למרות המצב הביטחוני: פיץ' אישררה את הדירוג של ישראל

פיץ' צופה ששנת 2019 תסתיים בגירעון של 3.5% בהתאם לתחזית המעודכנת של האוצר מינואר • פיץ' מציינת כי התחזית הפיסקלית של ישראל "מאתגרת" וכי רמות החוב הגבוהות יחסית מהוות נקודת חולשה ביחס למדינות המדורגות 'A'

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

חברת דירוג האשראי הבינלאומית Fitch אישררה היום (ב') את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+ עם תחזית יציבה, זאת למרות הרעה במצב החוב הממשלתי והתגברות הסיכונים בזירה הפוליטית והבטחונית. בסוכנות הדירוג מציינים כי מועמדותו של בני גנץ בראשות מפלגת כחול לבן מהווה אתגר אמיתי לראש הממשלה בנימין נתניהו ומעריכים כי המצב ברצועת עזה מועד להתלקחות אך אינו מהווה סכנה ממשית לבטחונה של ישראל.

באשר למישור המקרו-כלכלי פיץ' צופה ששנת 2019 תסתיים בגירעון של 3.5% בהתאם לתחזית המעודכנת של האוצר מינואר. פיץ' מציינת כי התחזית הפיסקלית של ישראל "מאתגרת" וכי רמות החוב הגבוהות יחסית מהוות נקודת חולשה ביחס למדינות המדורגות 'A'. בהקשר זה מציינת סוכנות הדירוג כי יחס החוב ממשלתי לתוצר עלה ב-2018 ל-61.2% לאחר שירד ברציפות במשך כמעט 20 שנה מ-95% בשנת 2003. למרות הירידה רמת החוב הנוכחית של ישראל עדיין גבוהה משמעותית מרמות החוב במדינות המדורגות בדירוג דומה, כשהנתון החציוני הוא 49%. גם הגירעון וגם היחס בין הכנסות המדינה ממסים והוצאותיה, גבוהים לעומת הממוצע במדינות הייחוס.

ההחלטה לאשרר את דירוג האשראי נובעת מנתוני המקרו שממשיכים להצביע על עוצמה: הסוכנות מעריכה כי הצמיחה בשנתיים הקרובות תהיה קצת יותר מ-3%, שוק העבודה ימשיך להיות הדוק ומאזן התשלומים יישאר בעודף. הפתעות לטובה עשויות לבוא מכיוון מאגר הגז לוויתן שיתחיל בהפקה ב-2020 וההשקעות מפעל אינטל החדש בקריית גת.

סוכנות הדירוג מצפה כי הממשלה הבאה תנקוט צעדים לצמצום הגירעון ומניחה שב-2020 הגירעון יעמוד על 3%. יחד עם זאת הסוכנות מכירה בכך שיש כיום לחץ ציבורי בישראל להגדיל את ההוצאה הממשלתית למטרות כמו צמצום האי-שוויון, לצד הצרכים הבטחוניים.

החשב הכללי, רוני חזקיהו אמר בתגובה לפרסום העדכון כי "אשרור הדירוג משקף את חוזק ויציבות הכלכלה הישראלית ומדגיש את החשיבות בהמשך מדיניות מעודדת צמיחה תוך שמירה על מסגרות פיסקליות והורדת נטל החוב"