 3.9%.

בתשובה על שאלה האם ערביי ישראל צריכים להשתתף בבחירות הקרבות בעקבות חקיקתו של חוק הלאום, אמרו 77.5% מהנשאלים כי מוטב להצביע. רק 17.5% השיבו בשלילה. על השאלה האם אתה אישית מתכנן להצביע בבחירות באפריל, השיבו 73.5% בחיוב, ו-23.4% בשלילה.

להשוואה: ב-2015, היה שיעור ההצבעה של ערביי ישראל 63.5% וב-2013 - קצת פחות מ-55%. במילים אחרות: אם אכן תתממש תחזית הסקר החדש, תירשם עליה של 10% במספר המצביעים הערביים בישראל בתוך ארבע שנים, וכ-18% בתוך שש שנים.

במאמר באתר Monkey Page, שמוקדש למאמרי חוקרים בתחומי מדע המדינה ושמתפרסם בחסות "וושינגטון פוסט", אומר פרופ' טלהאמי, כי הכרזת מפלגת מרכז ככחול לבן, שהיא אינה מוכנה מוכנה להיכנס להסכם קואליציוני עם מפלגות ערביות מהווה מקור לכעס בקרב אזרחים ערביים רבים.

בכל זאת, רבים מהם מאמינים שמדובר רק בעמדת קמפיין בחירות של המפלגה. 54.1% מהנשאלים סבורים שיש סיכוי להצטרפות מפלגות ערביות לממשלת קואליציה לאחר הבחירות. אם אכן תיפתח דלת כזו, כמעט שלושה רבעים מערביי ישראל - 73.1% - יתמכו בהצטרפות המפלגות הערביות לקואליציה. רק 21.1% מערביי ישראל יתנגדו לכך.

איך יצביעו ערביי ישראל בבחירות באפריל? הסקר מראה, כי שתי המפלגות הערביות, שרצות עכשיו בנפרד, יקבלו פחות קולות משקיבלו כאשר רצו ברשימה משותפת ב-2015 - 63% עתה, על פי נתוני הסקר, לעומת 82% ב-2015. שאר הקולות ילכו למפלגות מרכז-שמאל: כחול לבן (15%), מרצ (10%), והעבודה (1%). למרות התבטאויות נתניהו, מתכננים 4% מערביי ישראל להצביע בעד הליכוד (4%). כולנו תקבל 2% מקולות האזרחים הערביים.

פרופ' טלהאמי אומר, כי אחת מהסיבות להתעוררות הפוליטית של ערביי ישראל היא זעם על פעולותיו והתבטאויותיו של ראש הממשלה, החל במדיניותו כלפי הפלסטינים בגדה וברצועה, וכלה במה שנתפס כמאמציו לשלול לגיטימציה מאזרחיה הערביים של ישראל. מי שצפוי להרוויח מכך הוא בני גנץ. כאמור, הוא יקבל 15% מקולות ערביי ישראל, לפי הסקר, אך הנתח של כחול לבן יהיה גדול הרבה יותר בהצבעת הפלח הדרוזי: 54% מהדרוזים יצביעו בעד גנץ, ורק 10% בעד הליכוד.

לדברי טלהאמי, סיבה נוספת היא, שערביי ישראל מפנימים שרק הם יוכלו לעזור לעצמם. הם רואים את העולם הערבי, את השטחים ואת מדיניות החוץ של ממשל טראמפ ומבינים שמשם לא תבוא ישועתם ושהם חייבים לשחק בקלפים המעטים שעומדים לרשותם.

הרבה יכול להשתנות עד 9 באפריל, אומר פרופ' טלהאמי, במיוחד לאור העובדה שאזרחים ערביים מוסיפים להתלבט לגבי מקומם בחברה ובפוליטיקה של ישראל. חלקם אומרים, 'מה בכלל הטעם? גנץ ונתניהו הם אותו דבר'. בהקשר זה, טלהאמי מצטט דברים שאמר לו ח"כ איימן עודה, מחדש-תעל: "אני חושב - לפחות מקווה - שאלה (מערביי ישראל) שאומרים 'כולם אותו דבר', מאמינים עמוק בלב שנתניהו הוא הגרוע מכולם".