כלב מת בטיסה מאמסטרדם ללוס אנג'לס; מה צריך לדעת כשמטיסים כלבים?

לפי מדיניות חברות התעופה, כלבים שמצטרפים לבעליהם בטיסה, ומשקלם הוא מעל 8 ק"ג, יאוחסנו בתא המטען יחד עם הכבודה של הנוסעים • במסגרת המדיניות של מרבית החברות, כלבים שמאופסנים עם הכבודה בתא המטען לא מקבלים מזון או מים במהלך הטיסה, והם נמצאים בכלוב מאוורר

כלב בכלוב הטסה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
כלב בכלוב הטסה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

כלב שהוטס מהולנד ללוס אנג'לס לא שרד את הטיסה בת 11 השעות ומת במהלכה. מדובר בטיסה של חברת KLM, ולפי טענת בעליו של הכלב, הוא לא אופסן כראוי בכלוב בתא המטען. חברת התעופה מנגד טוענת כי היא פעלה לפי הנהלים, כי הכלב הועמס בהתאם, וכי ניתוח שלאחר המוות יאפשר להבין ולחקור את סיבת מותו של הכלב. לא נמסר באיזה סוג של כלב מדובר.

נזכיר כי לפי מדיניות חברות התעופה, כלבים שמצטרפים לבעליהם בטיסה, ומשקלם הוא מעל 8 ק"ג, יאוחסנו בתא המטען יחד עם הכבודה של הנוסעים. בהתאם למדיניות, יש חברות שמאפשרות לכלבים במשקל הקטן מ-8 ק"ג לטוס בתא הנוסעים, ממוקמים בתיק יד על ברכי הנוסע (ומתחת למושב בעת ההמראה) או במושב נפרד (עם כרטיס נפרד).

במסגרת המדיניות של מרבית החברות, כלבים שמאופסנים עם הכבודה בתא המטען לא מקבלים מזון או מים במהלך הטיסה (לפי משך הטיסה), והם נמצאים בכלוב מיוחד ומאוורר. במקביל, יש חברות תעופה שאוסרות על הטסת כלבים מזנים מסוימים שידועים כבעלי קשיים נשימתיים, דומת בולדוג צרפתי או אנגלי.

מספר בעלי החיים הטסים בשנה נאמד במאות אלפים. לפי נתוני משרד התחבורה בארה"ב, חצי מיליון בעלי חיים טסו בקרגו ב-2016 - מתוכם 26 לא שרדו את הטיסה ומתו במהלכה, ו-22 נפגעו.

הטיסה בתא המטען היא חוויה שעשויה להלחיץ את בעלי החיים - ראשית משום שהטמפרטורה שם היא נמוכה מאוד; ושנית לאור ההבדלים בלחץ האוויר, לצד העובדה שהחוויה עצמה מלחיצה למי שקשה להסביר לו מראש מה יעבור בשעות הקרובות - בלי מים ובלי מזון.

הטסת בעלי חיים דורשת אישורים וטרינריים, כאשר בהתאם לנהלים והדרישות של מדינת היע,ד ייתכנו גם אישורים מיוחדים הנדרשים - לרבות נהלים לטיסות החזור: למשל בטיסות ממוסקבה לתל-אביב לא ניתן להטיס בעלי חיים בתא המטען, ובטיסות אל לונדון (הית'רו ולוטון) אסור להטיס בעלי חיים בתא הנוסעים.