גרמניה: התביעה הכללית פתחה בחקירה בפרשת הצוללות לראשונה מאז גל המעצרים בישראל ביולי 2017

לפי הדיווח של העיתון הכלכלי "הנדלסבלאט", התביעה הכללית בעיר בוכום שאחראית על פעילות חברת תיסנקרופ, תבדוק את החשדות לשוחד ולהלבנת הון בפרשה • לפי העיתון, החקירה הראשונית נפתחה משום שהפרקליטות הישראלית פנתה למשרד התובע בדרישה לסיוע בחקירה שהיא מנהלת

מיקי גנור בבית המשפט / צילום: כדיה לוי
מיקי גנור בבית המשפט / צילום: כדיה לוי

ברלין. התובע הכללי בעיר בוכום פתח בחקירה ראשונית בפרשת הצוללות, בפעם הראשונה מאז גל המעצרים והחשדות בישראל ביולי 2017; כך דיווח הערב העיתון הכלכלי "הנדלסבלאט". לפי הדיווח, התביעה הכללית בעיר, שאחראית על פעילות חברת תיסנקרופ הממוקמת בעיר אסן, תבדוק את החשדות לשוחד ולהלבנת הון בפרשה.

לפי העיתון, החקירה נפתחה משום שהפרקליטות הישראלית פנתה למשרד התובע בדרישה לסיוע בחקירה שהיא מנהלת. יש לציין, כי ל"גלובס" נודע כי לגנור יש אזרחות גרמנית בעלת-תוקף, שבה עשה שימוש בין השאר בעסקיו. לפי הדיווח, הפרקליטות הישראלית עידכנה את הצד הגרמני כי החקירה הובילה לעדויות מוצקות בדבר שוחד והלבנת הון, והיא ביקשה את הסיוע של התובע הכללי של בוכום במידע על הנושא. התביעה הכללית בעיר מתמחה בין השאר בעבירות שוחד וצווארון לבן.

"תיסנקרופ" הודיעה בעבר כי העבירה לתביעה בבוכום את תוצאות החקירה הפנימית שביצעה, שמנקים אותה מכל חשד ושלפיה כי כל הפעילויות הלא-חוקיות, אם היו כאלה, נעשו על ידי נציג החברה בישראל, מיכאל (מיקי) גנור.

חקירה גרמנית בפרשה עלולה לטרפד את עסקת הצוללות שנחתמה לפני כשנה וחצי, לרכישת שלוש צוללות מתקדמות נוספות בעלות של מיליארד וחצי אירו. העסקה נחתמה אחרי שנחשפה פרשת הצוללות, ולכן היא כוללת סעיף אותו שדרש להכניס להסכם הצד הגרמני, לפיו אם יתברר כי השוחד נגע בשורשי העסקה, שמורה לו הזכות לבטל את החוזה. גרמניה מממנת כשליש מעלות ייצור הצוללות, וחברות גרמניות מחויבות ברכש-גומלין בשליש נוסף, כך שכספי משלמי המסים הגרמנים מעורבים בעסקאות.

גורם גרמני המקורב לחקירה מסר ל"גלובס" כי פתיחת החקירה התרחשה לפני מספר שבועות, ולא היום, וכי הדבר היה "מחויב המציאות" ברגע שהשלטונות הישראלים פנו למשרד התובע הכללי בבוכום בדרישה לסיוע בחקירה. לפי הגורם, בשלב זה החקירה הראשונית מתנהלת נגד "גורמים לא-ידועים" ולא נגד חברת "תיסנקרופ" ספציפית. באופן רשמי הגיבה חברת תיסנקרופ ומסרה כי היא "אינה חלק מהחקירה".