מסתערים קדימה: הסטארט אפ אינוויז גייס 132 מיליון דולר

החיישן שפיתחה החברה מאפשר סריקה תלת מימדית ממרחק ומספק בזמן אמת תמונה בדיוק גבוה של סביבת הרכב • לפי ההערכות בשוק, הגיוס נעשה לפי שווי של 550-600 מיליון דולר, למעלה מפי שתיים משווי החברה כפי שהוערך בסבב הגיוס הקודם שלה בסוף 2017

מייסדי אינווייז / צילום: דייוויד גארב
מייסדי אינווייז / צילום: דייוויד גארב

חברת הסטארט-אפ אינוויז (Innoviz),המפתחת מערכות רדאר לייזר (לידאר) מבוססות מוליכים למחצה לתעשיית הרכב, הודיעה היום על השלמת סבב גיוס מסדרה C, בסך של 132 מיליון דולר, בתוך שלוש שנים מאז היווסדה. לפי ההערכות בשוק, הגיוס נעשה לפי שווי של 550-600 מיליון דולר, למעלה מפי שתיים משווי החברה כפי שהוערך בסבב הגיוס הקודם שלה בסוף 2017, בו אינוויז גייסה 73 מיליון דולר.

את הסבב הובילו הקרנות הסיניות China Merchants Capital (SINO-BLR Industrial Investment Fund, L.P.), Shenzhen Capital Group ו-New Alliance Capital.

בנוסף, השתתפו בסבב המשקיעים המוסדיים הישראלים הראל והפניקס. עד כה, החברה גייסה 214 מיליון דולר בסך הכל, אך אינוויז הודיעה כי בשל הדרישה הגבוהה מצד משקיעים, הסבב יישאר פתוח לסגירה שנייה, שצפויה להיות מוכרזת בחודשים הקרובים.

הפיתוח של אינוויז, המבוסס על חיישן לידאר מצב-מוצק בהפרדה גבוהה (High Definition Solid State LiDAR), מאפשר סריקה תלת מימדית ממרחק ומספק בזמן אמת תמונה בדיוק גבוה של סביבת הרכב, גם בתנאי מזג אוויר קשים. המוצר הסופי קטן וזול משמעותית מפתרונות מקבילים מבוססי לייזר, תוך שיפור משמעותי בטווח וברזולוציה.

החברה השיקה עד כה שני מוצרים המבוססים על הטכנולוגיה הזו: הראשון, InnovizPro, נועד לשמש כפלטפורמת פיתוח עבור יצרניות רכב, חברות תחבורה שיתופית, חברות פיתוח של טכנולוגיות נהיגה אוטונומית וספקיות Tier 1, ומיועד לאפשר לחברות אלה פיתוח ובדיקות של טכנולוגיות נהיגה אוטונומית באופן יעיל ומדויק יותר.

המוצר השני, InnovizOne, הוא חיישן אשר תוכנן עבור יצרני רכב ומאפשר נהיגה אוטונומית לשלבים המתקדמים 3-5 (שלב 3 הוא שלב האוטומציה המותנית, בו המערכות מסוגלות להשתלט על הנסיעה בתנאים מסויימים, למשל, בכבישים מהירים בלבד. שלב 5 הוא שלב האוטומציה המלאה). הוא מזהה עצמים וסביבה בטווחים של עד 200 מטר, מציע שדה ראייה רחב ודיוק עומק קטן מ-2 סנטימטרים. את החיישנים הללו, אינוויז תטמיע ברכבי ב.מ.וו דרך חברת מאגנה, ספקית הטיר1 מהגדולות בעולם ואחת המשקיעות המרכזיות באינוויז.

בימים אלו, החברה מפתחת את הדור השני של החיישנים שלה, אשר יספקו טווח ראייה גדול יותר, רזולוציה גבוהה יותר, שדה ראייה גדול יותר, אשר יספק תמונה מדויקת יותר עד פי 50 מהחיישן הקיים. את החיישן הראשון שלה החברה מייצרת בחיפה, אך פס הייצור לא עומד בתקן הדרוש למוצרים לנהיגה אוטונומית, ואינו מאפשר ייצור בכמויות גדולות מספיק כדי לענות על הביקושים שמקבלת החברה.

לכן, את החיישן החדש, אינוויז מתכוננת לייצר בסין, ועובדת על הקמת פסי ייצור במדינה. בתערוכת ה-CES האחרונה אינוויז הודיעה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם ענקית האלקטרוניקה לרכב HARMAN, במסגרתו תשלב את ה-LIDAR החדש של אינוויז במערכות הסיוע לנהיגה המתקדמות שלה. הרמן היא חלק מקונצרן סמסונג אלקטרוניקה, ושיתוף הפעולה עשוי להוות כרטיס כניסה פוטנציאלי עבור אינוויז לתעשיית הרכב הקוריאנית.

מאז היווסדה בתחילת 2016, אינוויז סגרה שורה של שותפויות עם מערך הולך וגדל של ספקיות רכב מובילות בינהן Magna, Harman, Aptiv ו-Hirain.בנוסף, יצרנית הרכב ב.מ.וו תחל להתקין את גלאי הלידאר שלה בכלי רכב אוטונומיים וסמי-אוטונומיים של החברה החל משנת 2021. בסוף 2018 החברה השלימה התרחבות עסקית גלובאלית עם פתיחת ארבעה משרדים ביפן, בגרמניה, בסין ובארצות הברית כדי לשמור על קרבה לשווקים בעלי ביקוש גבוה למוצריה וללקוחות קיימים ובהם יצרני רכב, ספקי טיר1, ציי רכב גדולים, ספקיות של שירותי הסעות, חברות מיפוי, חברות רובוטיקה ועוד.

כיום, החברה מעסיקה 240 עובדים במשרדיה ברחבי העולם, מתוכם כ-225 בישראל, 130 מתוכם אנשי פיתוח והיתר אנשי אופרציה ופיתוח עסקי. בעקבות הגיוס, החברה צפויה להתרחב בעשרות עובדים בשנה הקרובה. בנוסף, הגיוס ישמש להמשך הקמת פסי הייצור של החברה בסין, שיוכל לייצר מאות אלפי יחידות מדי שנה.

"מרבית העובדים שנגייס יהיו לצוות שעוסק בשכבת התוכנה שמנתחת את המידע מהחיישנים. זה דומה למה שמובילאיי עושה עם דו מימד, אבל הסנסורים שלנו מייצר תמונה תלת מימדית, וזה דורש אלגוריתמיקה שונה, כי לכל פיקסל יש גם עומק", אומר עומר כילף, מנכל אינוויז ואחד ממיסדיה. "יש לנו שני דורות של חיישנים, והדור השני יגיע לייצור בשנה הקרובה. יש לו שיפורים מאוד משמעותיים בטווחים, ברזולוציה ובשדה הראייה, וגם האלגוריתמיקה שמתבססת על החיישן תצטרך להיות מותאמת לסוג המידע החדש. זה נותן לנו הזדמנות לתת בוסט לצוות הזה, שילך ויגדל".

הנהיגה האוטונומית תהיה מאוד משמעותית בשוק הסיני

מייק מייברי, סמנכ"ל הטכנולוגיה של אינטל, אמר שהוא סבור שהרכבים האוטונומיים עוד רחוקים, ורבים מסכימים איתו.

החיישן החדש שלכם זה מה שחיכינו לו כדי להביא את הבשורה?

"כן. זו באמת תעשייה שבה כולם מסתערים קדימה, אבל יש פער נורא גדול בין ההסתערות ובין החיישנים. היה המון 'הייפ', והמון חברות שנכנסות לתעשייה החדשה, אבל בסוף הייתה התכנסות. היום יש שחקנים שהרבה יותר ברורה היכולת שלהם להגיע למוצר, ואני כיום חלק מפרויקט של ב.מ.וו, של רכב אוטונומי שיעלה על הכביש ב-2021. זה רכב אוטונומי מרמה 3, שמסוגל לנהיגה אוטונימית מלאה בכבישים מהירים, וב.מ.וו עובדים גם על רכב רמה 4, שיצא שנה או שנתיים אחר כך. אבל אני חושב שהפער בין רמה 2 ורמה 3 הוא המשמשעותי, משהום שהוא יאפשר לנהגים להתנתק מההגה באמת".

גם לחזון גדול כמו רכבם אוטונומיים של ממש, הגיוס מאוד משמעותי. מדוע אתם זקוקים לכל כך הרבה כסף?

"לא, אבל זה נותן לנו את היכולת לגדול, ויש הרבה הזדמנויות שכדי לקחת אותן אנחנו צריכים שתהיה לנו יכולת כזו. לב.מ.וו למשל יש שיתופי פעולה עם הרבה חברות רכב , וההזדמנות שלנו, בתור שותפים של ב.מ.וו, לעבוד עם חברות הרכב האחרות היא ברורה. חלק מהתהליך מול החברות הללו הוא לעבור דיודיליג'נס פיננסי, כי חברות הרכב רוצות לדעת שהן מסתמכות על חברה עם רגל יציבה על הקרקע".

בסבב הזה הצטרפו אליכם הרבה משקיעים פיננסיים מסין, בניגוד לחברות הרכב שהשקיעו בם בסיבוב הקודם. איך אתה מסביר את זה?

"סין החליטה לפני כמה שנים שתהיה מובילה בתחום ה-AI, ואחד הדברים הראשונים בתחום ה-AI הוא נהיגה אוטונומית. אני ביליתי השנה לא מעט זמן בסין, ומרגישים את הדחיפות באוויר - יש שם מרוץ לא קטן כי הממשלה מתגמלת את אלו שהצליחו. מתוך כך, היה לנו ברור שאנחנו צריכים לקבל חיזוק פיננסי מסין. השקעה אסטרטגית יכולה להיות טובה כדי להביא את החברה לשוק, אבל השקעה פיננסית טובה כדי לבנות חברה חזקה. המשקיעים הפיננסיים שדיברנו איתם בסין גם קיבלו תגובות חיוביות לגבינו משחקניות הרכב במדינה.

"בנוסף, אחד השווקים המאוד מעניינים שאני חושב שהנהיגה האוטונומית תהיה בו משמעותית הוא השוק הסיני. הממשלה הסינית משקיעה מיליארדים כדי להפוך את סין למובילה טכנולוגית בתחום. חלק מזה קשור גם לכך שממשלת סין רוצה לנקות את האוויר שם ולכן לעבור לתחבורה חשמלית. כיום, ישנן שש מגה ערים בסין שכבר הפכו לערים חכמות, ומושקע בהן המון כסף ממשלתי כדי לייצר תשתיות שמאפשרות רכבים אוטונומיים, כמו תקשורת ומיפוי".

הרמז של אינווייז לתעשיית הרכב

בסוף 2018, אינוויז הודיעה על התרחבותה לשוק הסיני, ועל עבודתה עם ספקיות של שירותי הסעות, חברות מיפוי וחברות רובוטיקה בשוק הסיני. מדובר ברמז לכך שמוצריה מהווים חלק בפרויקטים של כלי רכב חכמים ואוטונומיים להסעות ציבוריות ובשווקים שאינם קשורים ישירות לתעשיית הרכב. בנוסף, אינוויז מינתה מנכ"לית סינית שמנהלת את פעילות החברה במדינה. המנכ"לית, רוזנה סו, ניהלה את פעילות מובילאיי בסין בעשור האחרון ונחשבת מקורבת מאד למערכת הרגולציה הממשלתית.

פרויקט המיפוי הממשלתי נוגע אל הפעילות שלכם?

"לא באופן ישיר. יש במדינה פרויקטים ממשלתיים שממפים את הכבישים, ואנחנו בעצם מייצרים חיישן שמסוגל לייצר מיפוי זול של העולם בתלת ממד. חלק מהסיפור של סין הוא שהיא לא מאפשרת לחברות אמריקאיות להשתמש במידע כזה, ולכן יהיה מאוד קשה לחברה סינית להשתמש בטכנולוגיה שפותחה בארה"ב. אחד היתרונות של חברות ישראליות היא שהן מצליחות לעבור את חומות הממשלה הסינית".

את המשקיעים שנזן קפיטל גרופ, צ׳יינה מרצ׳נטס, הראל והפניקס יצגו עורכי הדין עומר בן-צבי, איל גלבוע, גיא סלומון וחן ניסים ממשרד שבלת ושות׳. גולדמן סאקס ניהלה את סבב הגיוס עבור אינוויז.

תעודת זהות:

הקמה: 2016

מייסדים: עומר כילף, אורן רוזנצוויג, עמית שטיינברג ואורן בוסקילה

עובדים: 240, מתוכם 225 בישראל

משרדים: ראש העין, סין, גרמניה, ארצות הברית ויפן

גיוסי הון: 214 מיליון דולר

משקיעות בולטות: China Merchants Capital (SINO-BLR Industrial Investment Fund, L.P.),Shenzhen Capital Group ,New Alliance Capital, הראל, הפניקס, צ'מפיון מוטורס, דלק מוטורס, ספקיות ציוד הרכב דלפי (Delphi Automotive), מאגנה (Magna International), 360Capital Partners,Glory Ventures,Naver, זוהר זיסאפל, קרנת ההון סיכון ורטקס, מאגמה ואמיתי ונצ'רס