השופט מלצר: בקשה אישית מן המפלגות, הפחיתו את הלהבות הההדדיות

השופט העליון חנן מלצר, המשמש כיו"ר ועדת הבחירות פרסם היום הבהרות בנוגע לשידורי התעמולה בכלי התקשורת, אך סיים את הודעת ההבהרה שלו בתחינה בפנייה לראשי המפלגות ומנהלי הקמפיינים: "עשו מאמץ להפחית את הלהבות ההדדיות, ולהעביר תשדירים אשר ישקפו את מסריכם וזאת ללא התלהמות או פגיעה ברגשות הציבור. דומני שקהל הבוחרות והבוחרים יעריך את הדבר"

השופט העליון חנן מלצר / צילום: טל שניידר
השופט העליון חנן מלצר / צילום: טל שניידר

השופט העליון חנן מלצר, המשמש כיו"ר ועדת הבחירות פרסם היום הבהרות בנוגע לשידורי התעמולה בכלי התקשורת, אך סיים את הודעת ההבהרה שלו בתחינה בפנייה לראשי המפלגות ומנהלי הקמפיינים. "עשו מאמץ להפחית את הלהבות ההדדיות, ולהעביר תשדירים אשר ישקפו את מסריכם וזאת ללא התלהמות או פגיעה ברגשות הציבור. דומני שקהל הבוחרות והבוחרים יעריך את הדבר" כתב מלצר.

מצביעים כלכלה
 מצביעים כלכלה

עוד במסגרת ההבהרות ששלח מלצר לשידורי התעמולה הוא ביקש להקפיד על דיוק בתרגום התשדירים בין השפות עברית לערבית ולהיפך (ושפות נוספות), והזכיר למפלגות כי אין לעשות שימוש בחיילים, חללים, פצועי כוחות הבטחון ו/או נפגעי פעולות איבה. (אלא אם בן המשפחה של החלל הסכים לכך, בכתב). עוד כתב מלצר כי אין לעשוש שימוש בתעמולה בצה"ל באופן "העשוי ליצור רושם כי צבא ההגנה לישראל מזוהה עם מפלגה או עם רשימת מועמדים".

"אציין כי ככל שאסבור, במהלך הצפייה או ההאזנה לשידורי התעמולה, כי האמור אינו מתקיים, אאלץ להורות על קטיעת התשדיר והסרת התוכן המפר ממנו. לצורך היעילות ומניעת הוצאות מיותרות לרשימות המועמדים, אבקשכם כי ככל שיש ספק, תעבירו לממונה על שידורי התעמולה בוועדת הבחירות המרכזית (להלן: הוועדה) את ההסכמות הנדרשות בכתב".

עוד בהוראותיו איסור השתתפות ילדים מתחת לגיל 15 בתעמולה, אלא אם מדובר בצילום ילדים בפעילות שגרתית: "אזכיר כי שיתוף ילדים מתחת לגיל 15 בתעמולת בחירות הינו אסור, וכי גם הסכמת הילדים או ההורים אין בה כדי לרפא את ההפרה".

באשר לפגיעות זכויות יוצרים, ציין מלצר כי מספר תשדירים שהובאו בפניו כללו קטעים מתוך תכניות טלויזיה המוגנות בזכויות יוצרים, ללא הסכמת בעלי הזכויות. "אבקש להבהיר כי אין בכוונתי לאשר תשדירים שמהווים, על פניהם, פגיעה בקניינו הרוחני של צד שלישי, ללא הסכמתו בכתב" כתב מלצר.

התחשבות במצב הביטחוני

באשר למצב הבטחוני, מלצר ציין כי באחד מן התשדירים שהונחו בפניו שולבה צפירה המדמה אזעקה והוא פסל את התשדיר.

"נוכח המצב הביטחוני ששורר בימים אלה, צפירה זו עלולה לגרום לבהלה בציבור, ולכן הוריתי על הסרתה. אציין כי גרימת בהלה שלא לצורך היא אחד החריגים המוכרים לחופש הביטוי", כתב מלצר תוך שהוא מזכיר את התקדימים בנושא הזה הקיים בפסיקה מאז שנת 1919 בארה"ב ובפסיקה ישראלית בעניין קול העם משנת 1953.

התעמולה נחשבת בישראל לשירות חיוני, וחלק מן השיטה אך "מובן שאין בכך כדי להכשיר במסגרת התשדירים עבירה על החוק או פגיעה באינטרס חיוני, כגון: שמירה על שלום הציבור, רגשותיו וביטחונו. כדי למנוע אי נעימויות, והוצאות מיותרות של רשימות המועמדים, אבקשכם להקפיד על עמידה בכל הוראות הדין".

המפלגה שהתשדיר שלה נפסל, בשל שילוב אזעקה היא מפלגת "אחריות למייסדים". בתגובה מסרו מן המפלגה: "נכבד את החלטת כבוד השופט חנן מלצר, בקשנו שלא לפסול לנו את התשדיר מאחר והסכנה הנשקפת ל 450 אלף הגימלאים והקשישים במדינת ישראל גדולה יותר מכל קסאם שנורה מעזה. יש היום קשישים עריריים שאין מי שיריץ אותם לממ״ד. במדינת ישראל צריך להעיר את הנושא כי אחרת אף אחד בממשלה היוצאת לא מתייחס. אנו מצטערים אם נגרמה בהלה בעקבות שידור תשדיר האזעקה בבוקר, אבל המחויבות שלנו היא קודם כל לקשישים שקולם אחרת לא יישמע".