ישראל אולי בוחרת, אבל הטייסים שלה לא

בעולם טייסים שלא שוהים במדינה מצביעים בבחירות. בארץ לא מצאו פתרון

תא הטייס במטוס Boeing 737 MAX 8 / צילום: רויטרס
תא הטייס במטוס Boeing 737 MAX 8 / צילום: רויטרס

בתשעה באפריל יקומו מוקדם בבוקר עשרות טייסים, עשרות דיילים ואנשי צוות נוספים, סה"כ מאות אנשים ויוכלו לבחור, לשים פתק קטן בתיבת הקלפי, או להצביע במקום עבודתם, חובה דמוקרטית בסיסית בדרך לכבש המטוס, לעוד יום עבודה. בסידני שבאוסטרליה, שם גם האסירים יכולים להצביע.

בישראל באותו בוקר יקומו אותם מאות אנשים, אולם זכות הבחירה שלהם לכנסת ישראל תשאר בכתובת מקום המגורים שלהם, הם לא יוכלו להצביע, לא יוכלו לבחור. כל שאר המגזרים יתחבטו אל מול הקלפי. מאות צוותי אוויר, בארץ ובחו"ל לא יזכו לממש את זכותם, כי לאף אחד זה לא מפריע ואת אף אחד זה לא מעניין. אותם אנשים יטיסו בגאווה אלפי בוחרים לאחר שמימשו את זכותם הדמוקרטית בקלפי, מלבדם.

ברוב ארצות העולם צוותי אוויר שאינם נמצאים ביום הבחירות במקום המאפשר בחירה, נהנים מקלפי מוקדמת במקום עבודתם, מאפשרות הצבעה אלקטרונית או הצבעה בחול. כלל הסקטורים המשרתים בכל התחומים, מבhטחון לתחבורה, מהוראה לסיעוד, ימצאו את הזמן והמקום, לשלשל פתק בבחירות. גם צוותי האוויר בעולם זכאים לבחור במקום עבודתם טרם עלייתם למטוס, בביתם בבחירה מוקדמת או בכל דרך מודרנית אחרת. ישראל אינה מאפשרת ב-2019 לצוותי אוויר לבחור.

אני אטוס ב-9 באפריל, על מנת להיות חלק מלוח טיסות שגרתי גם ביום הבחירות. מאחורי ישבו מאות אנשים שבחרו או יבחרו בהגעה לתל אביב. סביר הניח כי בטיסתנו זו לא יבוא חבר כנסת או שר לבקר בתא הטייס להביע תדהמה מחוסר הצדק, איטיות הקדמה או אטימות המערכת. אלו אשר יטוסו ב-9 באפריל בחרו. הם בחרו להתעלות מעל המאבק הממושך בזכותינו לבחור, הם בחרו לשרת את קהל הנוסעים שבחר בהם, כמו את מדינתם במשך עשרות בשנים. הם ימריאו וינחתו, יעזבו את המרחב האווירי של ישראל וישובו אליו, כאשר דגל ישראל מתנוסס על מדיהם בגאווה טהורה.

טייסות וטייסי ישראל נאבקים זה שנים ארוכות על מנת לבחור לכנסת, משום שזה חשוב ומשום שכך מצופה מאזרח שאכפת לו ממדינתו. אנו נמשיך להיאבק לזכותנו זו גם בעתיד וביתר שאת. בינתיים נטוס בגאווה גם ביום החשוב הזה, כי אנחנו כבר מזמן בחרנו, בתעופה ישראלית גאה, כחול לבן.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים